Paineensäätöjärjestelmä on mahdollista rakentaa pikkurahalla itse – säätö tehdään ohjaamossa mekaanisilla vivuilla

Renkaiden ajonaikainen paineensäätö yksi tehokkaimmista keinoista, jolla kyetään lisäämään vetokykyä ja osin myös keventämään maahan kohdistuvaa kuormitusta.
Monitoimiyritys Loonbedrift Thijjssen urakoi maaperäskannausta, lannoitteen levitystä, ja muita täsmäviljelyn palveluja.
Monitoimiyritys Loonbedrift Thijjssen urakoi maaperäskannausta, lannoitteen levitystä, ja muita täsmäviljelyn palveluja. Kuva: Jussi Knaapi
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pohjimmiltaan ilmanpaineen säätö mahdollistaa renkaiden parhaiden ominaisuuksien hyödyntämisen sekä maantiellä että etenkin pellolla. Säätömahdollisuuden tarve on kasvanut, koska nopearytmisen maantieajon osuus on lisääntynyt ja vastaavasti pellolla on kyettävä liikkumaan mahdollisimman keveällä pintapaineella.

Kokonaisuudessaan paineen säädön merkitys on korostunut, koska töiden aikaikkunat tuntuvat lyhenevän, kaluston paino nousevan ja säätkin ovat ajoittain haastavia.

Yksinkertainen paineensäätöjärjestelmä:

  • Helposti saatavissa olevista komponenteista rakennettu paineensäätöjärjestelmä
  • Painelinjat renkaisiin viedään ulkokautta
  • Säätö tehdään ohjaamossa käsikäyttöisillä vivuilla ja paine katsotaan mittareista
Renkaiden ilmanpaineen säätöjärjestelmän komponentit ovat alumiinisen turkkilevyn takana suojassa.
Renkaiden ilmanpaineen säätöjärjestelmän komponentit ovat alumiinisen turkkilevyn takana suojassa. Kuva: Jussi Knaapi
Näkymä hytistä näyttää järjestelmän komponentit. Ilmanpaineen säätö tapahtuu 3-tieventtiilin, paineensäätimen ja vapautusventtiilin avulla.
Näkymä hytistä näyttää järjestelmän komponentit. Ilmanpaineen säätö tapahtuu 3-tieventtiilin, paineensäätimen ja vapautusventtiilin avulla. Kuva: Jussi Knaapi

Omavalmiste a’la Thijjsen

Vanha tuttumme urakoitsija Christel Thijjssen Hollannista rakensi yleisesti saatavissa olevista pneumatiikkakomponenteista yksinkertaisen mutta toimivan säätöjärjestelmän omaan Valtraansa. Alkuvaiheessa järjestelmä toimii takarenkaiden säädössä, jatkossa siihen on mahdollista täydentää myös eturenkaat.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kokonaisuus on häkellyttävän yksinkertainen – visuaalisesti kivat monitorit ja nappiautomatiikka toki puuttuvat. Ne on korvattu kahdella painemittarilla, joista toinen näyttää renkaisiin sisään menevän ilmanpaineen ja toinen ulospäästettävän paineen. Täytön ja tyhjäyksen toiminnot hallitaan suoraan hytistä avaamalla ja sulkemalla 3-tiehana. Täyttövaiheessa painesäätimeen asetetaan sopiva maantiepaine. Varmuuden vuoksi 3-tiehana käännetään pitoasentoon. Tyhjäysvaiheessa 3-tiehana käännetään pitoasennosta tyhjäyspuolelle ja lisäksi avataan palloventtiili, jolloin paine pääsee ulos. Christelin versiossa oikea peltopaine näkyy suoraan mittarin lukemana ja tyhjäys pysäytetään hanat sulkemalla. Tyhjäyspuolelle olisi mahdollista asentaa myös säädettävä painevahti, mutta järjestelmä toimii vallan mainiosti näinkin. Tyhjäyslinjaan on asennettu vielä varoventtiili, joka sulkeutuu automaattisesti paineen laskiessa 0,5 bar:iin. Näin estetään tilanteet, joissa vahingossa päästettäisiin renkaat tyhjäksi.

Renkaille on vedetty painelinjat samaan tapaan kuin kaupallisissakin versioissa. Vanteille ulkokautta vedetyt linjat ovat helpommat asentaa kuin ns. bar-axle koneisiin, joissa painelinjat tulevat akselin läpi ja joiden rakentaminen on haastavampaa itserakentelijoille.

Paineputket ovat muovia, suojaputket alumiinia. Vanteeseen on tehty oma yhde ilmanpaineen säädölle. Huomaa sulkuventtiili, jolla varmistetaan säädön pysyminen haluttuna. Samalla sulku poistaa kuormaa pyörivältä keskusliittimeltä. Christel on myöhemmin lisännyt keskusliittimeen vielä voitelunipan.
Paineputket ovat muovia, suojaputket alumiinia. Vanteeseen on tehty oma yhde ilmanpaineen säädölle. Huomaa sulkuventtiili, jolla varmistetaan säädön pysyminen haluttuna. Samalla sulku poistaa kuormaa pyörivältä keskusliittimeltä. Christel on myöhemmin lisännyt keskusliittimeen vielä voitelunipan. Kuva: Jussi Knaapi
Normitilanteessa oikean ilmanpaineen tarkkailu unohtuu helposti. Kuvassa, kun kuormitusta ei ole, rengas joustaa vain vähän. Ilmanpainejärjestelmä helpottaa oikean paineen hallintaa eri tilanteissa.
Normitilanteessa oikean ilmanpaineen tarkkailu unohtuu helposti. Kuvassa, kun kuormitusta ei ole, rengas joustaa vain vähän. Ilmanpainejärjestelmä helpottaa oikean paineen hallintaa eri tilanteissa. Kuva: Jussi Knaapi

Renkaille käyttöikää

Christelin Valtrassa on vakio vyörenkaat ilman IF- tai VF-luokitusta. Ilmanpaineensäädön ansiosta renkailla voidaan kuitenkin ajaa pellolla käytännössä ihan samoilla paineilla kuin edistyneemmillä, joustavakylkisillä IF- tai VF-renkailla. Vastaavasti maantiellä paine nostetaan turvalliselle alueelle, jolloin rengas kestää ja on vakaa ajettava traktorin maksiminopeudellakin, joka on 60 km/h.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Myös Thijjsenin tapauksessa paineensäädöllä on iso merkitys toisaalta pellolla, kun ensimmäinen kevätlannoitus nurmille levitetään hyvin varhain ja tunnetusti Hollannin Polder-alueella pohjaveden korkeus pidetään erittäin korkealla, usein vain alle puolessa metrissä. Vastaavasti maatieajoa tulee urakoinnissa paljon ja paineen nosto riittävälle tasolle säästää renkaiden kylkirakennetta.

Kokonaisuudessaan saavutetaan huomattava kustannusetu, kun edullisemmalla vakiorenkaalla päästään käytännössä samoihin alhaisiin peltopaineisiin kuin IF- ja VF-renkain.

Osat tähän jokamiehen painejärjestelmään maksoivat noin 500 euroa, joka on noin kymmenesosa kaupallisten järjestelmien hinnasta. Investoinnin takaisinmaksu aika on todella lyhyt.

Lue myös erilaisista paineensäätöjärjestelmistä:

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Valmiit rengaspaineensäätöjärjestelmät esittelyssä – järjestelmät ovat periaatteiltaan lähellä toisiaan

Lue lisää