
Lieteyhdistelmässä etusäiliö lisää kuljetuskapasiteettia ja korvaa etupainon – työsaavutus kasvaa huomattavasti
Lieteyhdistelmä voidaan rakentaa niin, että perävaunun lisäksi lietettä kuljetetaan traktorin etunostolaitteisiin kytkettävällä etusäiliöllä. Etusäiliö lisää kuljetuskapasiteettia ja korvaa etupainon. Päivän työsaavutus kasvaa etusäiliön avulla huomattavasti.
Etusäiliö tuo lisää kapasiteettia, mutta myös hankaloittaa ja helpottaa hieman liikkumista. Etenkin pitää olla tarkkana tultaessa isommalle tielle, kun säiliö on pitkällä edessä. Pyöreä säiliö ei juurikaan rajoita kuljettajan näkökenttää. Etusäiliössä on kamerat kulmassa, jolloin yhdistelmällä on turvallisempi tulla tien risteykseen. Kuva: Seppo PenttiLietesäiliöt 18 + 2,5 m³
- Etusäiliö on myös lisäpaino.
- Yhdistelmä on tasapainoinen.
- Joka kahdeksatta kuormaa ei tarvitse ajaa.
Syksyllä on kiire levitysten kanssa, mutta joka paikkaan lietettä ei voi levittää, kun rehukorjuussakin on nurmen pinta murtunut. ”Sateet ovat olleet haittana monella muullakin asiakkaalla Pirkanmaalla”, Tatu Jyrkinen toteaa. Tatu on toki huolissaan asiakkaiden lietteistä, mutta myös peltojen kantavuudesta ja levitysyhdistelmän liikkumiskyvystä. Töitä Tatu tekee lempääläläisen Monipalvelut Jyrkinen Oy:n nimissä lähinnä Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan alueella.
Pari vuotta sitten Tatu hankki uuden Fendt 936 Varion, jolla vedetään 18 kuution Samsonin lietevaunua. Lietetilavuus on kompromissi, jossa pitäisi ottaa huomioon siirtokapasiteetti, asiakkaiden tarpeet ja pellot.
Samsonin uuden mallin perävaunussa painopiste on matalammalla kuin aiemmin. Ennen talvea tehtävillä levityksillä ei ole merkitystä rehun hygieniaan – talvi pesee kasvustot. Kesällä liete voi polttaa kortta ja liete tulee väärillä menetelmillä valitettavasti ruokintapöydälle. Kesällä nurmille levitetään liete 8,9-metrisellä Duportin kiekkolevittimellä. Kuva: Seppo PenttiLietettä levitetään etäsäiliöistä ja talouskeskuksen lähellä suoraan säiliöstä lähipelloille. Sopiva paikka kontille katsotaan sekä siirtokuljettajan että levittäjän kannalta. Kontista levitetään usealle lohkolle, ja hinnoittelu suosii lietteen tuontia konttiin. 20,5 kuution kuljetussäiliöillä ei lietettä pitkään matkaan kannata kuljettaa.
”Siihen ohjaa omakin hinnoittelu, että levitettävistä kuutioista laskutetaan ja siirtomatkasta tuntihintaa. Asiakas saa lieteen siirrätettyä edullisemmin jollain muulla kuin minun vaunulla, joka on mitoitettu levitykseen pellolla”, Tatu pohtii.
Kuljetusketjun kanssa logistiikka pelaa hyvin yhteen, kun yhdestä siirtovaunullisesta saa kaksi levitinvaunullista. Lietekontti ja siirtoon käytettävä kuorma-auto eivät ole Jyrkisen kalustoa, hän vain ajaa lietettä pellolle ja levittää sen. Kuva: Seppo PenttiMuuttuvamassainen etupaino
”Vaunun tilavuutta ei haluttu kasvattaa, kun monella asiakkaalla on paljon nurmipeltoja, jotka ovat etenkin sateisina vuosina hieman hankalia levittää. Jos on kuivaa, vaunun tilavuus voisi olla hieman isompikin, mutta kuten nyt, kosteaa mäkeä kuorman kanssa kiivetessä, traktori herkästi murtaa nurmen pinnan, eikä sitä saisi tapahtua”, Tatu pohtii.
Kun vaunu hankittiin, niin Samsonin huoltomies vinkkasi, että yhdistelmää voi täydentää etusäiliöllä. ”Olin aikoinaan haaveillut etusäiliöstä, mutta edellinen traktori oli siihen liian pieni. Nykyiseen traktoriin sellaisen järkevän kokoisen pöntön pystyi kiinnittämään”, Tatu kertoo.
