John Deeren tehokkaamman pään traktorimallisto uudistuu - yhä suurempi osa uuden 7R-malliston komponenteista ovat täysin intergoituja ja ohjaamo modernisoitu

John Deeren uudet 7R- ja 8R-mallistot esiteltiin viime syksynä Agritechnicassa, nyt ensimmäiset yksilöt ovat saapuneet Suomen työnäytöksiin. Käyttäjälle näkyvin uudistus on kokonaan uudistettu ohjaamo, jossa kaikki olennaisimmat hallintalaitteet liikkuvat istuimeen kiinnitetyssä kyynärnojassa.
John Deere 7R 330 on toiseksi tehokkain Suomessa myytävä 7R-malli. Mallin moottori tuottaa 363 hevosvoiman maksimitehon, lisäteholla voimaa on tarjolla kuljetusajossa ja voimanottokäytössä 373 hevosvoimaa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Nelipilariohjaamo on kokonaan uusi niin sisä- kuin ulkopuoleltakin. Samaa ohjaamoa käytetään myös 8R-malleissa.
Nelipilariohjaamo on kokonaan uusi niin sisä- kuin ulkopuoleltakin. Samaa ohjaamoa käytetään myös 8R-malleissa. Kuva: Tapio Vesterinen
Mallistouudistuksen myötä 7R-malleihin on saatavilla nyt myös JD:n CommandPro-ajokahva, jossa on 11 ohjelmoitavaa painiketta esimerkiksi Isobus-työkoneiden hallintaa varten. Lähes kaikki hallintalaitteet on sijoitettu istuimen mukana joustavaan ja kääntyvään kyynärnojaan.
Mallistouudistuksen myötä 7R-malleihin on saatavilla nyt myös JD:n CommandPro-ajokahva, jossa on 11 ohjelmoitavaa painiketta esimerkiksi Isobus-työkoneiden hallintaa varten. Lähes kaikki hallintalaitteet on sijoitettu istuimen mukana joustavaan ja kääntyvään kyynärnojaan. Kuva: Tapio Vesterinen
Uusi kosketusnäytöllinen viihdekeskus tarjoaa erinomaisen hyvän äänenlaadun ja tukee muun muassa Apple Car- Play -toimintoa.
Uusi kosketusnäytöllinen viihdekeskus tarjoaa erinomaisen hyvän äänenlaadun ja tukee muun muassa Apple Car- Play -toimintoa. Kuva: Tapio Vesterinen
Parhaan varustetason mukana tulee nahkapenkki, joka on sekä ilmastoitu että varustettu lämmityksellä. Uutta on myös hierontatoiminto (kts. seuraava kuva).
Parhaan varustetason mukana tulee nahkapenkki, joka on sekä ilmastoitu että varustettu lämmityksellä. Uutta on myös hierontatoiminto (kts. seuraava kuva). Kuva: Tapio Vesterinen
Penkin säädöt ovat näppärästi vasemman kädensijan kannen alla.
Penkin säädöt ovat näppärästi vasemman kädensijan kannen alla. Kuva: Tapio Vesterinen
Ohjaamossa on moottoripyörätyyppiset jalkatapit, joilla kuljettaja voi pitää jalkojaan myös silloin, kun istuin on käännetty esimerkiksi 40 astetta oikealle työkoneen tarkkailun helpottamiseksi (kts. seuraava kuva).
Ohjaamossa on moottoripyörätyyppiset jalkatapit, joilla kuljettaja voi pitää jalkojaan myös silloin, kun istuin on käännetty esimerkiksi 40 astetta oikealle työkoneen tarkkailun helpottamiseksi (kts. seuraava kuva). Kuva: Tapio Vesterinen

John Deere esitteli syksyn 2019 Agritechnicassa uudet 7R- ja 8R-mallinsa. Molempia traktorisarjoja yhdistää sama ohjaamo, mutta Suomessa 7R on kokonsa puolesta suositumpi. 7R- ja 8R-mallistot menevät tehojensa puolesta limittäin, mutta 8R-mallisto ulottuu pitkälti yli 400 hevosvoiman tehoihin ja 8R-malleja on lisäksi saatavilla niin kaksi- kuin nelitelaisinakin 8RT tai 8RX-versioina.

Uuden 7R-mallin ensiesiintyminen Suomessa nähtiin Nivalan liete- ja maanmuokkauspäivillä maahantuoja Witraktorin osastolla.

Ohjaamo uudistettu täysin

Merkittävin uudistus traktorissa on tehty ohjaamoon, joka on kokonaan uutta suunnittelua. Ohjaamon suunnitteluun on osallistunut muun muassa kuljettajakeskeisyydestään tunnettu autovalmistaja BMW. Uudessa ohjaamossa integraatio on viety uudelle tasolle, esimerkiksi työvalot, valomajakat, automaattiohjauksen antenni ja muun muassa Applen CarPlay-toiminnon sisältävä äänentoistojärjestelmä ovat integroidut.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ilmastointilaite on siirretty ohjaamon katosta ohjaamon alle, mikä johtaa parempaan pääntilaan ja alempaan ohjaamomeluun. Myös kuljettajan istuinvalikoimaan panostettu, Ultimate-varustepaketin mukana tulevassa nahkaistuimessa on tuuletuksen ja lämmityksen lisäksi hierontatoiminto, jota valmistaja mainostaa kaikkien aikojen ensimmäiseksi laatuaan.

