
Jokaisen suuren traktorivalmistajan valikoimiin kuuluu erikoistraktorimallisto – valmistus voidaan jakaa kolmeen eri strategiaan

Myytävien traktoreiden keskiteho Suomessa lähestyy kahtasataa hevosvoimaa. Aiemmin suosittu 100 hevosvoiman teholuokka menettää samaa vauhtia asemiaan. Euroopassa 50−100 hevosvoiman tehoiset traktorit ovat edelleen hyvin suosittuja, ilmiötä selittää osittain myös erikoistraktoreiden käyttö ja suosio.
Erikoistraktorin ominaispiirteet
Jokaisen suuren traktorivalmistajan valikoimiin kuuluu erikoistraktorimallisto. Nämä yleensä alle 100-hevosvoimaiset traktorit on suunnattu käytettäväksi viini- ja puutarhatiloilla, joita on Keski-Euroopassa paljon. Silmiinpistävin ominaisuus näissä traktoreissa on niiden leveys, joka on yleensä metristä puoleentoista.
Muita yhdistäviä tekijöitä ovat valtaisa hydrauliikkaventtiilien määrä, vaikka itse pumput ovat vielä yleisesti hammaspyöräpumppuja ja virtauksetkin suhteellisen pieniä. Toinen yleispiirre on mekaaniset vaihteistot, joissa välityksiä eteen voi olla jopa viitisen kymmentä lukuisten aluevaihteiden myötä.

Kolme strategiaa
Erikoistraktorien valmistus voidaan jakaa karkeasti kolmeen eri luokkaan. Yhtenä ovat muutamien konsernien ja valmistajien panostukset omaa tuotekehitystä ja valmistusta oleviin traktoreihin. Esimerkiksi italialaiset Argo ja New Holland valmistavat traktoreidensa voimansiirrotkin itse.
Toinen strategia on ostaa erikoistraktorit niiden valmistukseen erikoistuneelta valmistajalta. Näin tekevät esimerkiksi Massy Ferguson, Claas ja Valtra, joiden erikoistraktorimallien valmistaja on alan kova peluri Agritalia.
Kolmas pääryhmä on pelkästään erikoistraktoreita valmistavat pienemmät valmistajat, joista esimerkkinä käy seuraavien sivujen Antonio Carraro ja BCS.
Ergonomiaa isommista
Erikoistraktoreissa ohjaamoergonomia on ollut perinteisesti suuria traktoreita vaatimattomampaa. Tasalattiaiset ohjaamot tekevät vasta tuloaan tähän traktoriluokkaan. Viime vuosina valmistajat ovat alkaneet suuremmassa määrin tuoda täsmäviljelyvarustuksia saataville näihin traktoreihin vasta viime aikoina.
Sen sijaan ohjaamoiden suodatusjärjestelmiin on panostettu jo pidempään. Ohjaamot ovat usein paineistetuttuja ja kuljettajat pidetään turvassa kemikaalikuormilta.
Erikoistraktoreiden moottoritehotkin kasvavat hiljalleen. Yhtenä mittapuuna on suurempien traktoreidenkin mallistoon vaikuttava raja 75 hevosvoimaa, jonka alapuolella jotkut valmistajat myyvät loivien siirtymäsäännösten mukaisesti edelleen Stage 3B -päästötason moottorilla varustettuja traktoreita. Jotkin säädökset mahdollistavat Stage 3B-moottoreiden asentamisen tehokkaampiinkin malleihin. Stage 5 on tulossa ureoineen tähänkin kokoluokkaan.
Osaston luetuimmat
- Valmet 6400 -traktori oli suosittu työjuhta sekä räätälöidyn traktorivarustelun edelläkävijöitä – ostajan on syytä tarkistaa traktorin varustelu tarkkaan
- JCB Fastrac 3220 vetokoneena 15 vuoden ajan – näin traktori on pärjännyt raskaissa töissä vuosien varrella
- Omaa puutavaraa saa käyttää rakentamisessa
- Karjatilallinen ja yrittäjä Juha Salin on jatkuva kehittäjä, joka käyttää otolliset tilanteet hyväksi – ”Yrityksen päätöksenteossa ei pitäisi lukita mitään lopulliseksi”
- Käyttäjäkommentti Valmet 6400 -traktorista: Toimivaa tekniikkaa
- Hollannissa biokaasuinnostus on lähdössä vauhtiin – "Biokaasulaitokselle on helpompi saada ympäristölupa kuin navetalle”
- Kehitteillä olevien peltorobottikonseptien määrä kasvaa – näissä seikoissa piilee robotiikan markkinahaasteet tulevaisuudessa