
Volkswagen lähtee uudistuneella mallistolla kärkipaikkajahtiin – malliston täydentää uuden sukupolven Transporter
Volkswagenin hyötyautomallisto on uudistunut kauttaaltaan vuosien 2023-2024 aikana. Malliston täydentää kevään myötä maahan saapuva seitsemännen sukupolven Transporter. Tämän jälkeen eväät ykkössijan tavoitteluun ovat valmiit.
Volkswagen saa suht uuden malliston merkittävimmät täydennyksen, kun Transporter T7 saapuu Suomen markkinoille viiden eri malliversion myötä. Kuva: Timo RintakoskiVaikka Volkswagen ylsi vuonna 2024 pakettiautojen rekisteröintitilaston toiseksi 18 prosentin markkinaosuudella, oli tulos numeroiden valossa alavireinen. Rekisteröinnit putosivat vuoteen 2023 verrattuna 23 prosentilla, mikä tarkoittaa kappalemäärissä 542 kappaleen pudotusta. Numeroiden takaa löytyy kuitenkin luonteva selitys.
”Transporter T6:n ei voinut tehdä uusia tehdastilauksia enää helmikuun 2024 jälkeen, joten myytävää oli kaikkein suurimmassa ja tärkeimmässä kokoluokassa vähän eikä loppuvuonna enää lainkaan”, K-Auton Volkswagen Hyötyautojen liiketoimintajohtaja Juha-Pekka Sihvonen kertoo.
Malliston elinkaari huomioiden markkinaosuudet ovat vankat. Sihvonen muistuttaa, että K-Auto tekee kannattavaa liiketoimintaa, jolloin investoinnit palveluverkkoon ja toiminnan kehittämiseen ovat vahvat.
Nyt tilanne on korjaantumassa, sillä Transporterin seitsemännen mallisukupolven autot ovat saapumassa maahan talven kääntyessä kevääksi. Mallisto tulee käsittämään perinteisen dieselin lisäksi ladattavan hybridin sekä täyssähköversion nelivetoisia unohtamatta. Myös henkilökuljettimet sekä dobbeli-versiot kuuluvat mallistoon.
Volkswagenin mallisto on täydentynyt mm. päivitetyllä Crafterilla, joka on saanut uusia turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä, uuden kosketusnäytön, digimittariston sekä kojelaudan.
Cargo-kokoluokan Crafter on saanut varusteisiin ja ohjaamoon liittyvän päivityksen viime vuoden loppupuolella. Kuva: Timo RintakoskiLisäksi ID Buzz -mallisto on täydentynyt 340 hv tehoisella Buzz Cargo 4MOTION-nelivetomallilla. ID Buzz oli toista vuotta peräkkäinen Suomen myydyin täyssähköinen pakettiauto.
IG Buzz Cargo oli toista vuotta peräkkäin Suomen myydyin täyssähköinen pakettiauto. Nyt mallisto täydentyy 340 hevosvoimaisella 4MOTION nelivetomallilla. Auto on saatavilla ainoastaan normaalilla akselivälillä varustettuna. Kuva: Timo RintakoskiJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


