Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Tiivistettyä tietoa - Traktoritaulukot

Uudistimme lehdessä julkaistavat traktoritaulukot markkinoilla olevien traktorimerkkien ja -mallien jatkuvasti kasvavasta määrästä johtuen. Laajemmat taulukot ovat ladattavissa Koneviestin nettisivuilta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Fendtin portaattomassa Vario-voimansiirrossa on kaksi aluetta, joita vaihdetaan kyynärnojassa olevilla painikkeilla.
Fendtin portaattomassa Vario-voimansiirrossa on kaksi aluetta, joita vaihdetaan kyynärnojassa olevilla painikkeilla. 
Valtran mekaanisessa HiTech-vaihteistossa on neljä päävaihdetta ja kolme pikavaihdetta. Aluevaihteita on kolme, jos ryömintää ei oteta huomioon.
Valtran mekaanisessa HiTech-vaihteistossa on neljä päävaihdetta ja kolme pikavaihdetta. Aluevaihteita on kolme, jos ryömintää ei oteta huomioon. 
New Hollandin ElectroCommand -vaihteiston määrittely on haastavaa, sillä vaihteet vaihtuvat sekä mekaanisesti, robotilla että powershift-tyyppisesti.
New Hollandin ElectroCommand -vaihteiston määrittely on haastavaa, sillä vaihteet vaihtuvat sekä mekaanisesti, robotilla että powershift-tyyppisesti. 
Massey Fergusonin Dyna-4 kuuluu powershift-vaihteistoihin.
Massey Fergusonin Dyna-4 kuuluu powershift-vaihteistoihin. 

Koneviestissä on julkaistu traktoritaulukoita jo vuosikymmenten ajan. Taulukot ovat hyvä apuväline traktoreiden teknisten tietojen vertailussa. Taulukoissa olevat tiedot ovat yleensä maahantuojan edustajan ilmoittamia ja niiden paikkaansa pitävyys on maahantuojien vastuulla.

Tiivistämisen vuoksi tietoja on yhdistelty moottoritehon ja voimansiirtojen tyypin ja välitysten osalta.

Kolmeen luokkaan 
nimellistehon mukaan

Moottoritehot on ilmoitettu entisen kolmen kentän sijasta yhdessä sarakkeessa ja standardi, jonka mukaan teho on mitattu on ilmoitettu teholukeman perässä sulkumerkkien sisällä. Traktorit on jaoteltu kolmeen teholuokkaan moottorin nimellistehon mukaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nimellisteho on moottorin tuottama teho nimelliskierrosluvulla. Nimelliskierrosluku on kohta, jossa kierrosnopeuden säädin alkaa rajoittaa polttoaineen syöttöä. Käytännössä siis täydet moottorin kierrokset.

Nimellisteholukua seuraa sulkujen sisällä oleva lukema nimellistehosta lisäteholla. Tämä lukema kuvaa parhaiten lisätehon tuomia ylimääräisiä kilowatteja, jotka ovat käytössä eri valmistajien moottoreissa eri ehtojen täytyttyä.

Käytännön työssä tarvittavaa moottorin tehoa kuvaa parhaiten maksimiteho, joka ilmaisee moottorin tehokäyrän huipun nimellistehon kierroslukua alemmilla moottorin kierroksilla.

Teho riippuu normista

Moottorin teho vaihtelee sen mukaan, minkä tehonormin määrityksiä mittauksessa on käytetty. Suurimmat erot tehonormien määritelmissä liittyvät moottorin apulaitteisiin, mutta eroja on myös muun muassa mittauslämpötilassa ja mittaustilanteessa vallitsevassa ilmanpaineessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

DIN- ja ECE- normien mukaan ilmoitetut tehot ovat pienempiä ja niitä kutsutaan yleisesti nettotehoiksi. Näiden normien mukaan mitatessa moottorin tehoa kuluu muun muassa öljypumpun ja laturin pyörittämiseen. DIN-normin mukaan mitatessa moottori pyörittää myös jäähdytyspuhallinta, mutta ECE R24 -normin mukaan viskotuulettimen ei tarvitse olla mittauksessa mukana.

Voimansiirrot yksinkertaistettuna

Voimansiirtosarakkeessa voimansiirron tyyppi on jaettu kolmeen karkeaan luokkaan, mekaaniseen vaihteistoon, powershift-vaihteistoon ja portaattomaan vaihteistoon. Yksinkertaistamisen vuoksi esimerkiksi osapowershift-vaihteistot ja robottivaihteistot kuuluvat powershift-ryhmään, sillä ne muistuttavat käytettävyydeltään powershift-vaihteistoja.

Mekaanisiin vaihteistoihin kuuluvat ne vaihteistot, joissa päävaihteistoa hallitaan mekaanisella vivulla ja joissa pikavaihteiden määrä vaihtelee yleensä 2–4 pikavaihteen välillä. Mekaanisia vaihteistoja ovat tässä tapauksessa esimerkiksi Valtran A-sarjan HiTech-vaihteistot ja John Deeren PowrQuad.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Powershift-luokkaan kuuluvat ne vaihteistot, joissa enemmän kuin yksi aluevaihde vaihtuu joko powershift- tai robottivaihteistotyyppisesti. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii New Hollandin ElectroCommand-vaihteisto, jossa toisen ja kolmannen aluevaihteen väliseen vaihtoon tarvitaan mekaanista vipua ja kytkinpoljinta, mutta 1. ja 2. sekä 3. ja 4. aluevaihteen välinen vaihto on robotisoitu.

Portaattomiin voimansiirtoihin kuuluvat ne vaihteistot, joissa koko vaihteiston tai päävaihteiston välitys on portaaton. Teknisten ratkaisujen selvittämiseksi myös aluevaihteiden määrä on ilmoitettu taulukossa.

Mikäli aluevaihteiden määrää osoittavan numeron perässä on tähti, kuljettaja ei voi vaikuttaa aluevaihteiden vaihtoon. Esimerkiksi Case Puman CVX-vaihteistoissa kaksoiskytkinperiaatteella toimiva aluevaihteisto vaihtaa vaihdetta automaattisesti. Fendtin Vario-vaihteistossa pelto- ja tiealueen välillä vaihdetaan painiketta painaen.

Tutustu traktoritaulukkoon.