Weckmanilta tukeva uutuus paalinajoon — paalivaunu sopii myös lavojen kuljetukseen

Weckman WS 180 BTG paalinkuljetukseen suunniteltu vaunu on uusi tuote markkinoilla. Vaunun kuormakantavuus on 18 tonnia ja omapaino 4900 kiloa. Vaunu sopii toki myös muunkin kappaletavaran kuin paalien kuljetukseen.
Weckman WS 180 BTG paalisiirrossa. Paalivaunun alustarakenne on tukeva.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Weckman WS 180 BTG -perävaunu:

  • Alusta tukeva palkkirunko
  • 40 km/h akselisto ja renkaat
  • Päällirakenne on hydraulikäyttöinen kuljetustuki
  • Voidaan kuljettaa kappaletavaraa

Vaunun runko rakentuu kahden pitkittäisen palkin päälle. Maksiminopeus on 40 km/h. Etuaisa on jousittamaton, mikä aiheuttaa rakenteisiin jonkin verran tärähdyksiä. Etenkin nopeassa ajossa kuorman kanssa aisajousitus olisi paikallaan.

Vaunun alla on keinuteli. Keinutelin ja lavan välissä on tukeva pukki. Vaunun alustarakenne on tukeva paalivaunulle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Alustarakenne, akselisto ja rengastus ovat asialliset. Leveämpää, kuin 710 millin rengastusta ei laillisesti vaunuun voi laittaa.
Alustarakenne, akselisto ja rengastus ovat asialliset. Leveämpää, kuin 710 millin rengastusta ei laillisesti vaunuun voi laittaa. Kuva: Seppo Pentti

Vaunun renkaisiin on panostettu. Alla olivat Alliancen 885-perävaunurenkaat, joiden koko oli 710/45 R 22,5. Käytännössä siis leveimmät, mitä alle sopii, jotta pysytään 2,5 metrin leveydessä. Kun pellolla joudutaan liikkumaan myös kuorman kanssa, rengastus on sopiva.

Kuormatukien ohjaamiseen tarvitaan traktorista kaksi kaksitoimista hydrauliikkalohkoa. Kuormatuet jäävät yläasentoon letkurikkoventtiilien avulla, vaikka letkut irrotetaan traktorista. Tukijalka on mekaaninen. Tukijalassa on kahva, jolla jalka saadaan kätevästi ylös.

Lavan pohja

Lavan pohja on sileä eikä reunassa ole kantteja. Reunakantti on saatavilla lisävarusteena, jolloin sidontapisteitäkin tulee lisää. Sileällä pohjalla paalimuovit pysyvät paremmin ehjänä, vaikka paalia hieman liu’utettaisiin sivusuunnassa pohjaa vasten. Lavan etu- ja takareunassa on päätylevy, jonka päälle kuormatessa muovi saattaa paalissa vaurioitua.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Lava on tasainen, mikä on kätevä paalilavoissa. Kuljetustukirakenne ei haittaa millään tavalla kuormausta eikä paalien poistoa, koska tukirakenteet ovat silloin syrjässä. Leveyssuunnassa lava vain on tarkka täyttää 140-senttisillä paaleilla.
Lava on tasainen, mikä on kätevä paalilavoissa. Kuljetustukirakenne ei haittaa millään tavalla kuormausta eikä paalien poistoa, koska tukirakenteet ovat silloin syrjässä. Leveyssuunnassa lava vain on tarkka täyttää 140-senttisillä paaleilla. Kuva: Seppo Pentti

Paalien liukuminen sivuttain nostettaessa ja laskettaessa on tavallista, joten tasainen pohjarakenne on perusteltu. Lavan tasainen pohja on liukas kävellä, jos lavan pinnassa on vähänkään kosteutta.

Vaunussa oleva työkalulaatikko oli hyvä. Ruostumattomasta teräksestä valmistettu laatikko oli riittävän tilava kuormaliinoille, joita vaunun mukana on syytä aina pitää.

Lavan pohjaan kiinnitetyt valot on suojattu hyvin. Johdot ja letkut ovat suojassa ja ne ovat hyvin käsillä telineessä kiinnittämistä varten.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaikka kyseessä on paalivaunu, sen ominaisuudet kuten tasapohjaisuus ja kuljetustukien väistyminen lastauksen tieltä helpottavat vaunun käyttöä esimerkiksi vihannestiloilla.

