
Kylvökoneen täyttö on monesti kylvötyön pullonkaula – kolme täyttöä nopeuttavaa ratkaisua esittelyssä

Kylvökoneen täyttöön kannattaa panostaa:
- Täyttö voi viedä lähes puolet kylvöön käytetystä ajasta.
- Nopeuttaminen onnistuu kohtuullisin investoinnein ja parantaa samalla työmukavuutta ja -turvallisuutta.
Kylvökoneen täyttöön voi pahimmassa tapauksessa kulua lähes puolet kylvöajasta. Leveämpään kylvökoneeseen kannattaa panostaa vasta silloin, kun koneen täyttö sekä siementen ja lannoitteiden käsittely ja kuljetus sujuvat tehokkaasti oikeaan aikaan ja paikkaan. Harvalla tilalla on kuitenkaan niin paljon työvoimaa, että siementen ja lannoitelogistiikan hoitoon voisi varata koko päiväksi yhden henkilön ja traktorin – vaikka se olisi taloudellisesti kannattavaakin.
Täyttöön kuluva aika vaikuttaa etenkin 6 metristen pneumaattisten koneiden työsaavutukseen, koska niissä säiliön koko on suhteessa työleveyteen pienempi kuin monissa mekaanisissa kylvökoneissa. Hyvällä lohkolla 6 metrisellä koneella kylvää 3–5 ha tunnissa, mikä tarkoittaa säiliön täyttöä kerran tunnissa! Tehokkaalla koneella on vaihdettava peltolohkoa jopa useamman kerran päivässä, mikä hankaloittaa lannoite- ja siemenhuoltoa.
Kylvökoneen täyttöä kannattaa tehostaa myös siksi, että se on tapaturma-altis työvaihe. Esittelemme muutaman vaihtoehdon, joista ainakin yksi on toteutettavissa kohtuukustannuksin jo tulevaksi kevääksi.
Nosturi kauko-ohjaimella
Kylvökoneen täytön ja ihmistyön helpottamiseksi on ollut tarjolla korkealta kippaavia täyttövaunuja sekä traktorin ja työkoneen väliin asennettavia kuormaimia, mutta niiden suosio ei ole ollut mainittava.

Turun Konekeskus aloitti tanskalaisen HMC-nosturin myynnin. Ensimmäinen kone myytiin Raumalla Jussi Aikolle. Se on asennettu Massey Ferguson 7222 -traktorin ja 4 metriä leveän Horsch Avatar -kylvökoneen väliin.

Jussi Aikko viljelee noin 300 hehtaaria ja isäntä on tilan ainoa päätoiminen työntekijä. Kylvö- ja puintiaikoina tilalla työskentelee isännän lisäksi yksi koneiden käytön hyvin osaava sesonkityöntekijä, vanha isäntä osallistuu tilan töihin tarpeen mukaan. Naapurin karjatilan kanssa tehdään yhteistyötä ja naapurissa oleva autoilija hoitaa viljan kuljetusta pellolta kuivaamoon.
Pellot ovat pääosin suorakylvössä osittain siksi, että työvaiheita on vähemmän ja kaluston ja työvoiman tarve siten pienempi. Tavoitteena on hoitaa työvaiheet siten, että lohkolta toiselle kulkemiseen menee työhuippujen aikana mahdollisimman vähän aikaa. Jussi käyttää paljon ostosiementä, mutta myös oma siemen pakataan suursäkkeihin. Tavoitteena on jakaa siemen- ja lannoitesäkit etukäteen valittuihin paikkoihin, jotta kylvöaikana voidaan keskittyä varsinaiseen kylvötyöhön. Optimitapauksessa pellolla käy kylvöaikana vain kuormaimella varustettu suorakylvökone.
Jussin kuormain on varustettu kauko-ohjauksella, joka helpottaa työn tekoa yksin ja pienentää tapaturmariskiä. Käyttäjä työskentelee pääasiassa maasta käsin ja koneen päälle pitää kiivetä vain säkin avausta varten. Säkki voidaan ohjata kauko-ohjaimella tyhjennyskohtaan ja säkki avata pitkävartisella vesurilla menemättä sen alle.

