Traktorit
Esittely Claas Axion 960 Terra Trac

Claas Axion 960 Terra Trac -traktorin telat vähentävät maan tiivistymistä ja säästävät polttoainetta

Telojen käyttö lisääntyy isoissa traktoreissa ja korjuukoneissa. Telat nostavat hintaa, mutta pintapaine on alhaisempi kuin renkailla. Teloilla varustetun koneen leveys on pienempi, mikä helpottaa siirtoajoa. Telojen jousitus parantaa ajomukavuutta merkittävästi. Claas on hyödyntänyt puimureista 20 vuoden aikana keräämänsä kokemukset uusien Terra Trac -mallien kehitystyössä.
Uolevi Oristo
Claas Axion 960 Terra Trac traktorin moottoriteho on 323 kW/440 hv. Telatraktori sopii erinomaisesti raskaaseen vetotyöhön, koska telojen luisto on käytännössä nolla. Telojen kantopinta-ala on kolmanneksen suurempi kuin renkaiden. Telat lisäävät traktorin painoa kolmella tonnilla.

Telojen käyttö traktorissa on vanha keksintö, jonka kiinnostus on traktoreiden koon kasvun vuoksi kasvanut. Markkinoille on tullut useita sarjavalmisteisia, joko yhdellä tai kahdella telaparilla toteutettuja ratkaisuja.

Takavetoisten pyörätraktoreiden vetotehoa ja kantavuutta parannettiin varsinkin metsäkäytössä puoliteloilla, jotka asetettiin takarenkaan ja erillisen kääntöpyörän päälle. Nykyaikainen puolitelatraktori voidaan tehdä asentamalla takarenkaiden tilalle valmis telayksikkö.

Claas Axion Terra Trac -traktori palkittiin Agritechnica-näyttelyssä kultamitalilla 2017. Terra Trac 960 osallistui myös Tractor of the Year kilpailuun päästeen finaaliin asti. Tämän artikkelin kuvat ja ajokokemukset on kerätty Tractor of The Year kilpailun tuomaristolle järjestetyssä tilaisuudessa.

Sama perusrakenne

Claas Axion 900 on Claas-traktoreiden suurin ”perinteinen” mallisarja, joka kattaa moottoritehot 320–440 hevosvoimaan. Axion 930 ja 960 malleista on saatavilla Terra Track -rinnakkaismallit.

Perusmallin Claas 950 -traktorin esittely on julkaistu Koneviestin numerossa 9/2013, joka löytyy osoitteesta koneviesti.fi/arkisto.

Claas Terra Trac -mallistoa ei ole tehty vain ostamalla jälkiasennettava komponentti tai asentamalla puimurin telat traktoriin. Silti Terra Tracin suunnittelun lähtökohtana oli, että sillä on mahdollisimman paljon samoja komponentteja muiden Claas traktoreiden tai korjuukoneiden kanssa.

Terra Trac -traktoria on kuitenkin jouduttu muuttamaan jonkin verran, jotta esimerkiksi telojen jousitus on voitu toteuttaa. Se voidaan kuitenkin koota samalla linjalla muiden traktoreiden kanssa.

Terra-Trac -mallien perustekniikka on pitkälti sama kuin pyörämallissa, koska kummassakin on ohjaava etuakseli. Vaihteisto, tasauspyörästö ja jarrut ovat samat kuin vakiomallissa, koska traktoria ohjataan etupyörillä eikä telojen nopeuserolla kuten kaivureita ja muita telakoneita.

Suurin ero on voimansiirron toteutuksessa. Vakiotraktorin taka-akseleiden tilalle on kiinnitetty telojen kiinnityskappaleet. Telatraktorin vaihteiston ja telojen välinen voimansiirto on toteutettu avoimella kardaaniakselilla. Telojen yksityiskohtaisempi selostus on esitelty sivulla 16.