Työkalu- ja tarvikelaatikko on lukollinen ja toimiva.
Työkalu- ja tarvikelaatikko on lukollinen ja toimiva.  Kuva: Seppo Pentti

Haasteita nykyrakenteessa

Aisarakenteessa ei ole jousitusta ja eikä vetosilmukka ole säädettävä. Silmukan laippa on matalalla eikä silmukan runkoa kääntämälläkään voida muuttaa vetokorkeutta. Epäsymmetrinen silmukan runko ja korkeampi laippa useampine asennuskorkeuksineen helpottaisi kiinnitystä eri traktorimerkkeihin, kun koukkukorkeus vaihtelee.

Koeajotilan matalin koukku oli pienimmässä traktorissa 47 cm maasta ja korkein 66 sentissä, eikä vaunu ollut pienimmällä vetokoneella aivan vaakasuorassa. Jos vaunu on täynnä paaleja, ei vetokoneena voi pientä traktoria pitää. Weckman on muuttamassa rakennetta siten, että lenkin korkeuspaikkaa voidaan muuttaa.

Letkut ja johdot ovat siististi, kun ne on kiinnitetty traktoriin. Silmukan korkeutta ei voi säätää eikä aisassa ole jousitusta. Tämä muuttunee tuleviin malleihin.
Letkut ja johdot ovat siististi, kun ne on kiinnitetty traktoriin. Silmukan korkeutta ei voi säätää eikä aisassa ole jousitusta. Tämä muuttunee tuleviin malleihin. Kuva: Seppo Pentti

Kuljetustukien liikerata ja rakenne

Molemmat paalien kuljetustuet roikkuvat päästään nostovarsien päähän hitsattuna. Kuljetustuki on neliöpalkkia. Ylempään nostovarteen on kytketty hydraulisylinteri, jolla kuljetustuken vartta nostetaan. Alempia nostovarsia käytetään säädettävien mekaanisten välivarsien avulla. Varsissa on pitkä reikä, mikä sallii pienen joustavuuden. Rakenteellisesti jäi mietityttämään kuljetustukien kestävyys ja hitsauksen lujuus nostovarsien päissä, vaikka rakenne on tehtaalla mallinnettu ja vaunu on koeajettu.

Lava on tasainen, mikä on kätevä paalilavoissa. Kuljetustukirakenne ei haittaa millään tavalla kuormausta eikä paalien poistoa. Tukirakenteet ovat silloin syrjässä. Lava on tarkka täyttää leveyssuunnassa 140-senttisillä paaleilla.
Lava on tasainen, mikä on kätevä paalilavoissa. Kuljetustukirakenne ei haittaa millään tavalla kuormausta eikä paalien poistoa. Tukirakenteet ovat silloin syrjässä. Lava on tarkka täyttää leveyssuunnassa 140-senttisillä paaleilla. Kuva: Seppo Pentti

Rakenteellisesti toinen käytössä oleva vaihtoehto olisi käyttää pysty- ja ristikkäistukia sivustoilla ylä- ja alakuljetustukitankojen välissä. Tällä voitaisiin pitää molempien puolien kuljetustuet ryhdikkäänä ja ristituet olisivat kuljetustukena kahden palkin välillä. Rakenteessa on toki omat huonot puolensa.

Ristikkäistuilla suljetaan toki säätömahdollisuuksia pois, mutta jokainen paalikerros pitäisi kanttipaaleissakin saada tuettua sivulta. Kanttipaaleissa jako ei sovi kahteen kuljetustukeen. Jos kanttipaaleja on vain kahdessa pinossa, ylimmäistä kerrosta ei tueta rakenteellisesti mitenkään.

Vajaallakin kuormalla joudutaan joskus ajamaan, sillä pellolta ei tule aina täyttä kuormaa. Jos paaleja kuljetetaan asiakkaille, jotka eivät halua täyttä kuormaa, ne paalit pitää erikseen sitoa liinoilla, jotka eivät ole tuettu kuljetustukien varaan. Se ei ole tarkoitus paalikärryssä, jossa on rakenteelliset sivutuet.

Pyöröpaaleille ja vaikka juureslaatikoille

Leveysmitan ja mekaniikan puolesta kyseinen vaunu on parhaimmillaan 120-senttisten pyöröpaalien kuljettamisessa. Kokeilussa lastattujen paalien koko oli 140 senttiä, mikä aiheutti hiukan haasteita. Paalien kuljetustuki ei tee riittävän laajaa kaarta ulkokautta paalien kylkeen, jotta nirhamilta muoviin paalin alareunassa vältyttäisiin. Tehdas on lisäämässä reikiä säätöön, kun tangossa on varaa.