Kuormain taitetaan nippuun traktorin taakse, missä se haittaa näkyvyyttä yllättävän vähän. Kylvökoneen kulmat näkyvät kohtuullisen hyvin, eniten kuormain haittaa näkyvyyttä peruutettaessa.
Käyttö helppoa
Kuormain asennusrunkoineen painaa noin 830 kiloa, mikä keventää traktorin keulaa ja samalla lisää taka-akselipainoa. Jussin traktorissa on 900-miiliset takarenkaat. Traktoriin hankittiin peruspaino ja 8 irrotettavaa etupainoa, joista kertyy yhteensä noin 400–450 kiloa. Painon lisäys paransi etenkin tieominaisuuksia. ”Kylvöyhdistelmän painon lisääntyminen on varmaan suurin tämän menetelmän haittapuoli”, toteaa Jussi.

Kuormaimen ulottuvuus on 7 m ja 700 kilon suursäkki nousee maasta noin 5 m etäisyydeltä. ”Kuormaimen nostokyky riittää kylvökoneen täyttöön. Jos käytetään 800 kilon säkkejä, niin kone kannattaa ajaa mahdollisimman lähelle säkkipinoa”, kertoo Jussi Aikko.
Nosturin käyttö on helppoa, Jussi ja työntekijä kylvävät vuorotellen, jotta kuski pysyy vireänä koko päivänvalon ajan.

Kuormain nopeuttaa täyttöä merkittävästi ja vähentää työvoiman tarvetta. ”Kuormain asennusrunkoineen ja säkkikoukkuineen on verottomana 21 570 euroa, mutta laskelmieni mukaan siitä saadut hyödyt maksavat sen takaisin”, laskee Jussi Aikko.
Sähkö-ohjaus täyttöruuviin
Pasi Virosen ja Lasse Virosen Kivistö Palvelut Oy:llä on itse tehty hydraulisella jousituksella varustettu perävaunu, johon voidaan vaihtaa tarpeen mukaan täyttö-, vilja-, maansiirto- tai kappaletavaralava. Kylvökoneen täyttölava on varustettu omatekoisella ruuvilla. Lavat on kiinnitetty konttien tapaan neljällä kiilatapilla.
Lavan vaihto sujuu vartissa. Lava nostetaan jousituksen avulla ylä-asentoon, asennetaan lavan alle tukijalat, lasketaan alusta ja ajetaan pois lavan alta.

Täyttölava
Kylvökoneen täyttölava on jaettu kolmeen osaan: siemenille, lannoitteelle ja starttifosforille. Tavara valuu osastosta vaunun perään, kun kippi nostetaan riittävän ylös. Kylvökone täytetään omatekoisella ruuvilla. Lavan takaseinässä on kolme sulkuluukkua, jotka avataan vuorotellen sen mukaan, mitä ruuvilla kuormataan. Luukkuja käytetään karamoottoreilla, joita ohjataan kauko-ohjaimella. Kylvökoneen kuljettaja voi käyttää ruuveja myös koneen päällä seisten, samalla kun ohjaa täyttöputkea säiliön eri kohtiin.

Lavalle mahtuu noin 30–35 hehtaarin lannoitteet, siemenet ja starttifosfori. Kuorma riittää yleensä noin päiväksi, riippuen peltolohkojen koosta ja muodosta. Vaunu täytetään kuivaamon pihalla, sillä oma siemen käsitellään irtotavarana. Lannoite ja ostosiemen nostetaan kyytiin kurottajalla, 3 säkkiä kerallaan. Jokaisen lavalla olevan osaston päällä on säkin rikkojapuukko, mikä helpottaa ja nopeuttaa työtä sekä parantaa työturvallisuutta huomattavasti.
Vaunu jätetään yleensä päivän kylvöurakan keskeisimmälle peltolohkolle, josta kylvökone käydään täyttämässä. Täyttö sujuu kätevästi ja turvallisesti, koska käyttäjä ohjaa ruuvin luukkuja koneen täyttötasolla seisten. Aikaa kuuluu starttilanoitteen täyttöineen 7–10 minuuttia siitä, kun kuljettaja laskeutuu ohjaamosta ja palaa takaisin. Kuusimetrisellä koneella täyttö voi tapahtua jopa kerran tunnissa, joten täytön osuus kokonaistyöajasta on varsin kohtuullinen.

