Husqvarna 543 XP -moottorisaha pyrkii legandaaristen sahojen jäljille – sahassa on kattava varustus

Numerosarja 234, 238, 242 ja 246 ohjaa metsien miehen ajatukset kevyeen ja äreään harvennusmoottorisahaan. Nyt Husqvarna tekee paluun 40-kuutioisten ammattisahojen pariin. Japanin tehtaalta saapuva 543 XP -malli poikkeaa lähes kaikilta osin ruotsalaisperäisistä 500-sarjan Husqvarnoista. Ensituntuma antaa viitteitä rivakkuudesta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Perinteet velvoittavat, kuten kuvassa rinnakkain olevat uusi 543 XP ja 238 SG vuodelta 1985 kertovat. 543:ssa on perinteinen vedettävä rikastin-puolikaasuvipu ja erillinen sammutinkytkin, kaasutin on Walbro. Mitoiltaan sahat ovat lähellä toisiaan.
Perinteet velvoittavat, kuten kuvassa rinnakkain olevat uusi 543 XP ja 238 SG vuodelta 1985 kertovat. 543:ssa on perinteinen vedettävä rikastin-puolikaasuvipu ja erillinen sammutinkytkin, kaasutin on Walbro. Mitoiltaan sahat ovat lähellä toisiaan. Kuva: Tommi Hakala
Käynnistinkäpälät ovat metalliset. Imuilma otetaan käynnistinkoteloon muotoillun kanavan kautta, vauhtipyörän keskeltä. Lämpökahvattomankin sahan mukana toimitetaan sininen, joustavaa kumia oleva talvikäytön ilmanohjain käynnistinkoteloon (ks. seuraava kuva).
Käynnistinkäpälät ovat metalliset. Imuilma otetaan käynnistinkoteloon muotoillun kanavan kautta, vauhtipyörän keskeltä. Lämpökahvattomankin sahan mukana toimitetaan sininen, joustavaa kumia oleva talvikäytön ilmanohjain käynnistinkoteloon (ks. seuraava kuva). Kuva: Tommi Hakala
Tyhjäkäynnin säätöruuvia pystyy kääntämään sormenpäillä.
Tyhjäkäynnin säätöruuvia pystyy kääntämään sormenpäillä. Kuva: Tommi Hakala
Halkaistava ilmanpuhdistin täyttää koko kaasutintilan yläosan, se paljastuu sormiruuvin avauksella. Moottorikopan irrotus on kimurantimpi operaatio, sillä kaasuttajan säätöruuvien suoja on siinä kiinni. Lämmintä ilmaan puhdistajalle tarjoava kanava paljastuu käännettävän kumisuojan takaa.
Halkaistava ilmanpuhdistin täyttää koko kaasutintilan yläosan, se paljastuu sormiruuvin avauksella. Moottorikopan irrotus on kimurantimpi operaatio, sillä kaasuttajan säätöruuvien suoja on siinä kiinni. Lämmintä ilmaan puhdistajalle tarjoava kanava paljastuu käännettävän kumisuojan takaa. Kuva: Tommi Hakala
Kytkin on yhdellä pitkällä kierrejousella, vetoratas on 7-hampainen irtomalli. Suomen vakio terävarustus on 13’’ laipalla ja 0,325’’ jaolla, sahaan on vaihdettavissa myös 3/8-jaon ketjuvarustus.
Kytkin on yhdellä pitkällä kierrejousella, vetoratas on 7-hampainen irtomalli. Suomen vakio terävarustus on 13’’ laipalla ja 0,325’’ jaolla, sahaan on vaihdettavissa myös 3/8-jaon ketjuvarustus. Kuva: Tommi Hakala
543 on kapeaksi muotoiltu, etukahva on hyvin samantyyppinen kuin muissa 500-sarjalaisissa.
543 on kapeaksi muotoiltu, etukahva on hyvin samantyyppinen kuin muissa 500-sarjalaisissa. Kuva: Tommi Hakala
Pohja on tasainen ja purukotelo alhaalta varsin avoin.
Pohja on tasainen ja purukotelo alhaalta varsin avoin. Kuva: Tommi Hakala

Uudesta 543-mallista ehdittiin huhuilla jo hetken aikaa. Kesän Elmia Wood -näyttelyssä se vihdoin esiteltiin paraatipaikalla. Nyt 543 on saapunut myös Suomeen. Samaan kokoluokkaan ovat kilpailijat jo aiemmin esitelleet vastaavia ammattimalleja, kuten Stihl oman MS 241 -versionsa.