Kuljetustuet ovat nousemassa. Liikerata saisi kulkea kauempaa. Siihen on tulossa parannus. Rakenteellisesti pysty- ja ristikkäistuet palkkien välissä antaisivat kuljetustuille ryhtiä ja helpottaisi kanttipaalien kuljetusta. Ristikkäistuet poistaisivat säätömahdollisuuden.
Kuljetustuet ovat nousemassa. Liikerata saisi kulkea kauempaa. Siihen on tulossa parannus. Rakenteellisesti pysty- ja ristikkäistuet palkkien välissä antaisivat kuljetustuille ryhtiä ja helpottaisi kanttipaalien kuljetusta. Ristikkäistuet poistaisivat säätömahdollisuuden. Kuva: Seppo Pentti

Koeajotilalla kuljetetaan runsaasti kanttipaaleja, joille hydraulisten sivutukien jako ei aivan sovi.

Kiinnityspaikat lavassa ovat asialliset ja tukevat. Niitä on lavassa 120 sentin välein, paitsi telin kohdalla, jossa ne ovat harvemmassa. Paalikasa voidaan tukea kulmittain tukevasti, kun paaleja on vajaa lavallinen.

Jos paalit ovat hiemankaan väärässä kohdassa, ylempi kuljetustuki nirhasee paalin alareunaa, kun kuljetustukea nostetaan. Kuljetustukien nostovarsien säätövaihtoehdot näkyvät kuvassa. Reikiä saisi olla enemmän ja Weckman on niitä tekemässä. Kun kuljetustuet ovat alhaalla, ne eivät haittaa esimerkiksi peruna- tai juureslavojen lastausta. Tämä parantaa vaunun monikäyttöisyyttä.
Jos paalit ovat hiemankaan väärässä kohdassa, ylempi kuljetustuki nirhasee paalin alareunaa, kun kuljetustukea nostetaan. Kuljetustukien nostovarsien säätövaihtoehdot näkyvät kuvassa. Reikiä saisi olla enemmän ja Weckman on niitä tekemässä. Kun kuljetustuet ovat alhaalla, ne eivät haittaa esimerkiksi peruna- tai juureslavojen lastausta. Tämä parantaa vaunun monikäyttöisyyttä. Kuva: Seppo Pentti

Lavalle sopi 24 kappaletta 140-senttistä pyöröpaalia. Paalit on asetettava tarkkaan paikalleen, mikä ei etukuormaajalastauksessa aina ole helppoa. Tukirakenteen usein nirhaistessa muoveja, paalit pinottiin ensin hieman keskemmälle. Tämän jälkeen lastatun reunan paalituet nostettiin ylös. Kun toisen puolen paaleja lastattiin, työnnettiin vastakkaiset paalit samalla tukirakennetta vasten.

Kun kyydissä oli 140-senttisiä paaleja, kokonaisleveys kuljetuksessa oli käytännössä 300 senttiä.

Missä tahansa uudessa koneessa on syytä tarkkailla erityisesti aluksi hydrauliikkavuotoja, sillä liittimiä on saattanut jäädä löysälle. Ensimmäinen öljyvuoto alkoi ensimmäisenä käyttöpäivänä lukkoventtiilin liittimessä. Pieni kiristys poisti ongelman.
Missä tahansa uudessa koneessa on syytä tarkkailla erityisesti aluksi hydrauliikkavuotoja, sillä liittimiä on saattanut jäädä löysälle. Ensimmäinen öljyvuoto alkoi ensimmäisenä käyttöpäivänä lukkoventtiilin liittimessä. Pieni kiristys poisti ongelman. Kuva: Seppo Pentti
Weckmanin lavalle sopii 24 kappaletta 140-senttisiä paaleja tai 28 kappaletta 120-senttisiä paaleja. Weckman taittui liittymistä mallikkaasti.
Weckmanin lavalle sopii 24 kappaletta 140-senttisiä paaleja tai 28 kappaletta 120-senttisiä paaleja. Weckman taittui liittymistä mallikkaasti.  Kuva: Seppo Pentti

KIITÄMME & MOITIMME:

+ Alustarakenteen tukevuus

+ Rengastus

– Joustamaton aisa ja korkeussäädön puute

– Kuljetustukien liikerata

– Kuljetustukien pituussäätöjen niukkuus