Pyöräkuormaaja sopii mainiosti myös maatilakäyttöön – rivakka JCB 419S -kuormaaja on varusteltu käyttöön soveltuvaksi jo tehtaalla

JCB on harvoja valmistajia, joilta saa erikseen suoraan tehtaalta etenkin maatilakäyttöön varusteltuja pyöräkuormaimia. Testasimme 419S-mallia tämän kokoluokan pyöräkuormainten yleisimmissä maatalouden käyttökohteissa, eli apevaunun lastauksessa ja rehuaumalla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maatiloilla käytettävien kuormauskoneiden kirjo vaihtelee etukuormaintraktorista kurottajiin. Oma lukunsa ovat teleskooppipuomilliset pyöräkuormaajat. Viime aikoina suosiotaan ovat kasvattaneet myös perinteiset kuormaimet. Valintaan liittyy tilan tuotantosuunta ja omat työtottumukset. Tämä tuli esille Koneviestin numerossa 5/2021, jossa vertailimme kurottajaa sekä perinteistä ja teleskooppipuomillista pyöräkuormaajaa. Samalla kartoitimme tuottajien käyttökokemuksia kyseisistä laitteista.

JCB on maailmanlaajuisesti merkittävä maatilakurottajien valmistaja. Vahvasta panostuksesta kertoo myös etenkin maatalouden tarpeisiin suunnitellut ja varustellut pyöräkuormaimet, joita on tarjolla aina 20 tonnin kokoluokkaan saakka. Agri-mallistossa erityisen suosittuja ovat JCB 413S, JCB 419S ja JCB 435S, joista testasimme keskimmäistä versiota.

JCB 419S -pyöräkuormaaja:

  • JCB valmistaa suoraan tehtaalla varustettuja maatalouskuormaajia
  • Ero maanrakennusmalleihin on etenkin rengastuksessa ja muussa varustuksessa
  • JCB 419S:n työpaino on 10 619 kiloa
  • Maatiloilla kuormauskoneen valinta riippuu tuotantosuunnasta ja halutuista ominaisuuksista
Moottori on 136-kilowattinen Cummins. Puhtaanapitoa parantaa mm. automaattisella takaisinpyöräytystoiminnolla varustettu tuuletin.
Moottori on 136-kilowattinen Cummins. Puhtaanapitoa parantaa mm. automaattisella takaisinpyöräytystoiminnolla varustettu tuuletin. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila
Suodattimet ovat sinänsä hyvin esillä, mutta jäävät pikkuluukun avaamisesta huolimatta varsin kauas renkaan taakse.
Suodattimet ovat sinänsä hyvin esillä, mutta jäävät pikkuluukun avaamisesta huolimatta varsin kauas renkaan taakse. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila
Akut on sijoitettu näppärästi akkukoteloon. Lukitusjärjestelmä on kuitenkin turhan heppoinen, sillä sokan irrotessa luukku pääsi avautumaan aiheuttaen testaajalle mojovat mustelmat.
Akut on sijoitettu näppärästi akkukoteloon. Lukitusjärjestelmä on kuitenkin turhan heppoinen, sillä sokan irrotessa luukku pääsi avautumaan aiheuttaen testaajalle mojovat mustelmat. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila
Työkaluille ei ole koskaan liikaa tilaa. JCB:n tapauksessa lokero löytyy oikeanpuoleisesta porraskotelosta.
Työkaluille ei ole koskaan liikaa tilaa. JCB:n tapauksessa lokero löytyy oikeanpuoleisesta porraskotelosta. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila

Cumminsin koneella

JCB 419S:n työpaino on 10 613 kiloa. Moottori on 6,7-litrainen Cummins, joka tuottaa tehoa 136 kilowattia. Vallitsevat päästönormit saavutetaan SCR-järjestelmällä, hapetuskatalysaattorilla (DOC) ja EGR-venttiilillä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Päivittäisiä huoltoja tehdessä ensimmäisenä huomio kiinnittyy siihen, että konepeitto on vaivalloinen nostaa, sillä kaasujousi on todella raskas. AdBluen täyttökorkki on sijoitettu suojaan moottoritilaan. Polttoaineensuodattimet ja öljytikku ovat periaatteessa hienosti näkyvillä, mutta vaikka irrallisen pienen pellin irrottaisikin, niin kohteet jäävät varsin kauas takarenkaana taakse.

