Maatalouskoneiden rengaspaineiden säätöjärjestelmissä on eroja – konetta ostaessa on syytä vertailla säädön nopeutta
Euroopassa traktoreita käytetään yleisesti monenlaisiin materiaalinsiirtotöihin, joissa ajetaan lasti päällä sekä pehmeällä pellolla hitaasti että kovalla maantiellä nopeasti.Peltotöissä renkaiden ilmanpaine tulisi olla alhainen, jotta maaperään kohdistuva pintapaine olisi pieni ja pito hyvä. Maantiellä renkaiden paineen tulisi olla korkea, jotta renkaiden kantavuus suuressa ajonopeudessa on riittävä. Renkaan pystysuuntainen kantavuus eri ajonopeuksilla ja paineilla selviää renkaan valmistajan taulukoista. Pienellä paineella saa toki ajaa myös tiellä, mutta valmistajan taulukko saattaa kyseisellä kuormalla ja ilmanpaineella rajoittaa ajonopeuden esim. 20 km/h.
Jos traktori hankitaan pääasiassa pelto+tie-logistiikkaan, on syytä harkita sekä traktorin että työkoneen lisävarustelistalta on-the-go-rengaspaineen säätöä, joka mahdollistaa hallinnan hytistä. Esimerkiksi (liete)lannan levitykseen käytettävässä kalustossa voi olla paineilmasäätö traktorin etu- ja takarenkaissa sekä perävaunun renkaissa.
Maatalouskoneiden ilmakumirenkaiden tilavuus on suuri. Kun vaihdetaan peltoajosta tieajoon, paineet pitäisi saada nostettua ideaalisesti 1,0–1,5 bar korkeammaksi muutamassa sekunnissa. Nopeutta rajoittaa laitteissa yleensä sekä ilmakanavat (letkut, putket ja venttiilit) että koneen kyydissä olevan paineilmakompressorin tuotto. Paine voi olla nopeampi laskea kuin nostaa, mikäli kompressori on teholtaan vaatimaton.
Paineen nosto yhdellä barilla voi kestää järjestelmästä riippuen parista minuutista puoleen tuntiin – erot tuotteissa ovat suuret. Pidempi täyttöaika saattaa olla siedettävä työkoneissa, joiden kuorma lastataan kovalla maalla ja tyhjennetään pehmeällä pellolla, kuten lannanlevityksessä. Pellolta maatilalle kulkeva sadonkorjuulogistiikka edellyttää nopean paineen noston pellolta tielle siirryttäessä. Ostajan on syytä vertailla, sillä puolen tunnin odotus maantienopeuteen kiihdyttämiseksi on pitkä.
Traktoreiden renkaiden paineensäätöjärjestelmiä on kahta tyyppiä. Alkuperäiset, traktorin suunnittelussa mukana olevat järjestelmät ovat vielä harvinaisia, mutta tarjoavat parhaan ergonomian, koska kaikki tarvittavat laitteet ja ohjauspaneelit on integroitu optimaalisesti. Tehdasasenteiset lisävarusteet tai jälkiasenteiset paketit voidaan yleensä tunnistaa renkaan ulkopuolisista paineilmaletkuista ja ylimääräisestä purkista ohjaamossa.
Uusimmat ajatukset nopeaan paineen nostoon perustuvat renkaan vanteeseen integoituun paineilmasäiliöön, josta voidaan nopeasti päästää ilmaa ilmarenkaan joustotilaan ja nostaa painetta yhdellä barilla hyvin nopeasti.
Yhä useammin myös työkoneisiin kehitetään jo suunnitteluvaiheessa sisäänrakennettu rengaspaineen säätöjärjestelmä. Perävaunuissa ja sen kaltaisissa työkoneissa tämä toki on helpompaa, kun akselit ovat harvoin vetäviä ja tuotekehitys on traktoreita ketterämpi.
Koneviestin kolumnisti Timo Oksanen toimii maatalouskoneautomaation professorina Münchenin teknillisessä yliopistossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




