Kuljetukset sähköistyvät - Hyundain vetypilotti Sveitsissä

Vetykäyttöisillä kuorma-autoilla on korvattu dieselajoneuvoja, ja Sveitsin esimerkki on ensimmäinen kerta, kun vetykuorma-autoja käytetään suuressa mittakaavassa normaalissa jakelukäytössä. Asiakkaiden antama palaute on kertonut tyytyväisyydestä esimerkiksi XCIENT-mallin suorituskykyyn, lyhyisiin tankkausaikoihin, ympäristöystävällisyyteen sekä pitkään toimintamatkaan.
Hyundai Motor Company aloitti vuonna 2019 Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) -yhteishankkeen H2 Energy -yrityksen kanssa. Siinä HHM tarjoaa XCIENT Fuel Cell -vetykuorma-autoja käyttöön perustuvilla leasingsopimuksilla kaupallisille kuljetusyrityksille. Sopimukset kattavat myös vedyn tankkauksen, ja etuna kuljetusyrityksille on se, ettei suuria alkuinvestointeja tarvitse tehdä.
Alun perin vuonna 2019 esiteltyyn malliin on tullut jo ensimmäinen ulkonäkö- ja suorituskykypäivitys. Auton voi hankkia joko 4x2- tai 6x2 -akselikokoonpanolla. Vuoden loppuun mennessä Sveitsiin toimitetaan vielä 140 autoa lisää. Vuoteen 2025 mennessä Sveitsin teillä kulkee jo 1600 XCIENT-vetykuorma-autoa.
”HHM suunnittelee laajentuvansa myös muihin Euroopan maihin lähivuosina. Saksa ja Alankomaat ovat todennäköisimmät kohteet, mutta voimakasta kysyntää olisi myös muualta,” Hyundai Hydrogen Mobilityn toimitusjohtaja Mark Freymüller kertoo.
Lue lisää
Osaston luetuimmat
- Kyberhyökkäys Agcon järjestelmiin11.5.
- Volkswgen ID.Buzz Cargo -täyssähköpakettiauto on esitelty15.3.
- Avant Tecnolle oma myyntiketju14:58
- Häggblom möi osan liiketoiminnastaan – varaosa- ja kulutusosapalvelut sekä alavaunuosaamisen italialaisille17.5.
- Karsitun energiapuurangan kysyntä on nostanut alkuvuoden 2022 aikana keskimääräistä kuutiohintaa, mikä näkyy Luken tilastoissa.11.5.
- Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään17.5.
- Cramo tuo alkukesästä markkinoille siirrettävän hybridi-aurinkoenergiakontin – Sunbox-aurinkoenergia- ja generaattorikontista joustavasti tehoa sähkötyökoneille16.5.