Täysin oma konstruktionsa

Japanin ja Ruotsin tehtaiden yhteistyössä kehittämä 543 XP:n runko on kevytmetallinen, väritys on oranssi-harmaa, ja perusrakenteeltaan saha on pystysylinterinen malli. 545/550/560-malleista tutut rungon erikoismatalat ratkaisut ja rajusti kallistettu sylinteri eivät ole mukana. Etukahvan muotoilussa ollaan samoilla jäljillä – se on erittäin loivasti kaartuva, mikä helpottaa karsinnassa kääntelemistä. Kahvan pinnoite on lievästi kumimaista ainetta ja ainakin plussakeleillä napakan otteen tarjoava. Sahan runko on huomattavan solakka kaveten ylöspäin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tilavuudeltaan 43,1-kuutioisesta moottorista irtoaa tehoa 2,2 kW, maksimiteho saavutetaan maltillisella 9 600 kierroslukemalla. Maksimikierroksiksi ilmoitetaan huimat 14 500 k/min, mikä on kärkilukemia, ja antaa lupauksia sahan rivakkuudesta karsinnassa. Moottorin päästöt siistii X-Torq-ilmahuuhtelujärjestelmä.

Saha on yllättäen perinteiselläkaasuttimella ja rajoitetuilla säätöruuveilla varustettu, eli sähköistä seoksenohjausta ei ole. Sen sijaan virtajärjestelmä on suunniteltu antamaan kipinää normaalia alemmilla kierroksilla, minkä on tarkoitus helpottaa käynnistämistä. Se, ja mekaaniset ratkaisut, ovat pienentäneet vetovastusta 40 prosentilla perinteisiin ratkaisuihin verrattuna.

Varustus kattava, perinteitä kunnioittava

Ensimmäinen huomio kiinnittyi sahan ”hallintalaitteisiin”. Tuulahduksia perinteistä ovat erillinen sammutinkytkin ja vedettävä nuppimallinen rikastin/puolikaasuvipu. Sammutinkytkin on automaattisesti palautuva, eli huonomuistisen sahaajan tulpankastelutalkoot eivät ole mahdollisia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Varusteluun kuuluu nykysahoille yleinen primerpumppu. Perinteitä edustavat myös käynnistinlaitteen teräskäpälät ja muoviverkosta valmistettu, halkaistava ilmanpuhdistin. Puhdistajalle tulevan ilman esipuhdistus on toteutettu uista poikkeavalla tavalla – ilmaimetään vauhtipyörän keskeltä. Ilmanohjauskanava on rakennettu käynnistinkoteloon. Ilmanpuhdistin tulee esille yhden sormiruuvin avauksella, samalla tulee näkyviin myös kaasutintila.

Ilmanpuhdistin onkin ainoa ilman työkalua esille tuleva kohde. Moottorikotelo ja käynnistinlaite tulevat esiin Torxavaimella pyöritellen. Moottorikotelon rakenne on monimutkainen. Sen irrottaminen vaatii hieman kikkailua. Tärinänvaimennus on kumivaimentimiin perustuva. Jämäkät rajoitinkumit poistavat myös liiat sivuttaisliikkeet. Ainakin alkukokemusten perusteella saha on tukeva käsiteltävä.

Näytön paikassa

Lahjomaton vaaka antoi työkuntoiselle, täysitankkiselle sahalle painoksi 5,7 kiloa, mikä on erinomainen lukema, sillä saha toimitetaan perinteisellä 0,325 tuuman ketjuvarustuksella. Tämän kokoluokan sahoilla on laaja käyttäjäkunta, aina hankintahakkaajista ensiharvennuksia käsitteleviin ammattilaisiin. Keveys, korkeat kierrokset ja nopea käsiteltävyys ovat pienillä rungoilla avainsanoja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Koneviestin testaajat koettelevat 543 XP:tä koko talven. Alkuun käytössä on perinteinen malli, myöhemmin myös markkinoille tuleva, kahvalämmitteinen XPGmalli pääsee työn makuun. Lumi ja pakkanen näyttävät, miten uusi Husku sopeutuu skandinaavisiin oloihin.

Ainakin piilevää kysyntää uutuudelle on ollut, sillä ensimmäiset erät myytiin heti loppuun.

Lue lisää