Tapahtumat ja yritykset

Urakoitsija Matti Korven työnä on vesistöjen kunnostus – rannan kunnostuksessa käytetään Bucyrus Erie -laahakaivinkonetta, jolla on painoa 105 tonnia ja 35 metrin kaivuu-ulottuma

Urakoitsija Matti Korven erikoisalaa on veden alta tapahtuva kaivu. Työt hän tekee vaijerikäyttöisillä laahakaivinkoneilla sen sijaan, että käyttäisi hydraulisia pitkäpuomikoneita. Tähän hänellä on selvät perustelut.
Heikki Haapakoski
Matti Korpi on työskennellyt päätoimisesti laahakaivinkoneiden parissa 25 vuoden ajan. Hän on koneurakoitsija jo kolmannessa polvessa.

Korpiworks Oy:llä on useita laahakaivinkoneita ympäri Suomea eri työmailla. Töitä tehdään pääasiassa noin 100 tonnin painoisilla koneilla, mutta yrityksen suurin laahakaivinkone painaa 240 tonnia.

Yrityksen koneilla nostetaan soraa ja hiekkaa soranottopaikoilla, joissa materiaali otetaan veden alta sekä erilaisissa vesialueiden ruoppauksissa. Yrityksen omistaja Matti Korpi on työskennellyt päätoimisesti laahakaivinkoneiden parissa 25 vuoden ajan ja on koneurakoitsija jo kolmannessa polvessa. Yritys työllistää lisäksi 1–4 kuljettajaa riippuen työmaiden määrästä ja luonteesta.

Tämän artikkelin työmaakuvat on otettu viime vuoden lopulla, kun Korpiworks oli mukana rannan kunnostustyössä Pohjanmaan rannikolla. Kunnostus toteutettiin ruoppaamalla kaislikkoa pois ja syventämällä rantaa niin, että uuden kaislikon muodostuminen hidastuu. Pääosa työstä hoidettiin Bucyrus Erie 61-B -kaivinkoneella. Tämän koneen kuljettajana toimi Matti Korpi.

Bucyrus-Erie 61-B:

  • Mekaaninen vaijereilla toimiva kaivinkone
  • Valmistanut Bucyrus-Erie Company USA vuonna 1966
  • Työpaino 105 tonnia, ristikkopuomin pituus 32 metriä
  • Moottori Cummins NTE, 405 hv
  • Iskutilavuus 14 litraa

Miksi vaijerikoneella?

Laahakaivinkoneen työskentelyä seuratessa on helppo huomata, että koneessa on raakaa vetovoimaa. Edes kauha täynnä märkää merenpohjaa ei hyydytä menoa, vaan kauhan yli höyläytyy hienosti tavaraa voimakkaan vinssin kelatessa vaijeria koneen uumeniin. "Tämä kauha on oman pajan tuotantoa," Matti Korpi kertoo.

Laahakaivinkoneessa voidaan käyttää suhteellisen isoa kauhaa verrattuna pitkäpuomikoneeseen. Tässä koneessa on kolmen kuution kauha ja 35 metrin kaivu-ulottuma. Tavaran tyhjennys tapahtuu 30 metrin päähän rannasta eli kone siirtää maata koko ajan enimmillään noin 60 metrin matkan.

Koneen työkierto on nopea. Samalla, kun kauha tyhjenee, kääntyy kone uudestaan merelle päin. Kauha lentää kauas veteen ja uusi veto alkaa.

Kone on hyvin taloudellinen polttoainetalouden suhteen. Normaali tuntikulutus on vajaa 30 litraa. Parhaimmillaan tunnissa maata siirtyy 200 kuutiota.

Taloudellisuuden pääasiallinen syy piilee siinä, että koneen raskasta puomistoa ei tarvitse liikuttaa – ainoastaan kauhaa ja siinä olevaa hyötykuormaa. Voimansiirron tehohäviöt ovat kertaluokkaa alhaisemmat kuin hydrauliikassa. Esimerkiksi kauha putoaa täysin vapaasti ilman mitään vastusta.

Vaijereihin perustuva kauhan liike on lisäksi etu toimittaessa vesistöjen äärellä. Laahakaivinkoneella kaivettaessa ei veteen kosketa mitään öljyisiä osia eikä hydrauliikan tiivisteen tai letkun rikkoontuminen muodosta riskiä.