Täyttöruuvi mekaanisella kaukosäädöllä
Porilainen Jukka Rostedt viljelee vajaan 600 hehtarin alalla viljaa ja öljykasveja. Lohkoja on paljon, kuten yleensäkin rannikkoseudulla. Tilan kylvöt tehtiin aiemmin kahdella kolmemetrisellä koneella, kunnes Rostedt hankki 6 m leveän Horsch-kylvökoneen.
Vakiokärryt on itse ”jalostettu” täyttövaunuiksi asentamalla vaunun etuosaan V-mallinen väliseinä, takalaita on suora. ”Pystyyn nostetun lavan takapäähän jää yllättävän vähän siemeniä, eikä lavaa tarvitse tyhjentää kokonaan kuin silloin, kun lajike vaihtuu” toteaa Jukka Rostedt. Vaunujen takalaitaan on pultattu askelmia ja kummassakin vaunussa on siirrettävät tikkaat, joita pitkin on helppo kiivetä lavalle ohjaamaan viimeiset siemenet täyttöruuvin luukkuun.

Lavan yläosassa on verkko, jonka päällä voi kävellä. Vaunun täyttö on helppoa, kun ei tarvitse kahlata viljan joukossa.
Lannoitteet kuormataan pääasiassa erillisistä lannoitesiiloista, jotka on rakennettu siihen aikaan, kun irtolannoitteita käytettiin enemmän. Nykyään Jukka Rostedt ostaa lannoitteen suursäkeissä, jotka rikotaan maassa ja kuormataan ruuvilla siiloihin ennen kylvötöiden alkua. Vaunu täytetään alle ajettavista siilosta valuttamalla.

Ostosiemen käsitellään suursäkeissä vaunuun asti. Oma siemen peitataan kuivurilla suoraan täyttövaunuun. Siemenet valutetaan siilosta Jussi-Tuotteen peittauslaitteelle, josta 6 m pitkä Jussi-kanuunaruuvi siirtää ne täyttövaunuun. Täyttövaunun kuljettaja ehtii peittaamaan siemenet sinä aikana, kun kylvökonetta täytetään toisesta vaunusta.
200-millinen Jussi-ruuvi kiinnitetään takalaitaan ja se käännetään käsin kuljetusasentoon vaunun päälle. Ruuvin tarvitsema öljy otetaan kylvökoneesta. Vasempaan sivulohkoon on asennettu ryhmäpikaliitin, johon ruuvin letkut liitetään. Ruuvi käynnistetään avaamalla magneettiventtiili, jonka painike on kylvökoneen täyttötasolla.
Takalaidassa olevia täyttövaunun luukkuja käytetään samanlaisilla veto- ja työntövaijereilla kuin esimerkiksi etukuormaimen venttiilissä tai veneen moottorin kääntämisessä. ”Vaijerit ovat kohtuuhintaisia ja toimintavarmoja, kunhan niitä muistaa joskus voidella", toteaa Jukka Rostedt. Koneen täytön voi hoitaa yksin poistumatta täyttötasolta, mikä nopeuttaa työtä ja lisää turvallisuutta. Kuusimetrisen koneen täyttöön vie nopeimmillaan vain noin 6 minuttia, aika on mitattu siitä kun kuljettaja lähtee ja poistuu ohjaamosta.

Täyttövaunuja on kaksi, jotka viedään tarpeen mukaan eri lohkoille. Kuorma-auton alustoista tehdyissä täyttövaunujen kippi nousee traktorin VOA:lla käytettävällä pumpulla. Vaunu on varustettu tukijaloin, joten se voidaan jättää pellon laitaan lava ylhäällä. Isäntä ja vakituinen työntekijä kylvävät ja vaihtavat vaunuja vuorotellen, jotta tehollinen työpäivä saadaan venytettyä mahdollisimman pitkäksi.
Osaston luetuimmat
- Lietteen hajalevitys on pannassa monessa Euroopan maassa – hajalevitys saattaa pian olla liipasimella myös Suomessa
- Karko-perävaunussa on kolmiakselinen puskuvaunu lyhyellä lavalla – kantavuus riittää vaikka sepelin ajoon
- Onko rehupakkeri ratkaisu parempaan säilyvyyteen? Tuloksia Fliegl-rehupakkerin käytöstä
- Tractor of the Year -kilpailu alkoi Intiasta – Koneviesti tuttuun tapaan tuomaristossa
- Video: Lavan puskutyhjennys on kippausta turvallisempaa – katso, miten toimii Karkon kolmiakselinen puskuvaunu lyhyellä lavalla
- Runko-ohjatut Acremaster-traktorit nousivat suosioon Australian takamailla − merkillä on yhteistä historiaa myös Internationalin kanssa
- Kuinka paljon kannattaa myllätä itse?