Venäläinen Rostselmash tuo pitkästä aikaa uutta sykettä Suomen leikkuupuimuri­markkinoille – puimureissa luotetaan perinteiseen tekniikkaan

Suomeen saatiin pitkästä aikaa kokonaan uusi puimurimerkki, kun vihtiläinen Heftway Oy aloitti venäläisten Rostselmash-puimureiden maahantuonnin.
Nova 330 kilpailee moottoriteholtaan ja ulkomitoiltaan samassa luokassa esimerkiksi Claas Averon ja pienempien New Holland TC -mallien kanssa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Rostselmash on tilastoidensa mukaan Venäjän suurin puimurivalmistaja ja maailmanlaajuisestikin kolmannella sijalla valmistusmäärissä mitattuna. Yrityksellä on takanaan yli 90 vuoden historia puimurivalmistuksen parissa ja se omistaa nykyisin myös traktorivalmistaja Versatilen. Rostselmash on yksityisyritys, jolla on kuitenkin valtion tuki takanaan.

Rostselmashin tehtaat sijaitsevat Venäjällä vahvalla vilja-alueella Rostov-on-don:issa Mustanmeren lähellä. Koneiden ja varaosien Euroopan keskusvarastot sijaitsevat Saksassa ja Unkarissa. Uusia puimureita ja varaosia saadaan siten toimitettua nopeasti myös Suomeen.

Rostselmash:

  • Vihtiläinen Heftway Oy on aloittanut venäläisten Rostselmash-puimureiden maahantuonnin
  • Rostselmash on Venäjän suurin puimurivalmistaja ja markkinajohtaja
  • Suomen maahantuonti alkaa kahdella puimurimallilla
Maahantuonnin alku oli merkittävä tapahtuma myös Venäjän kaupallisessa edustossa sekä Rostselmashin tehtaalla. Paikalla olivat Heftway Oy:n toimitusjohtaja Miska Ullvénin (vas.) lisäksi Venäjän kaupallinen edustaja Anton Loginov sekä Rostselmashin markkinointijohtaja Mihai Ignat.
Maahantuonnin alku oli merkittävä tapahtuma myös Venäjän kaupallisessa edustossa sekä Rostselmashin tehtaalla. Paikalla olivat Heftway Oy:n toimitusjohtaja Miska Ullvénin (vas.) lisäksi Venäjän kaupallinen edustaja Anton Loginov sekä Rostselmashin markkinointijohtaja Mihai Ignat. Kuva: Tapio Vesterinen

Venäjän markkinajohtaja

”Rostselmashin puimurit on suunniteltu toimimaan rankemmissa oloissa kuin kilpailevien merkkien puimurit, koneemme kestävät hyvin Venäjän rankkojakin puintiolosuhteita ja toimivat myös poikkeuksellisen kosteissa olosuhteissa”, Rostselmashin markkinointijohtaja Mihai Ignat kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Pääosa komponenteista, kuten rungot ja puintikoneiston osat valmistetaan omilla tehtailla, mutta esimerkiksi voimansiirron osat hankitaan tunnetuilta komponenttivalmistajilta”, hän toteaa. ”Voimme ylpeänä todeta, että 70–80 % Venäjän viljasadosta puidaan Rostselmashin puimureilla”, Ignat jatkaa.

Katse Euroopan markkinoille

Rostselmashin päämarkkina-alue on ennen ollut Venäjällä ja ympärysmaissa, mutta nyt markkinaa on lähdetty laajentamaan myös Länsi-Eurooppaan. Noin neljä viidesosaa koneista toimitetaan edelleen Venäjän markkinoille, mutta Euroopan vienti on kasvussa ollen nyt noin 10 % kokonaistuotannosta. Esimerkiksi Saksan toiminnot alkoivat vuonna 2017.

”Saksassa olemme saavuttaneet viime aikoina jopa 300 % kasvun ja jälleenmyyjien lukumääräkin on kasvanut kolmesta kahteenkymmeneen. Ranskaan olemme saaneet useamman suuren jälleenmyyjän ja myös Pohjoismaiden markkinat ovat kiinnostavat”, Ignat kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tehtaan omien ponnisteluiden lisäksi Rostselmash saa apua myös valtiolta. ”Tuemme venäläisyritysten vientiä muun muassa auttamalla paikallisessa markkinoinnissa, kontakteissa ja viljelijäkontakteissa”, esittelytilaisuuteen osallistunut Venäjän federaation kaupallinen edustaja Anton Loginov kertoo.