Traktorin takarenkaiden jättämä tyhjä tila on hyödynnetty muotoilemalla lokasuojat siten, että näkyvyys paranee koneen lähialueelle. Lokasuojien alle on asennettu myös kaksi lisäpolttoainesäiliötä.

Telat ulottuvat takaa kauemmas kuin pyörätraktorin renkaat, minkä vuoksi vetovarsien on oltava pitemmät. Samalla nostosylintereitä on suurennettu, jotta traktori jaksaa nostaa raskaan työkoneen.

Eri telat kuin puimurissa

Claas on käyttänyt teloja puimureissaan jo yli 20 vuoden ajan. Claas käyttää teloja myös ajosilppureissaan (Koneviesti 6/2020).

Traktorissa käytettävät telat ovat kuitenkin erilaiset kuin puimurissa. Traktorin telojen on toimittava hyvin kovassa vedossa, kun taas puimurin telojen tärkein ominaisuus on kantokyky. Siksi telojen pintamateriaali ja rivan muoto ovat erilaiset. Telojen pituus on kuitenkin sama.

Traktorin etupää kevenee aina kovassa vedossa, mikä heikentää vetokykyä ja lisää samalla telojen kääntöpyörien aiheuttamaa maan tiivistymistä. Käytön ero näkyy selvimmin telojen vetopyörissä, jotka ovat traktorissa suuremmat kuin edessä olevat kääntöpyörät. Puimurin vetopyörät ovat samankorkuiset, koska kantavuus on tärkeintä.

Kääntyy kuin pyörätraktori

Noin 65 % tyhjän Claas Terra Tracin painosta kohdistuu teloille, minkä vuoksi kääntyvyyttä tehostetaan automaattisesti toimivilla ohjausjarruilla. Järjestelmä jarruttaa sisäkaarteen puoleista pyörää, kun ohjauspyörää käännetään. Jarrutusteho valitaan olosuhteiden ja työkoneen mukaan. Kuljettaja valitsee näytön kautta jonkin 5 eri tehostusmäärästä. Tehosteen valintaa on helppo muuttaa, kun olosuhteet vaihtuvat.

Järjestelmä on käytössä vain alle 20 km/h nopeuksissa. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä käännön tehostuksen pois käytöstä myös alemmissa nopeuksissa tai kokonaan.

Ajotuntumaa pellolta

Claas Axion 960 -Terra Tracin ohjaamo on sama kuin muissakin Claas malleissa. Telojen säätö tapahtuu näytön kautta, joten se ei ole lisännyt painikkeiden määrä. Näkyvyys on aivan toista luokkaa kuin perinteisessä paripyörin varustetussa traktorissa.

Koeajotilaisuudessa oli kaksi Axion 960 Terra Trac -traktoria. Toisen perään oli kiinnitetty hinattava kultivaattori.

Terra Trac käyttäytyi muokkaustöissä odotusten mukaisesti. Traktoria on helppo ohjata muutaman sentin tarkkuudella, eikä kone puskenut käännöksissä juuri pyörätraktoria enempää, vaikka telat koskettavatkin maata pitkältä matkalta ja ottavat käännöksissä vastaan enemmän kuin renkaat, varsinkin jos ajetaan upottavalla alustalla.

Pyöräohjauksen etuna on, että vetokyky ei laske merkittävästi käännöksissä, koska telojen nopeutta ei rajoiteta.

Norsu lentävällä matolla

Toiseen traktorin nostolaitteisiin oli asennettu 4,5 tonnia painava multausjyrsin, jonka painopiste oli melko takana. Etupainoja oli niukasti, joten ohjaavalle etuakselille kohdistui vain noin 20 % yhdistelmän kokonaispainosta. Siitä huolimatta Terra Trac kääntyi pehmeällä pellolla tosi hyvin, kun käännön tehostus oli suurimmassa asennossa. Tehostus toimi niin pehmeästi, että en huomannut sen kytkeytymistä päälle tai pois.

