ZF cPower -voimansiirto

Oheinen kaavio kuvaa tehonsiirron jakaumaa mekaanisen ja hydrostaattisen osan välillä. Kuvassa ajonopeus on 0–40 km/h. Koska metsäkoneissa käytetään tiheämpää välitystä teleissä, on maksimiajonopeus pienempi. Mekaanisen voimansiirron ensimmäinen tehohuippu osuu siten alemmalle nopeudelle (n. 5–6 km/h), mikä sopii metsäkäyttöön erinomaisesti.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ponsse Bisonin voimansiirtoratkaisu on CVT-vaihteistoa lukuunottamatta hyvin tyypillinen metsäkoneissa käytetty ratkaisu. Voima etu- ja takapään NAF-teleille siirtyy nivelakseleilla, CVT-vaihteisto korvaa niille voimaa siirtävän jakovaihteiston. Ponsse käyttää Bisonissa perinteisen tyyppisiä, suoravetoisia hammasratastelejä.
Ponsse Bisonin voimansiirtoratkaisu on CVT-vaihteistoa lukuunottamatta hyvin tyypillinen metsäkoneissa käytetty ratkaisu. Voima etu- ja takapään NAF-teleille siirtyy nivelakseleilla, CVT-vaihteisto korvaa niille voimaa siirtävän jakovaihteiston. Ponsse käyttää Bisonissa perinteisen tyyppisiä, suoravetoisia hammasratastelejä.

ZF cPower on tarkoitettu maansiirto- ja metsäkoneisiin sekä muihin laitteisiin, joiden ajonopeudet ovat alhaisia, mutta siirrettävän vääntömomentin tarve on suuri.

Valmistajan mukaan cPowerin hyötysuhde on 20 % parempi kuin perinteisen momentinmuunninvaihteisto, mikä alentaa polttoainekuluja jopa neljänneksellä.

ZF cPower on toimintaperiaatteeltaan traktoreista tuttu hydrostaattis-mekaaninen, portaaton CVT-vaihteisto, mutta sen tekninen toteutus poikkeaa aikaisemmista ratkaisuista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Moottorilta tuleva teho siirretään samanaikaisesti sekä hydraulisen että mekaanisen tehosiirtolinjan kautta pyörille. Nopeuden muutokset tehdään siirtämällä osa moottorin tehosta hydrostaattisen voimansiirron kautta, jolloin koneen vauhti muuttuu, mutta vetoteho pysyy lähes samana.

Hydrostaatin kautta siirrettävän tehon osuus on suurin lähdettäessä liikkeelle, mutta mekaanisen voimansiirron osuus kasvaa nopeasti ollen 100 % silloin, kuin sekä 1. että 2. nopeusalueella ajetaan suurinta mahdollista nopeutta. Pyöränkuormaimissa käytettävillä välityssuhteilla se tarkoittaa 10 ja 40 km/h nopeuksia. Suurin osa tehosta siirtyy mekaanisen voimansiirron kautta, kuten oheisesta kuvaajasta näkyy.

Voimasiirron mekaanisessa osassa on neljä monilevykytkintä ja planeettavaihteisto, johon hydraulimoottorin ja -pumpun muodostama kokonaisuus on kytketty. Monilevykytkimillä valitaan ajosuunta sekä hidas tai nopea alue. Nopeus vaihtuu automaattisesti ja vedon katkeamatta nopeammalle mekaaniselle alueelle, kun vauhtia on riittävästi.

CPowerin hydraulimoottori ja pumppu ovat molemmat säätyvätilavuuksisia. Uutta on, että sekä pumppu että moottori on asennettu yhdeksi paketiksi, jolla on yhteinen säätöjärjestelmä: paikallaan seistessä moottorin säätölevyn kulma on 45 astetta ja pumpun 0. Kiihdytettäessä pumpun tuotto kasvaa ja moottorin pienenee. Täysillä ajettaessa pumppu on 45 asteen kulmassa ja moottori nollassa, jolloin koko polttomoottorin tuottaman teho välitetään mekaanisesti pyörille.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

ZF cPower -voimansiirrossa on kaksi ulosottoa työhydrauliikan pumppuja varten.