Kahden mallin taktiikalla Suomeen

Rostselmashin puimurimallisto koostuu useista mallisarjoista alkaen Suomeenkin tuotavasta Nova-mallistosta ja päätyen yli 500 hevosvoiman Torum-sylinteripuimuriin, jonka erikoisuutena muuten on pyörivät varstasillat ja siten 360 asteen erottelu.

”Markkinasta ja mallista riippuen koneemme ovat noin 10–50 prosenttia kilpailijoiden vastaavan kokoisia malleja edullisempia”, Ignat laskee.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maahantuoja Heftway Oy:n toimitusjohtaja Miska Ullvén näkee Rostselmashin vahvuudeksi markkinoilla pitkät perinteet ja sitä myötä kertyneen kokemuksen sekä erityisesti puintikoneiston tehokkuuden.

”90 vuoden aikana on nähty ja kokeiltu jos jonkinlaisia ratkaisuja, uskonkin kokemuksen tuoneen etua tehokkaan ja kestävän koneiston suunnitteluun”, hän kertoo. ”Hinnoittelun pyrimme pitämään läpinäkyvänä, mutta vaihtokoneiden ottoa joudumme pienenä yrityksenä harkitsemaan tapauskohtaisesti”, Ullvén sanoo.

Maahantuonti alkaa kahdella mallilla, jotka ovat nelikohliminen noin 170-hevosvoimainen Nova 330 ja 6-kohliminen 355-hevosvoimaisella Cumminsilla varustettu RSM 161.

Novan kyynärnoja on perinteinen, kalvopainikkeita on helppo käyttää. Hallinta- laitteiden käyttö vaatii jonkin verran voimaa, mutta ilmastoidussa ohjaamossa asiat ovat muuten hyvin.
Novan kyynärnoja on perinteinen, kalvopainikkeita on helppo käyttää. Hallinta- laitteiden käyttö vaatii jonkin verran voimaa, mutta ilmastoidussa ohjaamossa asiat ovat muuten hyvin. Kuva: Tapio Vesterinen

Nova pienemmille pelloille

Novan verottomat hinnat alkavat noin 86 000 eurosta, 4-metrisen leikkuupöydän hinta on noin 8 300 euroa alv 0 % ja 5-metrisen lisähinta jää vajaaseen 600 euroon. Puintikoneisto on 170 hevosvoiman kokoluokassa tehokas, 8-varstaisen puintikelan halkaisija on 600 mm ja koneiston leveys 118,5 cm.

Varstasillan peittokulma on 146 astetta, millä eväin varstasillan pinta-ala on 0,93 neliömetriä. Kilpailevien merkkien vastaavan kokoisiin puimureihin verrattuna lukemat ovat suuria.

Heittokuljetin on perinteinen, mutta suuren pudotuskynnyksen kerrotaan parantavan puhdistustehoa. Seulaston pinta-ala on varstasillan pinta-alan tavoin suuri.

Kävimme tutustumassa molempiin puimureihin syksyn viimeisillä puinneilla. Puintitehosta ei saatu täyttä käsitystä, koska Novalla puitiin pystyyn kuivanutta vehnää. Novassa käytetään perinnerenkaita, eturenkaat ovat kokoa 23.1-26 ja takana 18,4-24. Ristikudosrenkaat varsinkin etuakselilla alkavat olla harvinaisuus nykypuimureissa.

Pöydän kiinnitys on toteutettu mielenkiintoisesti. Pöytä ”ui” pellolla jalaksien varassa, puimuri siis vain työntää pöytää eikä kannattele sitä. Kosteissa paikoissa pöytä voidaan ottaa myös kannatukselle.

Laonnostokelan vasemmassa päädyssä on tähtimäinen keskiö, jonka sakaroita ei ole yhdistetty päistään, mutta ainakaan lyhyen koeajon aikana kietomista ei havaittu. Laihonjakajat olivat hyvän malliset, terävien kärkien puuttuessa ne eivät keränne rikkaruohoja matkaansa.

Ohjaamon hallintalaitteet ovat perinteisiä, esimerkiksi säätöjen tekemistä varten olevat isot kalvopainikkeet ovat selkeitä ja niihin osuu työmiehen paksulla sormella. Novan työpainoksi ilmoitetaan tyyppikilvessä 11 600 kg, mikä on tuhansia kiloja muita vastaavia yleisiä puimurimalleja enemmän.

