Stihl MS 201 C-M -moottorisaha palaa valtaistuimelle – kunkun paluu

Moottorisahojen mallistot ovat olleet päästömääräysten vuoksi kovassa muutoksessa. Stihl joutui luopumaan valtavan suosion Suomessa saaneesta MS 200 -mallistaan ja korvasi sen vuonna 2012 uudella ilmahuuhtelumoottorisella MS 201 -mallilla. Nyt 201 on päivittynyt sähkösäätöiseksi M-Tronic-malliksi.
Vaikka päällisin puolin uusi Stihl 201 C-M on aikaisemman mallin kaltainen, ovat sisäiset muutokset muuttaneet sen luonnetta selvästi. Kuitupuuhakkuille on jälleen tarjolla tehokas ja rivakka kevytsaha, joka sopii ammattikäyttöönkin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Purukopan irrotus paljastaa myös sytytystulpan ja sylinterin puhdistettavaksi. Oranssi sokerinpala on liukumallinen lämpöluukku, josta kaasuttajalle kulkeutuu lämmintä ilmaa. Purukotelon mutteri on katoamatonta mallia.
Purukopan irrotus paljastaa myös sytytystulpan ja sylinterin puhdistettavaksi. Oranssi sokerinpala on liukumallinen lämpöluukku, josta kaasuttajalle kulkeutuu lämmintä ilmaa. Purukotelon mutteri on katoamatonta mallia. Kuva: Tommi Hakala
M-Tronic kertoo itsestään vain mustan suojakumin takana olevalla diagnostiikkaliittimellä.
M-Tronic kertoo itsestään vain mustan suojakumin takana olevalla diagnostiikkaliittimellä. Kuva: Tommi Hakala
Kuten edellisessäkin versiossa, pääsee ilmanpuhdistajan sisälle hienoa puupölyä. Sahaan on saatavissa huopakankainen puhdistinmalli, joka sopii paremmin pölyäviin olosuhteisiin.
Kuten edellisessäkin versiossa, pääsee ilmanpuhdistajan sisälle hienoa puupölyä. Sahaan on saatavissa huopakankainen puhdistinmalli, joka sopii paremmin pölyäviin olosuhteisiin. Kuva: Tommi Hakala

Ilmahuuhtelumoottorit ovat vähäpäästöisiä ja niiden ilmoitetut kulutuslukematkin ovat hieman perinteisiä sahoja pienemmät. Raittiin ilman puhaltaminen sylinteriin vaatii kuitenkin tarkasti toimivaa järjestelmää. Esimerkiksi moottorin lämpötila vaikuttaa järjestelmän toimintaan. Käsin säädettävillä suuttimilla varustetun moottorin herkkyys muuttuu kelien mukaan, minkä lisäksi lämmityskäyttö kestää pidempään.

Pieniä näkyviä muutoksia

Uuden 201-mallin kohdalla ei voi puhua automaailmasta tutusta kasvojenkohotuksesta. Päällisin puolin ainoa muutos on suuttimien reikien poistuminen kaasutinkotelon sivuista sekä rikastinvivun merkintöjen muuttuminen M-Tronic-tyyppisiksi. Käytettävyyden suurin muutos on automaattisesti palautuva sammutinasento.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jo edeltävän mallin kokeilussa (KV 8/2012) sahan käsiteltävyys todettiin hyväksi ja teho-painosuhteeltaan harvennushakkuisiin riittäväksi. Suurimpia parannuksia oli tärinävaimennus, joka on 200-malliin verrattuna selkeästi parempi. Stihl on todennut edellisen version olleen onnistunut kokonaisuus ja tyytynyt parantamaan sahan moottorin ominaisuuksia, lisäämällä automaattisen säätöjärjestelmänsä sahaan.