7R on suunniteltu vetokoneeksi, minkä vuoksi kaikki hallintalaitteet on koottu istuimeen rungon mukana liikkuvaan CommandArm-kyynärnojaan. Uuteen ohjaamoon on lisätty moottoripyörätyyppiset jalkatapit, joilla kuljettaja voi pitää jalkojaan niin suoraan ajaessa kuin istuin sivulle käännettynäkin. Ohjaamoa lähinnä oleva konepeiton osa on hyvin kapea ja konepeitto levenee keulaa kohden.

Jousitettu etuakseli märkäjarruilla kuuluu aina 50 km/h mallien varustukseen.
Jousitettu etuakseli märkäjarruilla kuuluu aina 50 km/h mallien varustukseen. Kuva: Tapio Vesterinen
Konepeitto koostuu useammasta osasta. 7R 330 -mallin 9-litrainen moottori tuottaa 1 600 k/min kierrosluvulla 1 545 Nm väännön.
Konepeitto koostuu useammasta osasta. 7R 330 -mallin 9-litrainen moottori tuottaa 1 600 k/min kierrosluvulla 1 545 Nm väännön. Kuva: Tapio Vesterinen

Kuusi vaihtoehtoa

Mallistouudistuksen yhteydessä on muutettu myös mallimerkintää, jatkossa 7R-tunnusta seuraavat kolme numeroa kertovat traktorin nimellistehon. 7R on saatavilla Suomessa kuutena tehoversiona. Kahdessa pienimmässä mallissa käytetään 6,8-litraista kaksoisahdettua Deeren moottoria, tehokkaammat versiot hyödyntävät niin ikään Deeren valmistamaa 9,0-litraista yhdellä muuttuvageometrisellä ahtimella varustettua PVS-moottoria. Kaikki moottorit täyttävät tason 5 päästövaatimukset.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pakokaasut puhdistetaan muun muassa urean, hiukkassuodattimen ja jäähdytetyn pakokaasujen takaisinkierrätyksen avulla.

Suomeen tuotava pienin malli on 7R 250, jonka nykymoottoreiden käyttöominaisuuksia nimellistehoa kuvaavampi maksimiteho on 275 hevosvoimaa ja älyteholla vielä 15 hevosvoimaa enemmän. Tehokkain versio on keväällä esitelty 7R 350, jonka maksimiteho ilman lisätehoa on 385 hevosvoimaa ja lisätehon kanssa 388 hevosvoimaa.

Valmistusohjelmaan kuuluu lisäksi malli 7R 210, jota ei kuitenkaan tuoda Suomeen.

Powershift tai portaaton

7R:n vaihteistovaihtoehdot ovat säilyneet mallistouudistuksen yhteydessä vanhoina tuttuina, valittavissa on joko e23-powershiftvaihteisto tai portaaton AutoPowr-voimansiirto. Tehokkain malli 7R 350 on aina portaaton. Huippunopeuden voi valita 40 km/h ja 50 km/h välillä molemmilla vaihteistoilla, yksityiskohtana mainittakoon, että järeämmällä taka-akselilla ja jarrullisella etuakselilla varustetun 40 km/h mallin suurin sallittu kokonaismassa, 18 tonnia, on kaksi tonnia suurempi kuin 50 km/h malleissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Täyspowershiftvaihteistossa on nimensä mukaiset 23 vaihdetta eteen ja 11 vaihdetta taakse. Eteen ajaessa kaikkien vaihteiden porrastus on 15 %, 50 km/h päästään kohtuullisella 1 800 k/min moottorin kierrosluvulla.

Portaattomassa AutoPowr-tehonjakovaihteistossa mekaanisen vedon osuus on 100 % noin 10, 25 ja 50 km/h ajonopeuksilla. Portaattomalla vaihteistolla viidenkympin versio saavuttaa huippunopeuden alimmillaan 1 620 k/min kierrosluvulla.

Uutena optiona portaattomalla voimansiirrolla varustettuihin 7R-malleihin on tuotu 6R-malleissa vuonna 2016 esitelty CommandPro-ajovipu, jonka rinnalla JD:n perinteinen AutoPowr-vipu on saatavilla sitä haluaville.