Akut on sijoitettu todella näppärästi avattavaan porraskoteloon. Valitettavasti lukitus tapahtuu suht heppoisella sokalla. Kokeilun aikana sokka oli jostain syystä irronnut, jonka vuoksi kotelo ja sen mukana ohjaamon portaat pääsivät yllättäen kaatumaan. Tästä seurauksena testaajalle syntyi komeat ruhjeet jalkoihin, kun hyttiin noustessa portaat kaatuivat yllättäen syliin. Ehkä sokka ei olekaan riittävän varma lukitustapa, sillä sen voi epähuomiossa potkaista pois paikoiltaan.

Jäähdyttimen puhtaanapitoa helpottaa hydraulitoiminen puhallin, jossa on myös takaisinpuhallustoiminto. Puhalluksen intervalli on säädettävissä järjestelmän kautta. Sykloniperiaatteella toimivan ilmansuodattimen kerrotaan tarjoavan perinteiseen versioon verrattuna jopa neljä kertaa pidemmän puhdistusvälin.

JCB:n oman ajotietokoneen mukaan rehuaumaa kasatessa polttoaineenkulutus oli luokkaa kahdeksan litraa tunnissa. Lukema on suurin piirtein sama, kuin tilalla normaalisti käytössä olevassa JCB 412S -kuormaajassa, jonka paino on noin 2,5 tonnia pienempi. Polttoaineen kulutuksen pienentämiseen vaikuttaa myös automaattinen sammutustoiminto, joka sammuttaa moottorin kuljettajan määrittämän seisonta- ja tyhjäkäyntiajan jälkeen. Ajotietokoneeseen kuuluu myös Livelink, joka on JCB:n telemetriajärjestelmä. Sieltä saa kätevästi esimerkiksi kulutuksen ja koneen kuormitusasteen tiedot tutkittavaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Aisavaihtoehtoja on kaksi. Vakiomallilla saavutetaan kauhan tapista mitattuna 370 cm nostokorkeus ja HighLift-versiolla 391 cm korkeus. Tällaiset nostokorkeudet riittävät lähes kaikkien apevaunujen lastaukseen.
Aisavaihtoehtoja on kaksi. Vakiomallilla saavutetaan kauhan tapista mitattuna 370 cm nostokorkeus ja HighLift-versiolla 391 cm korkeus. Tällaiset nostokorkeudet riittävät lähes kaikkien apevaunujen lastaukseen. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila
JCB:n suoran aisasto tarjoaa mainion näkyvyyden työlaitteelle, sillä Z-linkut eivät ole peittämässä näköalaa. Ratkaisu tosin pienentää murtovoimaa, mutta maatilakäytössä tällä ei ole merkitystä.
JCB:n suoran aisasto tarjoaa mainion näkyvyyden työlaitteelle, sillä Z-linkut eivät ole peittämässä näköalaa. Ratkaisu tosin pienentää murtovoimaa, mutta maatilakäytössä tällä ei ole merkitystä. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila

Erinomainen näkyvyys työlaitteelle

Suurin osa pyöräkuormaajien valmistajista on luopunut suorista aisastoista, joissa kauhan käännöstä huolehtii kaksi erillistä sylinteriä. Suurempaa kauhan murtovoimaa haetaan näkymää peittävällä Z-linkulla – JCB:n tapauksessa käytössä on kuitenkin ensin mainittu versio, jonka myötä näkyvyys työlaitteelle on erinomainen, vaikka puomin alaosan paksu poikkipalkki hieman näkymää peittääkin. Toisaalta etuviistoon näkyvyys selvästi huonompi, joten esim. työlaitteen sivureunaa ei näe yhtä helposti kuin Z-puomin kanssa.