”Ensin oli mielessä pienempi säiliö, mutta isompaan, 2,5-kuutioiseen sitten päädyttiin, kun nokalla oli käytetty 1,8 tonnin etupainoa”, Tatu kertoo.
Kun päätös säiliön hankinnasta lopulta tehtiin, niin tavallaan ratkesi parikin käytännön asiaa. Etupainoa tarvitaan joka tapauksessa, jotta mäkiä kiivetessä etupäässä riittää massa. Kun massaa ei enää tarvita, massa siirretään perävaunuun. Tällöin traktori kevenee vastaavasti.
Säiliö on etunostolaitteissa ja se tyhjennetään omalla pumpulla perävaunuun. Tatu on rakentanut itse putkiston traktorin alle, joka on yhdistetty vaunun venttiiliin. Putkisto otetaan pois käytännössä vain, kun traktori viedään huoltoon ja talveksi. Silloin traktorilla tehdään lumitöitä.
Etusäiliön täyttö ja tyhjennys vaativat sulkimen ohjaamista. Kun täyttöpumppu pyörii, liete virtaa säiliöön, kunhan venttiili on auki. Etusäiliössä on lietteen täyttöasteesta kertova mekaaninen viisari. Vaahdot poistuvat yläkautta perävaunuun. Kun etusäiliö on täynnä, venttiili suljetaan ja täyttö jatkuu perävaunuun. Tietokone kertoo, kun perävaunu on täynnä. Pumppaus pysäytetään manuaalisesti.
Etusäiliö on kiinni etunostolaitteissa, eikä välissä ole juurikaan ylimääräistä tilaa. Alhaalla on keskipakopumppu, jolla etusäiliön liete pumpataan takaisin perävaunuun. 2,5 kuutiota lietettä ja säiliö painaa hieman enemmän kuin normaali etupaino. Liete saadaan välillä kevennettyä kuormasta. Kuva: Seppo Pentti
Etusäiliön syöttöputki kulkee traktorin alta ja vie hieman maavaraa – letkut eivät olleet kaukana sorasta, jos maasto on epätasainen. Eteen tarvitaan lisäksi hydrauliikan letkutukset, jotta keskipakopumppu saadaan pyörimään. Etuvalot ja kameran johdotukset kulkevat myös säiliön alta. Kuva: Seppo Pentti
Etusäiliön letkutus on yhdistetty perävaunun etukulman venttiiliin. Huomaa tavallista pidemmät lokasuojien kumit traktorissa, jolloin traktori ei juurikaan tahri perävaunua. Suojat Tatu on rakentanut itse. Kuva: Seppo PenttiLaskuharjoituksia
18 kuution perävaunusäiliön täyttämiseksi kumppukuormain lasketaan siirtokonttiin tai lietesäiliöön. Etusäiliö täyttyy, kun venttiili etusäiliön putkelle avataan. Aikaa etusäiliön täyttöön kuluu noin 20 sekuntia eli se aika, kun 2,5 kuution pumppaamiseen menee aikaa, kun putkisto ei käytännössä rajoita täyttymistä. Jos työpäivän aikana lietettä on kuljetettu ja levitetty esimerkiksi 20 kuormaa, niin vaunusta lietettä on levitetty 360 kuutiota. Etusäiliön kanssa lietettä pystyy levittämään 50 kuutiota edellisen lisäksi. Käytännössä joka kahdeksatta kuormaa ei tarvitse ajaa lainkaan.
Säiliöön on toki investoitu, ja sitäkin täytyy huoltaa, mutta lisäkuutiot ovat levitetty pienemmällä kustannuksella kuin jos levittämiseen käytettäisiin pelkkää perävaunua. Samalla on syytä pohtia, säästyykö nurmi ja pelto muutenkin, kun yhdistelmä on maastokelpoisempi ja toisaalta etumassa saadaan haluttuna hetkenä pois, kun sitä ei enää tyhjän perävaunun kanssa tarvita.
Aikaa etusäiliön kuutioiden tyhjentämiseen peltoon kuluu vastaavasti sama aika kuin perävaunun säiliötä tyhjennettäessä. Levitystä voidaan tehdä 2,5 m³ verran enemmän kerralla.
Kun säiliötilavuuksia ja massoja tarkastellaan, niin etusäiliön tilavuuden lisääminen perävaunuun lisää joka tapauksessa voimantarvetta traktorissa. Kun vastaava massa on traktorissa, se helpottaa monesti traktorilla liikkumista, kun massa on vetopyörien päällä.
