
Koneviestin traktorivertailussa kolme versiota John Deeren 6155 -mallista – traktoreita kokeiltiin Vakolan testipenkeissä, tiellä sekä pellolla perävaunun ja työkoneiden kanssa
Tämän vuoden traktorivertailussa vertasimme kolmea John Deereä. Kaikkien niiden konepeitoissa lukee 6155, mutta käytännössä traktoreissa on merkittäviä eroja. Mikä on siis oikea valinta kuhunkin työhön?
Tällä kertaa Traktorivertailussa olivat mukana kolme eri varustelutasolla varustettu John Deere 6155 -traktoria. Vertailutraktorit olivat John Deere 6155M, John Deere 6155R DirectDrive sekä John Deere 6155R AutoPowr. Kuva: Marcus PasveerJohn Deeren 6155 on kestosuosikki traktoreiden rekisteröintitilastoissa niin Suomen kuin Norjankin markkinoilla. Tarkalleen ottaen 6155 on vain mallinumero, ja sen jälkeen tuleva kirjain kertoo traktorin mallisarjan, millä on suuri vaikutus traktorin ominaisuuksiin ja tekniikkaan. Valmistajan filosofian mukaan mitä suurempi kirjain on aakkosissa, sitä varustellumpi traktori on.
Päätimme selvittää, mitkä käytännön erot ovat perusvarustellun 6M-traktorin ja korkeamman varustelutason 6R:ien kanssa. 6R:n sisäisten erojen vertailemiseksi kokeilimme kahta eri 6R-mallia, eroja oli niin vaihteistossa kuin varustetasossakin.
Traktorivertailu 2022 mukana:
- Perustaso: John Deere 6155M
- Keskitaso: John Deere 6155R DirectDrive
- Huippumalli: John Deere 6155R AutoPowr
John Deere 6155R AutoPowr: Portaattomalla voimansiirrolla varustettu 6155R AutoPowr oli Ultimate Edition -varustepaketin myötä testin varustelluin traktori. Kuva: Marcus Pasveer
John Deere 6155R DirectDrive: Testissä keskitason varustelua edusti kaksoiskytkinvaihteistolla ja Premium Edition -varustepaketilla ladattu 6155R DirectDrive. Kuva: Marcus Pasveer
John Deere 6155M: 6155M oli testin edullisin traktori, huippunopeus on muista poiketen 40 km/h. Varusteluun kuuluivat kuitenkin sähköisesti hallitut hydrauliikkaventtiilit sekä etujousitus. Kuva: Marcus PasveerKolme varustetasoa
Toteutimme vertailun yhdessä norjalaisten kollegoidemme kanssa, testissä perusvarusteltua traktoria Deeren mallistosta edusti 6M, joka oli varustettu sähköhallituilla hydrauliikkaventtiileillä ja 40 km/h nappivaihteistolla.
Keskitasoa edusti tässä testissä kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu 6R DirectDrive 50 km/h varustelulla, mutta kuitenkin merkin perinteisellä vaihdevivulla. Huippuvarusteltu yksilö oli portaattomalla 50 km/h voimansiirrolla varustettu 6R AutoPowr valmistajan viimeisimmällä CommandPro-ajovivulla varustettuna.
Traktoreita kokeiltiin tuttuun tapaan niin Vakolan testipenkeissä kuin tiellä ja pellolla perävaunun ja työkoneiden kanssa, unohtamatta ylin sadan tunnin normaalia maatalousajoa.
Koeajojen jälkeen John Deere esitteli uuden 6R-malliston, joiden ensimmäiset esittelykappaleet saapuvat Suomeen pian. Muutokset olivat kuitenkin maltillisia, esimerkiksi moottorit ja voimansiirrot pysyivät muuttumattomina, päivitykset koskivat lähinnä käyttömukavuutta, jonka pitäisi uudistusten myötä olla vielä paremmalla tasolla kuin tässä testissä havaitsimme.
Näin testi tehtiin
Testi toteutettiin yhteistyössä norjalaisen Bedre Gardsdrift -lehden kanssa. Norjalaiset kollegamme olivat mukana käytännön testeissä viime syksynä, koronasäännösviidakko aiheutti omat haasteensa Magnuksen ja Per Magnen kotiutumiselle.
Testiohjelmaan kuului tälläkin kertaa runsaasti käytännön testiajoja: traktoreilla vedettiin perävaunun lisäksi muun muassa kultivaattoria, lautasmuokkainta ja kylvökonetta. Tuntimäärällisesti eniten aikaa käytettiin peltotöihin erilaisia koneita vetäen.
Suorituskykymittaukset teetimme puolueettomalla Eurofins Expert Services Oy:llä Vakolan toimipisteessä. Vakolassa mittautimme traktoreiden voimanottotehot. Voimanotto- ja vetotehomittauksen ajaksi traktorit varustettiin ulkoisella polttoaineen kulutuksen tarkkuusmittarilla. Voimanottotehomittauksen aikana traktorit seisoivat paikoillaan, minkä vuoksi lisätehot eivät olleet käytössä. Polttoaineen kulutusta mitattiin tarkkuusmittarilla myös kulutusajolenkin aikana, tässä artikkelissa julkaistut kulutuslukemat ovat tarkkuusmittarilla mitattuja.
Vetotehot mitattiin 4–12 km/h nopeusalueella vetäen kuorma-autoa, joka oli varustettu muun muassa luistoa mittaavilla mittalaitteilla. Ohjaamomelu mitattiin kalibroidulla ja tarkalla mittarilla noin 8 km/h -nopeudessa ja täydessä vauhdissa.
KONEVIESTI, Suomi: Eemeli Linna, Uolevi Oristo, Osmo Oristo, Mikael Torvinen, Tapio Vesterinen
BEDRE GARDSDRIFT, Norja: Magnus Sørlie, Per Magne Tosse.
Mittaukset: Eurofins Expert Services Oy: Kari Kekki, Ari Lemminkäinen, Matti Serenius, Ville Vääri, kuvat: Testiryhmä ja Marcus Pasveer, grafiikka: Jukka-Pekka Lindbäck.
Lue myös vuoden 2022 traktorivertailun eri testiosioiden tulokset sekä loppupäätelmät:
Sinua saattaa kiinnostaa myös video, jossa esiteltään traktorivertailun eri vaiheita:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