Normaaleissa maatalouden työtehtävissä rankkaa murtovoimaa ei tarvita, joten Z-aisaston suurimmalla edulla ei useimmissa maatalouden töissä ole merkitystä. Kauhan kääntökulmat olivat ainakin testikoneessa varsin mainiot. Aisavaihtoehtoja kaksi: standardimallilla saavutetaan kauhan tapista mitattuna 370 cm nostokorkeus ja HighLift-versiolla 391 cm korkeuteen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Myös puomiston ergonomia on saatu suunniteltua mainioksi, sillä kauhan kääntökulmat ovat hyvät puomin kaikissa asennoissa. Vakiokauhan koko on 1 600 litraa. Runkonivel linkussa koneen kaatokuormaksi ilmoitetaan 7 716 kiloa.

Ohjaamo on todella avara. Command- Plus -hytin viimeistely on muutoinkin huippuluokkaa, eikä melutasokaan ole häiritsevä.
Ohjaamo on todella avara. Command- Plus -hytin viimeistely on muutoinkin huippuluokkaa, eikä melutasokaan ole häiritsevä. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila
Käsinojan korkeutta on mahdollista säätää pikalukituksen avulla. Ohjaussauva ja istuin liikkuvat töyssyissä yhdessä paketissa.
Käsinojan korkeutta on mahdollista säätää pikalukituksen avulla. Ohjaussauva ja istuin liikkuvat töyssyissä yhdessä paketissa. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila
Ohjaamossa on runsaasti pieniä lokeroita pientavaroille, kuten puhelimelle, kynille ja vastaaville. ”Nyt ei tarvitse miettiä, mihin rukkasensa ja puhelimen heittäisi”, totesi eräs testaaja.
Ohjaamossa on runsaasti pieniä lokeroita pientavaroille, kuten puhelimelle, kynille ja vastaaville. ”Nyt ei tarvitse miettiä, mihin rukkasensa ja puhelimen heittäisi”, totesi eräs testaaja. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila
Ohjauspyörässä on säädöt kallistukselle ja korkeudelle. Kuvassa ratin takana olevalta näytöltä näkee koneen perustiedot, kuten ajonopeuden. Monimutkaisemmat säädöt on sijoitettu erilliselle monitorille.
Ohjauspyörässä on säädöt kallistukselle ja korkeudelle. Kuvassa ratin takana olevalta näytöltä näkee koneen perustiedot, kuten ajonopeuden. Monimutkaisemmat säädöt on sijoitettu erilliselle monitorille. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila
Takanäkyvyyden parantamiseksi ohjaamossa on peräti kaksi erillistä peruutuspeiliä. Säätövarat ovat kuitenkin melkoisen vaatimattomat.
Takanäkyvyyden parantamiseksi ohjaamossa on peräti kaksi erillistä peruutuspeiliä. Säätövarat ovat kuitenkin melkoisen vaatimattomat. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila
Peruutuskameran näyttö on sjioitettu ohjaamon ylänurkkaan.
Peruutuskameran näyttö on sjioitettu ohjaamon ylänurkkaan. Kuva: Arto Turpeinen
Testikoneen hytissä oli myös jäähdytettävä/lämmitettävä eväslokero. Viilennysominaisuus on saatavana myös kuljettajan istuimelle.
Testikoneen hytissä oli myös jäähdytettävä/lämmitettävä eväslokero. Viilennysominaisuus on saatavana myös kuljettajan istuimelle. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila

Vikkelä hydraulikka

JCB 419S:n säätyvätilavuuspumpun tuotoksi ilmoitetaan 180 litraa minuutissa 230 barin maksimipaineella. Virtaus riittääkin varsin vaativienkin lisälaitteiden pyörittämiseen. Lisähydrauliikan virtaus on säädettävissä lohkokohtaisesti eri työlaitteita ja käyttökohteita varten, mikä onkin näin tehokkaalla hydrauliikalla tarpeen.

Työlaitehydrauliikan liittimet ovat aika kaukana sovitelevystä, joten työlaitteen letkuja voi joutua jatkamaan. Esimerkiksi testikoneessa käytettyyn rehuleikkuriin jouduttiin etsimään letkuille jatkopätkät, sillä rehuleikkuri ei kallistunut ilman jatkoja vaakatasoa pidemmälle.