Mäkeä ei tulisi ajaa täyden kuorman kanssa ylös, koska pito voi loppua kostealla pellolla. Säiliöiden täyttöasteella voidaan vaikuttaa myös yhdistelmän painojakaumaan. Etenkin kosteissa oloissa ja rinnepelloilla etusäiliötä ei kannata tyhjentää ensin, jotta eturenkaille jää on sopivasti massaa. Kuva: Seppo PenttiAsiakkaat laatutietoisempia
Tatun varsinainen lieteurakointi alkoi seitsemän vuotta sitten, kun hän hankki ensimmäisen käytetyn Samsonin vaunun. Silloin asiakkaita oli tiedossa kaksi. Nyt asiakkaita on parikymmentä. Sopimuksia levityksestä ei ole tehty. ”Puhelinsoitolla olen lähtenyt töihin”, Tatu kiittelee asiakkaitaan, joilta soittoja on tullut.
Kalustoa on pitänyt uusia jo senkin takia, että työt ovat lisääntyneet ja toisaalta asiakkaiden vaatimukset ovat kasvaneet – tai ainakin hinta on helpommin perusteltavissa, kun asiakkaatkin saavat etua. Uudempi kalusto tuo mukanaan töiden tekemiseen luotettavuutta ja kuljettajalle toiminnallisuutta.
Asiakkaiden vaatimustaso on kasvanut ja laadukkaaseen levitykseen on panostettu. Työ on kallista, ostolannoitteet ovat kalliita ja levitystarkkuus on parantunut vuosien varrella merkittävästi. Kalusto on saman hintaista kuin keski-Euroopassa, mutta sesonki on tiukempi ja käyttöaika on täällä lyhyempi. Kaikilla näillä on vaikutus levityksen hintaan.
Tähän lietevaunuun on ollut suunnitelmissa hydraulinen veto, muuta sen hinta hieman mietityttää. Traktorin hydrauliikan tuotto riittäisi kyllä pyörittämään vetoa.
Tatu Jyrkinen lieteyhdistelmän komentopaikalla, joka on samalla toimisto ja ruokailutila. Samsonin vaunun mukana ohjaamoon on tullut ohjainlaite joystickeineen, jolla ohjataan pumppukuormainta. Ikkunan edessä on vaunun toiminnoista kertova näyttö. Kuva: Seppo PenttiPysyy pinnalla
Traktorissa on automaattiohjaus, jolla vaunu pysyy oikeassa linjassa. Lietevaunussa on pakko-ohjaus, jolloin käännöksissä pellolla pinta ei murru. Jyrkässä mäessä vaunun takarengasta voidaan ohjata mäen suuntaan, jolloin kompensoidaan hieman rinteen vaikutusta.
Fendtin VarioDrive-voimansiirto on suunniteltu haastaviin olosuhteisiin, kun etu- ja taka-akselin nopeuksia ohjataan erikseen ja automaattiset lukot pitävät yhdistelmän liikkeellä. Portaaton vaihteisto on siinä kätevä, että veto ei katkea tiukassakaan paikassa.
Tatulla on vaunussa renkaina alla 850/50 -30,5 Vredesteinit, jotka ovat leveämmät kuin mitä tehtaan valikoimissa on normaalisti tarjolla. Tällä vähennetään peltojen tallaamista.
Levittimenä on nyt Bomechin 15 -metrinen Multi HC-laahavannaslevitin. Kun levitetään lietettä nurmelle kasvukaudella, niin käytössä on 8,9-metrinen Duportin kiekkolevitin. Asiakas saa päättää, millä levitetään.
Automatiikkaa levitykseen
Yhdistelmässä käytetään satokarttoihin perustuvaa levitysautomatiikka, jolla onnistuu myös täsmälevitys määränsäädöllä. Vaunussa on tarjolla levitysleveyden puolitus, josta jää myös jälki levityskarttaan. Levitysleveyden puolituksella välttää tuplalevitystä. Määränsäätö on toimiva etenkin silloin, kun ajetaan peltoon väkeviä ravinneliuoksia.
Määränsäätöä voidaan tehdä ajon aikana käsin, jolloin kuorma saadaan riittämään tietylle matkalle ja päästään esimerkiksi lohkon päähän saakka. Section Control-automatiikka helpottaa työtä ja estää päällekäislevityksen varsinkin hämärässä ja pimeässä, kun kuljettaja ei näe levitettyä aluetta. Asiakkaille voidaan tarvittaessa toimittaa kartta tehdyistä töistä, sillä sellaisen saa sähköisesti tulostettua järjestelmästä.
Automatiikkaa on myös lietevaunussa. Pumppukuormaimen voi esimerkiksi ajaa yhdellä painalluksella asemapaikkaan, mutta kontin kanssa toiminto ei onnistu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