Tämän artikkelin kuvissa esiintyvä kone on vuonna 1966 USA:ssa valmistunut Bucyrus Erie. Koneen omisti alunperin Perusyhtymä Oy, sittemmin YIT ja sieltä kone tuli aikanaan Korvelle. Matti on itse kunnostanut koneen komeaan kuntoon.

Alkuperäinen Detroit Diesel on vaihtunut Cumminsin moottoriin ja hytti on muutettu modernimmaksi. Samalla monivipuinen ohjaus vaihdettiin toimivaksi kahdella vivulla.

Työmenetelmä rannan kunnostuksessa

Yleensä ennen kaivutyön aloittamista rantaan ajetaan kivistä kantavaa maata ja siitä tasataan yhtenäinen penkka, jonka päältä itse kaivaminen tulee tapahtumaan. Tällä työmaalla tarvittiin raskaan koneen alle kuitenkin lisävahvistusta.

Koneen kulloisenkin kaivupaikan kohdalle tehtiin karkeasta molskotista eli esimurskatusta kalliosta peti. Lisävahvistuksena karkean kiviaineksen päälle asetettiin teräksiset alustat. Niiden avulla kaivun pystyi suorittamaan ilman koneen painumista pehmeään alustaan.

Kaivun edistyessä ja koneen siirtyessä eri paikkaan hydraulinen kaivinkone lastasi molskotin dumpperin kyytiin ja sama kiviaines siirrettiin uuteen paikkaan. Näin pystyttiin minimoimaan kiviaineksen tarve työmaalla ja ylimääräistä tavaraa ei tarvinnut turhaan ajaa työkohteeseen. Teräksiset alustat siirtyivät työmaalla kätevästi dumpperin perässä vaijerilla vetämällä.

Bucyrus Erie on penkan päällä yleensä hieman yläviistossa. "Penkka hieman painuu tässä kaivuun lomassa, mutta kantaa hyvin koneen painon. Kun piti alussa kaivaa kauempaa, niin penkka tehtiin hieman veteen päin kaltevaksi, että ylettyy ottamaan kauempaa vedestä tavaraa," Matti kertoo.

Kun penkka on tehty maalle päin kaltevaksi, koneella ylettää laittamaan vedestä nostetut massat mahdollisimman kauaksi rannasta. Laahakauhakoneen ylivertaisuus tulee esille tämänkaltaisessa työssä, jossa siirretään paljon massoja pitkän ulottuman päähän. Vedestä nousevat massat ovat todella tiivistä ja raskasta tavaraa.

Tällä työmaalla massoja alettiin siirtää myöhemmin suoraan läjitysalueelle ajettavaksi. Tällä tavalla jäi yksi välivaihe pois, kun massoja ei tarvinnut enää uudestaan lastata kyytiin. Ringissä ajoi kaksi kuorma-autoa ja yksi dumpperi.

"Tässä ei kestä yhtään sen kauempaa, kuin että tavaran kippaisi kasalle rannalle. Kun lastattava auto on oikealla kohdalla, niin tämä käy oikein jouhevasti" Matti toteaa kaivutyön lomassa. Kuorman tultua täyteen se lähtee läjitysalueelle ja uusi lava tulee tilalle. Työtä seuratessa huomaa, että kokenut koneenkäyttäjä ei tee turhia liikkeitä.

Vedessä on kaivupaikan kohdalla puomi, jolla estetään kaislojen ja muun aineksen liikkuminen työmaan ulkopuolella. Kaivuun edetessä hydraulikone vielä kerää loput kaislat pois vedestä ja lastaa ne dumpperin lavalle poiskuljetettavaksi. Näin minimoidaan niiden ajautuminen kauemmaksi.

Veteen vuosien aikana valunut ravinnepitoinen pintamaa on usein pääsyynä rannan umpeen kasvamisessa. Ennen kuvissa näkyvän työn aloittamista tehdyssä tarkastelussa oli arvioitu, että ajan saatossa lahti tulisi todennäköisesti kasvamaan umpeen, mikäli mihinkään toimenpiteisiin ei ryhdyttäisi. Tällä kunnostuksella saadaan turvattua merenrannan olosuhteiden säilyminen hyvänä pitkäksi aikaa.

Lue lisää