Hydrauliikaltaan JCB on vikkelä liikkeissään. Ohjaussauvan tuntuma on napakka – harjaantuneelta kuljettajalta onnistuu myös tarkka työskentely, mutta melko pienellä vivun lisäliikkeellä liikkeiden vauhti kiihtyy nopeasti.

Mukava ohjaamo

JCB:n CommanPlus-ohjaamosta on laaja lasipinnan ansiosta erinomainen näkyvyys eri suuntiin – etenkin hytin etukulmissa alas asti menevä tuulilasi lisää näkyvyyttä monessa askareessa. Peruutuskamera on integroitu hytin yläkulmaan sijoitettuun näyttöpaneeliin. Konetta testanneiden oli kuitenkin vaikeaa sopeutua näytön todella korkeaan sijaintiin.

Tämän lisäksi hytin sisällä on peräti kaksi taustapeiliä, joiden säätövara on melkoisen rajallinen. Sivupeilit ovat useimpien pyöräkuormainten tapaan korkealla ja melko kapealla niiden kolhimisen välttämiseksi. Tästä johtuen peileistä ei ole hirveämmin apua rehusiilon seinänvieriä polkiessa, sillä sivusuuntaista etäisyyttä seinään on niistä katsoen vaikea hahmottaa.

Kuljettajan ergonomia on erinomainen – tähän tosin vaikutti testikoneen varustetaso. Viimeistelyssä voidaan puhua autoteollisuuden tasosta. Esimerkiksi käsinojat ovat korkeussuunnassa säädettävissä. Myös ilmatoiminen ristiselän tuki on hyödyllinen varuste.

Parhaan varustetason istuimeen on saatavana myös viilennysominaisuus. Ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa. Testikoneen viilentävän lokeron lisäksi muita lokerikkoja on rutkasti – puhelimen tai hanskojen säilytyspaikkaa ei tarvitse kauan miettiä.

Erikoisen ylös sijoitetun näyttöpaneelin monipuolisia toimintoja hallitaan navigointirullalla. Järjestelmä osaa myös opastaa tottumatonta kuljettajaa eri toimintojen tarkoituksissa.

419S on kuin kotonaan rehuaumalla. Napakka momentinmuunnin tekee ajosta kankeahkoja suunnanvaihtoja lukuun ottamatta poikkeuksellisen miellyttävää, sillä moottori ei huuda, vaan pysyttelee alle 1 500 kierroksen tuntumassa. Kone on myös riittävän raskas ja tehokas useimpien ajosilppuriketjujen tarpeisiin.
419S on kuin kotonaan rehuaumalla. Napakka momentinmuunnin tekee ajosta kankeahkoja suunnanvaihtoja lukuun ottamatta poikkeuksellisen miellyttävää, sillä moottori ei huuda, vaan pysyttelee alle 1 500 kierroksen tuntumassa. Kone on myös riittävän raskas ja tehokas useimpien ajosilppuriketjujen tarpeisiin. Kuva: Tuomas Anttila
Testikone oli varustettu myös keskusrasvauksella. Asennustapaan toivoisi huolellisuutta, sillä kauhan alatapin letkut olivat lytyssä jo 250 moottoritunnin jälkeen.
Testikone oli varustettu myös keskusrasvauksella. Asennustapaan toivoisi huolellisuutta, sillä kauhan alatapin letkut olivat lytyssä jo 250 moottoritunnin jälkeen. Kuva: Arto Turpeinen, Tuomas Anttila

Rivakka voimansiirto

JCB 419s:n akselisto on ZF:n käsialaa. Käytössä on Powershift-vaihteisto momentinmuuntimella.

Ajotuntumaa kuitenkin kuvailtiin kulmikkaaksi, sillä kaikki vaihteen vaihdot tuntuvat nykäyksinä. Tarjolla on kaksi eri ajotilaa. Dynaamisessa vaihtoehdossa käytössä on kaikki moottorin kierrokset, mutta normaaleissa maatilan töissä tämä tuntui tarpeettomalle vaihtoehdolle – onhan kone jo muutoinkin melkoisen vikkelä. Siirtoajossa ja vauhdikkaammassa työssä JCB liikkuu reippaasti ilman suuria moottorikierroksia. Huippunopeus on 48 kilometriä tunnissa. Siihen pääseminen vaatii tosin siirtymistä eco-modesta dyna-modeen. Momentinmuunnin on lukittavissa vaihteilla 1–6, ja tässä on tapahtunut kehitystä JCB:n aiempiin malleihin.

