
Esimakua tulossa olevasta juttusarjasta: käyttäjäkokemuksia käytetyistä nykytraktoreista viidestä eri maasta
Kuinka nykytraktorit kestävät käytössä? Tätä selvittääksemme teimme kyselyn traktorin omistajille viidessä maassa ja saimme satoja vastauksia.
Kokosimme Hollantiin kahdeksan esimerkkiä tarkastelussa mukana olevista traktoreista. Kuva: Marcus PasveerMukana olevat traktorit:
- Case IH Maxxum 115–145 (2016–2018)
- Claas Arion 530–550 (2012–2017)
- Fendt 512–516 Vario S4 (2016–2018)
- John Deere 6110–6130 R (2015–2021)
- Kubota M7-131–M7-171 (2015–2019)Massey Ferguson 6712 S–6718 S (2016–
- 2020)
- New Holland T6.145–T6.175 (2016–2018)
- Valtra N134–N174 (2016–2021)
Lukijapalautteessa toivotaan usein juttuja käytetyistä koneista. Tästä inspiroituneena päätimme selvittää, kuinka traktorit, joita vertailimme vuonna 2016 ovat toimineet käyttäjillään. Vertailu julkaistiin Koneviestin numerossa 3/2017 helmikuun 23. päivänä.
Laadimme kyselyn, johon toivoimme vastauksia samanlaisten traktoreiden omistajilta, joita vertailimme vuonna 2016. Jotta rajaus ei ollut liian tarkka, sisällytimme kyselyyn myös testattujen mallien sisarmallit, jotka jakavat samat komponentit. Mikäli moottori ja vaihteistot olivat samaa tyyppiä, olivat pykälää suuremmat ja pienemmät mallit mukana.
Vuonna 2016 vertailussamme oli mukana myös McCormick, mutta koska tuon ikäisiä McCormickeja on liikenteessä kyselymme maissa erittäin vähän, jouduimme rajaamaan merkin tämän tutkimuksen ulkopuolelle.
Lisää tulossa
Menemme kyselyn tarkempiin tuloksiin erillisten artikkeleiden muodossa myöhemmin tänä vuonna. Julkaisemme aluksi kaikkia merkkejä koskevat yleiset havainnot. Seuraavana vuorossa ovat jokaisen merkin merkkikohtaiset tulokset.
Tässä kuitenkin hieman esimakua tulevasta.
Yleisimmät ongelmat
Päästölaitteet ovat nykyisin kuuma puheenaihe: ureajärjestelmiä, pakokaasujen takaisinkierrätyslaitteita ja hiukkassuodattimia kritisoidaan usein. Kyselymme vastaajilla oli ollut huomattava määrä päästölaiteongelmia, mutta vikakohteina ne olivat silti vasta kolmanneksi yleisimpiä.
Suurin osa meille raportoiduista häiriöistä (19 % kaikista ongelmista) oli moottoreissa. Onneksi kaikki eivät olleet vakavia mekaanisia vaurioita, vaan suurin osa ongelmista liittyi perusmoottorin sijasta eri apulaitteisiin.
Nykymoottorit ovat monimutkaista teknologiaa, ja turbo-, jäähdytysjärjestelmä- ja polttoaineen ruiskutuslaitteistoviat vaikuttavat olevan suhteellisen yleisiä.
Seuraavaksi yleisimmin vikaantuva komponentti vastaajillamme olivat voimansiirrot (18 %). Kuten moottoreissakin, kaikki voimansiirtoviat eivät olleet mekaanisia.
Useimmiten voimansiirtoviat olivat pienempiä häiriöitä, kuten anturivikoja tai öljyvuotoja, jotka on tietenkin hoidettava kuntoon ennen vakavien ongelmien syntymistä.
Päästölaiteviat olivat kolmannella sijalla, 16 % raportoiduista vioista koski pakokaasujen puhdistustekniikkaa.
Eri valmistajilla erilaisia vikoja
Analysoidessamme vastauksia tietyn tyyppiset viat alkoivat nopeasti korostua.Tietyn moottorivalmistajan moottoreita käyttävissä traktoreissa oli muita enemmän tiettyjä häiriöitä.
Tietyn valmistajan traktoreissa raportoitiin enemmän akselistoihin liittyviä vikoja kuin toisissa. Jonkun valmistajan traktoreissa viat painottuivat tiettyihin komponentteihin, kun taas toisissa häiriöitä oli ollut tasaisemmin ympäri konetta.
Palaamme merkkikohtaisiin häiriöihin tarkemmin juttusarjan tulevissa osissa.
Tehtaan maali vaikuttaa paremmalta
Yksi esimerkki likipitäen kaikissa traktoreissa havaitusta viasta oli ruoste. Tämä paljastui myös silloin, kun kokosimme kahdeksan selvityksen kohteena olevan traktorimallin edustajaa Hollantiin kuvien ottoa varten.
Vaikka hollantilainen maaseutuilmasto ei ole traktoreille erityisen rankka, sillä teitä suolataan korkeintaan parina viikkona vuodesta ja tiet ovat pääosin hyväkuntoisia asvalttiteitä, löysimme ruostetta suurimmasta osasta traktoreita.
Se, oliko traktoria pidetty hyvin vai huonosti, ei näyttänyt juurikaan vaikuttavan havaitun korroosion määrään.
Rungot ja moottorit vaikuttivat olevan enimmäkseen ruosteettomia, mutta linjalla lisätyt muut osat, kuten lokasuojat, latureiden ja akkukoteloiden osat, olivat osassa koneista päässeet kahdeksassa vuodessa melko rapsakkaan kuntoon.
Traktoreille varsinaisia koeajoja ei tehty, sillä yksilöiden historiasta ei ollut tarkempaa tietoa. Kuva: Marcus PasveerJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