Claasin esittelijät käyttivät norsuvertausta kehuessaan Terra Tracin siirtoajo-ominaisuuksia. Terra Trac painaa 24 tonnia, joten se on todellinen norsu traktoreiden luokassa. Ajotuntuma oli jopa asvaltilla niin pehmeä, että vertaukseen lentävään matoon voi hyväksyä – en tosin ole vielä päässyt testaamaan moista.

Telatraktorin luisto on nolla

Koeajossa Claas Axion 960 Terra Tracin vetokyky oli erinomainen, eikä telojen luistoa ollut käytännössä lainkaan. Pyörätraktori saavuttaa yleensä parhaan vetokykynsä vasta, kun renkaiden luisto on 15 prosentin luokkaa. Luisto alentaa nopeutta ja siten työsaavutusta, kuluttaa turhaan polttoainetta ja heikentää maan laatua rikkomalla mullan mururakennetta.

Telatraktorissa vetopisteen korkeuden vaikutus vetokykyyn on suurempi kuin pyörätraktorissa. Terra Trac -traktorissa vetopisteen korkeutta on helppo muuttaa ohjaamosta käsin. Käytännössä korkeuden tuomat erot ovat muutaman prosentin luokkaa, eikä niitä pystynyt lyhyen koeajon aikana havainnoimaan. Pienelläkin erolla on kuitenkin suuri merkitys, jos muokattavaa on tuhansia hehtaareja.

Kenelle telatraktori sopii

Claas Axion 960 Terra Trac maksaa vähintään 80 000 euroa enemmän kuin samankokoinen, renkailla varustettu Axion 960. Todellista hintaeroa voidaan laskea monin tavoin, sillä mikäli perustraktori varustetaan mahdollisimman leveillä renkailla, renkaiden paineen säädöllä sekä eteen- ja taakse asennettavilla paripyörillä, niin hintaero kapenee merkittävästi. Terra-Tracin telojen leveys ja eturenkaan eri kokovaihtoehdot vaikuttavat myös hintaan.

Kone on selvästi suunniteltu raskaisiin muokkaustöihin eikä maantielle. Tiekäytön etuna on, että traktorin leveys pysyy kahdella kapeimmalla telavaihtoehdolla alle 3 metrin. Kapeus on puimureiden kohdalta suurin syy telojen hankintaan, ei maan rakenteen säästäminen. Monissa maissa levikepyörillä varustetulla traktorilla ei saa ajaa tiellä, mikä kasvattaa varmasti telatraktoreiden suosiota.

Telojen merkittävin etu on ilman muuta maan tiivistymisen väheneminen. Toiseksi tärkein on vähäisemmästä lustosta johtuva vetotehon kasvu ja polttoaineen säästö.

Telat kuluvat varsinkin maantieajossa, mutta silti niiden kestoikä on samaa luokka korkealaatuisten traktorirenkaiden kanssa. Telat voidaan myös pinnoittaa, jos runko on ehjä. Telojen hinnat ovat myös laskeneet, Terra Tracin kapein tela maksaa 6000 euroa/kpl.

Isoille ajomäärille

Yli neljänsadan hevosvoiman traktorilla muokataan monesti vuodessa 3–5000 hehtaaria, kun se lasketaan kerta-ajona. Mikäli telatraktorin käyttö vähentää tiivistymistä ja kasvattaa siten satotasoa, niin 100 kilon sadonlisäyksellä saadaan pyörein luvun laskettuna 15 euron verran lisätuloa hehtaarilta. Tällä ajomäärällä telatraktorin hintaero saataisiin katettua jo parin vuoden ajoilla.

Lisäsäästöä on tulossa vielä polttoaineen säästöstä, joka voi olla 10 % luokkaa. Polttoaineen hinta on tällä hetkellä niin halpaa, että vuositason säästöt ovat nyt tonnin parin luokkaa. Jos ja kun tilanne muuttuu, niin polttoaineen säästöstä voi tulla merkittävä valintaperuste.

Lue myös Lisämateriaali-osiosta juttu kumitelatraktoreiden yleistymisestä!

Lue lisää