7R-mallien hydrauliikkajärjestelmä on aina kuormantunteva, tuotto on varustelusta riippuen 162 tai 223 l/min. Nostolaitteen nostokyky on vakiona 6 900 kg ja lisävarusteena 7 850 kg, mikä on traktorin teho- ja painoluokka huomioiden maltillinen lukema.
7R-mallien hydrauliikkajärjestelmä on aina kuormantunteva, tuotto on varustelusta riippuen 162 tai 223 l/min. Nostolaitteen nostokyky on vakiona 6 900 kg ja lisävarusteena 7 850 kg, mikä on traktorin teho- ja painoluokka huomioiden maltillinen lukema. Kuva: Tapio Vesterinen
Uudessa ohjaamossa niin ledimajakka kuin automaattiohjauksen Starfire 6000 -antennit ovat integroidut, helpommin koneesta toiseen siirrettävä antenni on myös saatavilla. Uusi integroitu antenni muodostaa yhteyden satelliitteihin aiempaa nopeammin.
Uudessa ohjaamossa niin ledimajakka kuin automaattiohjauksen Starfire 6000 -antennit ovat integroidut, helpommin koneesta toiseen siirrettävä antenni on myös saatavilla. Uusi integroitu antenni muodostaa yhteyden satelliitteihin aiempaa nopeammin. Kuva: Tapio Vesterinen

Vetovarustuksessa valinnanvaraa

7R valmistetaan valmistajan USA:n tehtaalla Waterloossa, rapakon takana suurilla koneilla vedetään perinteisesti hinattavia työkoneita. 7R:iin onkin saatavilla useita vaihtoehtoja hinattavien työlaitteiden vetoon, uutena varusteena on saatavilla aiempaa järeämpi maatalousvetolaite. Valittavissa on myös 4 000 kg:n pystykuorman mahdollistava 80 millin kuulavetolaite.

Takanostolaitteen nostokyky on vakiona läpi nostoalueen 6 900 kg, lisävarusteena nostovoima voidaan kasvattaa 7 850 kiloon. Etunostolaite on myös saatavilla 3 150 kg nostokyvyllä, samoin 1 000 k/min etuvoimanotto. Takavoimanoton nopeuksissa on useita vaihtoehtoja, saatavilla on niin pelkkä 1 000 k/min kuin 540E/1 000/1 000E -yhdistelmäkin.

Hydrauliikkajärjestelmä on suljettua kuormantuntevaa tyyppiä, pumpun tuotto on vakiona 162 l/min, lisävarusteena voidaan hankkia 85 cm3 pumppu, joka nostaa maksimituoton 223 litraan minuutissa. Taakse on mahdollista saada enintään 6 sähköhallittua venttiiliparia.

Isot renkaat ja riittävästi painoa

Uudessa mallistossa on kiinnitetty huomiota traktorin teho–painosuhteeseen. Esimerkiksi kuvissa esiintyvän 7R 330 -mallin työpainoksi ilmoitetaan reilut 11 tonnia, mikä johtaa noin 30 kg/hv painon ja tehon suhteeseen. John Deere tarjoaa traktoriin lisävarusteeksi kattavia lisäpainotusmahdollisuuksia aina perinteisistä keula- ja takavannepainoista traktorin alle helposti ja nopeasti kiinnitettävään 1,7 tonnin painoiseen EZ Ballast -lisäpainoon.

Vetokyvystä huolehditaan riittävän omamassan lisäksi reilun kokoisilla renkailla, eturenkaiksi mahtuvat halkaisijaltaan 168-senttiset 620/75R30-pyörät ja taakse halkaisijaltaan 215-senttiset 900/60R42-renkaat. Tälläkin rengasvarustuksella traktorin kokonaisleveys pysyy 255 senttimetrissä. Ajamista pellolla helpottaa aktiiviohjaus, ohjauspyörän välitystä voidaan säätää ajonopeuden mukaan siten, että ratin kierrokset laidasta laitaan ovat 3,1–5 kierroksen väliltä.

Digitaalisella puolella 7R:ään on saatavilla myös monipuoliset John Deeren FarmSight- ja JDLink-palvelut etätukineen ja etävalvontoineen. Lisäksi Wihuri tarjoaa John Deere-asiakkailleen FarmSight Premium -palvelupakettiin kuuluvaa polttoainetakuuta, jossa traktorin polttoaineen kulutusta tarkastellaan vuoden aikana. FarmSight Premium -paketin hinta on 990 euroa alv 0.

Mikäli kulutus ylittää tietyn käytön mukaan määrittyvän lukeman, JD maksaa asiakkaalle rajan ylittäneen polttoaineen kulutuksen vastaavan summan rahaa. Mikäli asiakas alittaa valmistajan asettaman rajan, JD maksaa asiakkaalle palautusta kahden polttoainelitran hinnan vastaavan summan rahaa jokaista litran alitusta kohden.

7R-malliston kokoluokan, eli yli 250-hevosvoimaisten traktoreiden kysyntä on kasvanut Suomessa viimeisen 10 vuoden aikana yli viisinkertaiseksi. John Deere on tässä kokoluokassa markkinakakkosena, uuden 7R:n ohjaamo ja laaja mallistotarjonta auttanee pärjäämään kilpailussa myös jatkossa.