
Husqvarna 543 XP -moottorisaha pyrkii legandaaristen sahojen jäljille – sahassa on kattava varustus










Uudesta 543-mallista ehdittiin huhuilla jo hetken aikaa. Kesän Elmia Wood -näyttelyssä se vihdoin esiteltiin paraatipaikalla. Nyt 543 on saapunut myös Suomeen. Samaan kokoluokkaan ovat kilpailijat jo aiemmin esitelleet vastaavia ammattimalleja, kuten Stihl oman MS 241 -versionsa.
Täysin oma konstruktionsa
Japanin ja Ruotsin tehtaiden yhteistyössä kehittämä 543 XP:n runko on kevytmetallinen, väritys on oranssi-harmaa, ja perusrakenteeltaan saha on pystysylinterinen malli. 545/550/560-malleista tutut rungon erikoismatalat ratkaisut ja rajusti kallistettu sylinteri eivät ole mukana. Etukahvan muotoilussa ollaan samoilla jäljillä – se on erittäin loivasti kaartuva, mikä helpottaa karsinnassa kääntelemistä. Kahvan pinnoite on lievästi kumimaista ainetta ja ainakin plussakeleillä napakan otteen tarjoava. Sahan runko on huomattavan solakka kaveten ylöspäin.
Tilavuudeltaan 43,1-kuutioisesta moottorista irtoaa tehoa 2,2 kW, maksimiteho saavutetaan maltillisella 9 600 kierroslukemalla. Maksimikierroksiksi ilmoitetaan huimat 14 500 k/min, mikä on kärkilukemia, ja antaa lupauksia sahan rivakkuudesta karsinnassa. Moottorin päästöt siistii X-Torq-ilmahuuhtelujärjestelmä.
Saha on yllättäen perinteiselläkaasuttimella ja rajoitetuilla säätöruuveilla varustettu, eli sähköistä seoksenohjausta ei ole. Sen sijaan virtajärjestelmä on suunniteltu antamaan kipinää normaalia alemmilla kierroksilla, minkä on tarkoitus helpottaa käynnistämistä. Se, ja mekaaniset ratkaisut, ovat pienentäneet vetovastusta 40 prosentilla perinteisiin ratkaisuihin verrattuna.
Varustus kattava, perinteitä kunnioittava
Ensimmäinen huomio kiinnittyi sahan ”hallintalaitteisiin”. Tuulahduksia perinteistä ovat erillinen sammutinkytkin ja vedettävä nuppimallinen rikastin/puolikaasuvipu. Sammutinkytkin on automaattisesti palautuva, eli huonomuistisen sahaajan tulpankastelutalkoot eivät ole mahdollisia.
Varusteluun kuuluu nykysahoille yleinen primerpumppu. Perinteitä edustavat myös käynnistinlaitteen teräskäpälät ja muoviverkosta valmistettu, halkaistava ilmanpuhdistin. Puhdistajalle tulevan ilman esipuhdistus on toteutettu uista poikkeavalla tavalla – ilmaimetään vauhtipyörän keskeltä. Ilmanohjauskanava on rakennettu käynnistinkoteloon. Ilmanpuhdistin tulee esille yhden sormiruuvin avauksella, samalla tulee näkyviin myös kaasutintila.
Ilmanpuhdistin onkin ainoa ilman työkalua esille tuleva kohde. Moottorikotelo ja käynnistinlaite tulevat esiin Torxavaimella pyöritellen. Moottorikotelon rakenne on monimutkainen. Sen irrottaminen vaatii hieman kikkailua. Tärinänvaimennus on kumivaimentimiin perustuva. Jämäkät rajoitinkumit poistavat myös liiat sivuttaisliikkeet. Ainakin alkukokemusten perusteella saha on tukeva käsiteltävä.
Näytön paikassa
Lahjomaton vaaka antoi työkuntoiselle, täysitankkiselle sahalle painoksi 5,7 kiloa, mikä on erinomainen lukema, sillä saha toimitetaan perinteisellä 0,325 tuuman ketjuvarustuksella. Tämän kokoluokan sahoilla on laaja käyttäjäkunta, aina hankintahakkaajista ensiharvennuksia käsitteleviin ammattilaisiin. Keveys, korkeat kierrokset ja nopea käsiteltävyys ovat pienillä rungoilla avainsanoja.
Koneviestin testaajat koettelevat 543 XP:tä koko talven. Alkuun käytössä on perinteinen malli, myöhemmin myös markkinoille tuleva, kahvalämmitteinen XPGmalli pääsee työn makuun. Lumi ja pakkanen näyttävät, miten uusi Husku sopeutuu skandinaavisiin oloihin.
Ainakin piilevää kysyntää uutuudelle on ollut, sillä ensimmäiset erät myytiin heti loppuun.
Osaston luetuimmat
- Lokomo oli metsäkonevalmistuksessa oman tiensä kulkija – ajoittain yritys teki radikaalejakin ratkaisuja16.12.2015
- Kauempana ajourasta olevien pölkkyjen poimimiseen ei tarvita aina vinssiä – pitopuumenetelmä mahdollistaa kauempana olevien puiden kuormauksen27.1. Tilaajalle
- Pieniä koneita kysytään harvennuksille — puunostaja ei näe niille tarvetta21.6.2022 Tilaajalle
- Nivelaisallisen metsäperävaunun käytös voi yllättää tottuneenkin käyttäjän – nivelaisan vaikutus vaunun painopisteeseen on merkittävä sekä tyhjänä että kuormattuna10.1. Tilaajalle
- Stihl MS 201 C-M -moottorisaha palaa valtaistuimelle – kunkun paluu21.5.2015
- Traktorin metsävarustepaketti on oiva vaihtoehto käytetylle metsäkoneelle – Zetor Proximan metsävarustus helpottaa puutavarakuormaimen käyttöä31.5.2022
- Kannokon Klassikot: FMG Lokomo 910 -kuormatraktori koostettiin varmoiksi todetuista komponenteista – ohjaamon ergonomiassa tehtiin harppaus hyvästä paremmaksi27.2.2020 Tilaajalle