JCB: Nopeaan ajoon

Mikko Kämäri, JCB:n tuotepäällikkö NHK-Keskukselta toteaa, että Fastracin konstruktio on eronnut aina perinteisestä traktorista. Fastrac on lähtökohtaisesti jo aikoinaan suunniteltu nopeaan ajoon ja Fastracin kanssa vain pohditaan, ajetaanko yli vai alle 60 km/h-nopeutta. Uusissa mallisarjoissa molemmat akselit on jousitettu hydropneumaattisesti.
Kaikissa pyörissä on lukkiutumattomat levyjarrut, jotka yhdessä jousituksen kanssa antavat Kämärin mukaan turvallisen ja tasaisen hidastuvuuden. JCB:n pienempi 4000-mallisarja on nelipyöräohjattu, joten se on kokoluokassaan varsin ketterä. Kämäri kuvaa näkyvyyden ohjaamosta olevan poikkeuksellinen. ”Ohjaamon sijoitus akseleiden keskellä on heilahduksissa kuljettajalle ergonominen”, hän tiivistää.
JCB:n tuotekehitystä on viety täysverisen maataloustraktorin suuntaan. Kämärin mukaan jousitus ja tasainen painojakauma etu- ja taka-akselin kesken kompensoi pyöräkokoa.
Kämärin mukaan asiakkaalle tarjotaan JCB LiveLink-telemetriaa vakiona Fastraciin, jolloin huolto voi seurata tapahtumia traktorissa ja jopa opastaa kuljettajaa. Etäyhteyden avulla huoltoja voidaan myös ennakoida.
Osaston luetuimmat
- Konkurssi yllätti maidontuottajan — iso investointi on aina riski
- Video: Claas Xerion 12.590 on helpompi ajaa kuin tavallinen traktori – ohjaamoon on panostettu
- Vertailussa traktorin kulunut ja uusi rengas – paraneeko vetoteho renkaita vaihtamalla?
- Ketosen traktoripurkaamo on yhtä konehistoriaa - Museomainen purkaamo voi kohta muuttua purkaamomais...
- Meneguzzo-rikkaleikkurilla puinti helpommaksi ja siemenpankki pienemmäksi – valvattien mekaaninen torjunta onnistuu myös vanhemmalla traktorilla
- Mollierin diagrammi avuksi kuivausajan arviointiin
- Väylät koetuksella - Traktoreiden tuottama ISOBUS-tieto