Testaajien kokemusten mukaan ääriolosuhteissa vaihteiston toiminta vaatii hieman opettelemista. Vaihteisto on käytännössä ainoastaan ykkösvaihteella täysin manuaalinen, jolloin kickdown-nappi toimii ”pikavaihteena” ykkösen ja kakkosen välillä. Muilla vaihteilla kone hakee aina aloitusvaihteeksi kakkosen, ja vaihtaa vaihteita automaattisesti ylös ja alas tietyissä rajoissa, vaikkei vaihteistoautomatiikka olisi päällä. Toinen vaihde todettiin aika reippaaksi aloitusvaihteeksi, jolla nopeus on varsin suuri.

Tarkemmissa töissä myös vedonvapauttimena toimivaa jarrua täytyy painaa käytännössä jatkuvasti, ja jalka saattaakin ”unohtua” jarrulle. Polkimen painantaa tarvitaan myös sulavissa suunnanmuutoksissa. Ominaisuus korostui etenkin rehuaumalla. Tilalla kuormat purettiin läjän päälle melko kapeisiin siiloihin, josta levitys tapahtuu lyhyillä työnnöillä sivusuunnassa, mikä vaati ahkeraa suunnanvaihtajan käyttöä.

Ohjaus itsessään tuntui ainakin alkuun melko herkältä, mikä vaatii totuttelua maantieajossa, sillä suuntavakaus ei ole, etenkin huippunopeus huomioituna, paras mahdollinen. Ahtaissa paikoissa herkkyydestä on pelkästään hyötyä. JCB ei linkkuun kääntäessä tömähdä rajoitinta vasten, vaan kääntyminen pysähtyy todella pehmeästi, mikä tekee jyrkemmistäkin käännöksistä miellyttäviä, vaikkei koneen kääntövarat olisikaan vielä täysin kuljettajan lihasmuistissa.

NHK-Keskuksen kautta tulevat koneet toimitetaan aina tasauspyörästön kitkalukoilla. Toiminto osoittautui etenkin rehuaumalla mainioksi. Jos puskiessa pyörät alkoivat sutia, niin käytännössä heti kaikki neljä rengasta tekivät saman. Testaajien mukaan manuaalisesti kytkettävät lukot eivät toimi siilolla yhtä hyvin, sillä pidon loppumista ei pysty ennakoimaan samalla tavalla kuin normaalissa lastaustyössä.

Kaksi myyntikanavaa

JCB:n koneilla on kaksi erillistä maahantuojaa. Mateko huolehtii rakennus-ja maansiirtomalleista, kun NHK-Keskuksen kohderyhmänä on maatalous. Osittain asiakkaat menevät siis ristiin, koska ns. Agri-malleissa ero maanrakennuspuoleen saattaa olla ainoastaan varustetasossa.

Kokonaisuutena JCB 419S on todella rivakka liikkeissään niin voimansiirron kuin hydrauliikan osalta, mutta jotkut toiminnot saattavat vaatia pientä totuttelua. Unohtaa ei sovi myöskään erittäin hyvin viimeistelyä ohjaamoa.

Testiryhmä: Kyösti Anttila, Tuomas Anttila ja Jarno Rajala

KIITÄMME & MOITIMME:

  • Nopea hydrauliikka ja voimansiirto
  • Ergonominen ohjaamo
  • Näkyvyys työlaitteelle
  • Osa suodattimista kaukana renkaan takana
  • Peruutuskameran näyttö erikoisessa paikassa
  • Voimansiirron hallinta vaati opettelua

Katso myös video, jossa on tunnelmia JCB 419S Agri -kuormaimen käytöstä rehunteossa:

JCB 419S Agri on tehdasvarusteltu maatilan pyöräkuormaaja – katso tunnelmia rehunteosta