Koneyrittäjät haluaa kasvattaa traktoriyhdistelmien pituutta

Koneyrittäjien liiton mielestä eduskunnan käsittelyssä oleva tieliikennelain uudistus on pääosin myönteinen traktoriurakoinnin näkökulmasta. Esitykseen on kuitenkin jäänyt määräys, joka rajaa traktorin ja keskiakseliperäkärryn kokonaispituuden 16,5 metriin. Koneyrittäjien mielestä enimmäispituutta tulee kasvattaa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Koneyrittäjien liiton mielestä traktorin ja keskiakseliperävaunun enimmäispituudeksi tulisi sallia 20,75 metriä. Tämä on erityisesti tarpeen hakkeen kuljetuksessa, jossa traktorikuljetukset ovat hyvä vaihtoehto silloin, kun haketus on tehty oloissa, joihin kuorma-autokuljetus ei sovellu. Tällöin vältytään turhalta välivarastoinnilta tai uudelleen lastaukselta ja sen vaatimalta kuormanpurulta. Kun tavoitellaan joustavia biotalouden kuljetuksia, pituusrajan muutos mahdollistaisi kuorma-autoissakin käytettävän perävaunukaluston käytön laajasti paitsi maataloudessa myös muussa biotalouden urakoinnissa.

Koneyrittäjien liiton mukaan muutos tasapuolistaisi traktorin ja peräkärryn yhdistelmän hyötykäytön verrattuna kuorma-autokalustoon, jossa esityksen mukaan sallittaisiin vetoauton ohjaamon takaseinistä mitattuna kuormatilalle 15,65 m sisäpituus.

Traktorin maastokelpoisuus mahdollistaa toiminnan heikoissa olosuhteissa ja huonolla tieverkolla. Traktoriin saa liitettyä laajan valikoiman lisälaitteita, joilla kaluston käyttömahdollisuudet laajenevat ja käyttöaste nousee. Traktorilla voidaan siirtää urakoinnissa tarvittavaa konekalustoa, joka huonolla pientieverkolla muuten uhkaa jäädä siirtämättä.

Jatkossakin kaluston hankinnan ja käytön pitää perustua urakoitsijan tarpeisiin, eikä valinnanvaraa tai käyttömahdollisuuksia tule rajoittaa keinotekoisesti lainsäädännöllä, Koneyrittäjien liitto linjaa.