Traktorivetoisella auralla on kätevä tehdä myyrä- tai salaojia tarpeen mukaan – katso, miten ojitus sujuu Jykevä H30 -takalanaan liitettävällä myyräoja-auralla
Myyräoja auran terän takana on halkaisijaltaan 75mm kuula, jonka tekemää käytävää pitkin vesi kulkee. Kuulaan voidaan kiinnittää salaojaputki, jolloin saadaan kestävämpää ojaa - tosin ilman sorastusta.
Ojan veto aloitetaan yleensä piiriojasta tai aiemmin tehdystä kokoojalinjasta. Aura syvyys kannattaa säätää siten, että lasku riittää myös loppuun asti, sillä piiriojien pientareet ovat usein hieman korkeammalla kuin muun lohkon pinta.
Kesäkuussa 2021 tekemämme ojitus onnistui hyvin, koska savi oli vielä sopivan kosteaa. Vedimme putkea yli kaksisataa metriä, pisin oja oli noin 130 metriä. Ojaa syntyy 1-2 km/h:n vauhdilla, kuten videolta voi todeta.
Putken veto sujuu parhaiten kahden hengen työryhmältä. Putkikiepillä on ikävä taipumus mennä sekaisin. Kuljettaja ei myöskään itse huomaa, jos putki katkeaa kesken vedon. Putken katkeaminen on kokemuksemme mukaan harvinaista eikä aiheuta suurta vahinkoa, koska viereen on helppo vetää uusi oja. Materiaalikustannus on kohtuullinen, sillä 250 metrin kieppi 50 mm putkea maksaa noin 150 euroa.
Lue tarkempi analyysi salaojituksesta Jykevän myyräsalaoja-auralla:
Jykevä H30 -lanan kokeilu jatkuu – myyräoja-auralla salaojien teko sujuu helposti ja edullisesti
Sinua saattaa kiinnostaa myös Jykevä H 30 -lanan kokeilujuttu:
Osaston luetuimmat
- Lietteen hajalevitys on pannassa monessa Euroopan maassa – hajalevitys saattaa pian olla liipasimella myös Suomessa
- Karko-perävaunussa on kolmiakselinen puskuvaunu lyhyellä lavalla – kantavuus riittää vaikka sepelin ajoon
- Onko rehupakkeri ratkaisu parempaan säilyvyyteen? Tuloksia Fliegl-rehupakkerin käytöstä
- Tractor of the Year -kilpailu alkoi Intiasta – Koneviesti tuttuun tapaan tuomaristossa
- Video: Lavan puskutyhjennys on kippausta turvallisempaa – katso, miten toimii Karkon kolmiakselinen puskuvaunu lyhyellä lavalla
- Runko-ohjatut Acremaster-traktorit nousivat suosioon Australian takamailla − merkillä on yhteistä historiaa myös Internationalin kanssa
- Kuinka paljon kannattaa myllätä itse?