RSM 161 on varsin tehokas puimuri, valmistajan mukaan kapasiteetti yltää 40 tonniin tunnissa.
RSM 161 on varsin tehokas puimuri, valmistajan mukaan kapasiteetti yltää 40 tonniin tunnissa. Kuva: Uolevi Oristo
RSM 161 -mallin ohjaamo on selvästi Novan ohjaamoa modernimman oloinen, viimeistely on suhteellisen hyvällä tasolla, toimintoja hallitaan modernisti kosketusnäytöltä.
RSM 161 -mallin ohjaamo on selvästi Novan ohjaamoa modernimman oloinen, viimeistely on suhteellisen hyvällä tasolla, toimintoja hallitaan modernisti kosketusnäytöltä. Kuva: Tapio Vesterinen
RSM:n sivupelti kätkee sisäänsä paljon voimansiirron komponentteja. Yleisilme on tumma, suuri osa hihnapyöristä on jykevää valurautaa.
RSM:n sivupelti kätkee sisäänsä paljon voimansiirron komponentteja. Yleisilme on tumma, suuri osa hihnapyöristä on jykevää valurautaa. Kuva: Tapio Vesterinen

RSM 161 suuremmille aloille

RSM 161 on teknisten tietojen mukaan jo melko tehokas puimuri, vakio leikkuupöydän leveyskin on jo 7 metriä. Puintikoneiston leveys on 165 cm ja puintikeloja yhteensä neljä kappaletta kiihdytyskelan lisäksi, puintikelan halkaisija on 800 mm ja erottelukelakin on 750-millinen. Kohlimia on kuusi kappaletta.

RSM:n säätöjä hallitaan Adviser III -kosketusnäyttöterminaalilta, joka juttelee kuljettajan niin halutessa myös suomeksi. Säätöarvot löytyvät, mutta taulukoita on paljon, valmistajan määrittelemät oletussäädöt voidaan hakea näytön kautta helposti.

Ajovivun ja hallintalaitteiden ulkoasu on vanhahtavaa, eivätkä ne ole kovin kevyitä käyttää. RSM:n kyynärnojassa on paljon pieniä mustia painikkeita, jotka ovat tyylikkäämpiä kuin Novan isot kalvopainikkeet, mutta käytettävyydeltään monin verroin heikompia. Rajaisten määrän näyttö on lisävaruste, jota esittelykoneessa ei ollut.

Pöytäautomatiikan kaksi leikkuukorkeutta ovat käytössä helpot ja selkeät. Vakiopöydän leveys on 7 metriä, Schumacherin terä iskee 1 180 kertaa minuutissa.

Viljasäiliö on 10 500-litraisena kohtuullisen suuri ja laakeapohjainen, minkä vuoksi taaempaa pohjalevyä voidaan täristää sähköisesti tyhjenemisen varmistamiseksi. Tyhjennysnopeus on 115 litraa sekunnissa ja säiliö voidaan tyhjentää ilman että puintikoneisto on käynnissä.

Perinteistä puimuritekniikkaa

Tarkastusluukkuja on kohtuullisen paljon, mutta osa niistä, kuten puintivälin mittausluukku, on melko pieniä. Molemmissa koneissa hihnapyörät ovat valettuja ja jämäkän oloisia. Laakereiden nipat on monissa paikoissa tuotu helposti rasvattavaksi putkituksella.

Kummassakin mallissa kohlimia pääsee puhdistamaan takapäästä, kun olkikuvun takapellin kääntää pitkän tavaran asentoon. Maalipinta ei vastannut länsimaisia standardeja, vuonna 2020 valmistettujen ajamattomien koneiden peltien saumat olivat jo ruosteessa. Materiaalivahvuudet ovat kuitenkin niin suuria, että haitta on tässä vaiheessa vain kosmeettinen.

Kotimaan hyvityshinnoista voidaan luonnollisesti esittää tässä vaiheessa ainoastaan veikkauksia, mutta esimerkiksi Ruotsissa on kaupattu pari tuhatta tuntia ajettuja Rostselmasheja. Niiden pyyntihinnat ovat olleet vielä paperirahaa eikä kilohintaa, mistä voidaan arvioida koneiden toimivan myös pidemmällä aikavälillä.