Edeltäjäänsä herkempi ja sitkeämpi

Kun 200 poistui ja 201 korvasi sen, havaitsi jo korvakuulolta sahojen moottoriominaisuuksien poikkeavan toisistaan. Muutos ei ollut pelkästään positiivinen. Pienikuutioisille ilmahuuhtelumoottoreille ominainen huokailu oli tullut mukaan kuvioihin, eikä 201:n kiihtyvyys vastannut räväkämpää 200-mallia. Vääntöä 201 tarjosi kuitenkin enemmän, mikä näkyi sahojen tasavertaisessa kiekkoleikkaustestissä. Vähemmän räväkästä luonteestaan huolimatta 201 irrotti kiekot rungosta hivenen nopeammin, kun molemmissa sahoissa olivat käytössä tehtaan viralliset säädöt. Moni MS 200 on säädetty korkeasti kiekuville ylikierroksille, mikä onkin yksi mallin suosion syistä.

Vaikka muutos M-Tronic-malliksi kuulostaa pieneltä päivitykseltä ja ilmoitettu tehokin on pysynyt 1,8 kilowatissa, todettiin keväällä tehdyssä kokeilussa sahan käytöksen muuttuneen todella suuresti. Jo kylmäkäynnistyksen jälkeen saha kiekaisee heti täydet kierrokset, ilman viivettä. Kaikenlainen lämmityskäyttö on tarpeetonta, sillä voimaa ja herkkyyttä on heti aamusta. Myös vääntö tuntuu parantuneen, kaatosahauksessa on helppo hallita sahan liikkeitä ja ketju leikkaa purua myös välikierrosalueella.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Herkkyyden parantuminen tuntuu vaikuttaneen myös polttoaineen kulutukseen, näppituntumalta tankillisen kesto on hieman pidempi. Se johtunee kiihdytysvaiheen tarkemman polttoaineen säädöstä – ilmahuuhtelumoottoreiden ongelmakohdasta. Kun karsinnassa kiihdytyksiä tulee tankillisen aikana paljon, tuntuu se myös kulutuksessa. Puristuspainetta on myös korotettu, mistä johtuen käynnistimen vetovastus on napakampi.

Ei kuitenkaan murheeton muutos

Koska muutokset kohdistuvat vain moottorin säätöjärjestelmään, vastaa saha muilta osin edeltäjäänsä. Nykyinen suodatinmateriaali on yleisolosuhteisiin ja talvikäyttöön tarkoitettu, maahantuojan mukaan tilalle on saatavissa huopakankainen malli.

Toinen M-Tronic Stihlin mukana tullut ominaisuus on ”tyhjän tankin syndrooma”. Jos tankin sahaa aivan tyhjäksi, saa moottoria hetken herkistellä käyntiin, sillä polttoaineen nousu kaasuttajalle on verkkaista. Käynnistyksen jälkeen sahan on annettava hetki olla tyhjäkäynnillä, ennen kaasuliipaisimeen koskemista. Kaasuttimen primer-pumppu olisi M-Tronic-sahoissa tarpeellinen vakiovaruste, jolla kaasuttajan saisi heti tankkauksen jälkeen täyteen. Nyt täyttyminen tuntuu kestävän turhan kauan, ja saha sammuu liian herkästi, jos kaasutusta aikaistaa. Käynnistys voi olla myös tuskaisaa, jos saha on käyttämättä pidemmän ajan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kunkun paluu

Kokonaisuutena on todettava, että uusi MS 201 C-M palauttaa Stihlin kevytsahamalliston järeimmän version takaisin harvennussahojen kärkipaikalle. Nyt saha on kevyt käsitellä ja ennen kaikkea riittävän kipakka. Tehokin riittää hyvin ensiharvennuksen rungoille ja jopa yhden tukin kakkosharvennuksille. Uutta sahamallia on saatavissa joko 12”- tai 14”-pituisilla laipoilla, joista pidemmän hankintaa kannattaa harkita. Se parantaa ketterän sahan karsintaominaisuuksia ja helpottaa kaatosahausta järeimmillä rungoilla.

Testiryhmä: Tommi Hakala, Ari Hanhisuo, Timo Kaakkolammi

KIITÄMME & MOITIMME

  • Kierroherkkyys
  • Teho suhteessa painoon
  • Käsiteltävyys
  • Karsintaominaisuudet
  • Yleismallin ilmanpuhdistajan harvuus
  • Primerpumpun puuttuminen