
Uusi Mercedes-Benz eSprinter-mallisto esiteltiin – ensimmäiset autot saapuvat Suomeen tämän vuoden lopulla
Uusi eSprinter-mallisto rakentuu kahden mallin, kahden koripituuden ja kolmen valinnaisen akustokoon ympärille.
Täyssähköinen pakettiauto tarjoaa omistajalleen alhaisemmat käyttökustannukset ja paikallispäästöttömän vaihtoehdon lähijakeluun. Kuva: Mercedes-Benz AG – Communications & MarketingUusi eSprinter tulee tarjolle umpi- ja alustamalleina. Umpikorisen auton valinnaiset koripituudet ovat keskipitkä A2 ja pitkä A3. Kookkaimman A3 korin kuormatilavuus on 14 kuutiometriä ja suurin enimmäismassa tulee olemaan 4,25 tonnia sekä suurin perävaunupaino 2 000 kiloa. Vaihtoehtoiset akkukoot ovat 56 kW, 81 kW tai 113 kW. Kaikissa uusissa eSprinter-malleissa on taka-akselin rakenteeseen integroitu jatkuvaherätteinen PSM-synkronimoottori. Tuotantoon tulee kaksi tehovaihtoehtoa: 100 kW tai 150 kW. Suurin tarjolla oleva vääntömomentti on parhaimmillaan 400 Nm.
Uudessa eSprinterissä on vakiona 11 kW AC-tasavirtalataus ja 115 kW DC-pikalataus. Asiakkaalle tämä tarkoittaa lyhyttä lataustaukoa: pienin 56 kW:n akusto latautuu 10–80 prosenttiin noin 28 minuutissa ja suurin 113 kW akusto puolestaan 42 minuutissa.
Uusi eSprinter tulee saataville myös alustamallina. Malliston suurin enimmäismassa tulee olemaan 4,25 tonnia. Kuva: Mercedes-Benz AG – Communications & MarketingYli 400 kilometrin toimintamatka
Mercedes-Benz suoritti uuden mallin viimeistelytesteissä Saksassa täyssähköisen eSprinterin toimintamatkatestin normaalissa liikenteessä Stuttgartin ja Münchenin välillä. Toimintamatka yhdellä latauksella oli 475 km, mikä tarkoittaa 21.9 kWh:n kulutusta 100 km kohden. Kaupunkijakelusimulaatioissa suurimmalla 113 kW akustolla varustettu malli on saavuttanut parhaimmillaan yli 500 km toimintamatkoja.
Mercedes-Benz on investoinut uuden eSprinterin tuotekehitykseen ja valmistukseen noin 350 miljoonaa euroa. Summasta 150 miljoonaa euroa on käytetty kolmen tuotantolaitoksen, USA:ssa sijaitsevan Charlestonin tehtaan sekä Saksassa sijaitsevien Düsseldorfin ja Ludwigsfelden tehtaiden, tuotantolinjoihin.
Sarjatuotanto alkaa ensin USA:ssa ja myöhemmin Saksassa Euroopan markkinoita varten. Suomeen ensimmäiset autot saapuvat kuluvan vuoden lopulla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

