Automaattoohjauksella ja uusilla renkailla työtehoa vanhempaan traktoriin – John Deere 4450 varusteltiin tarkasti käyttäjän sopiviin tarpeisiin

Kolme metriä leveän Väderstad Cultus -kultivaattorin tehontarve osoittautui loivasti viettävillä savipelloilla niin suureksi, että vetokone piti vaihtaa. Käytetty kone oli järkevin vaihtoehto, koska traktorin vuotuinen käyttötuntimäärä jää viljatilan lyhyiden sesonkien vuoksi melko pieneksi.
Tomi Saloranta hankki kultivaattorin ja äkeen veturiksi vuosimallia 1985 olevan John Deere 4450 -traktorin. Samalla traktori varustettiin uusilla, aikaisempaa suuremmilla renkailla ja automaattiohjauksella. Varustus kasvatti traktorin hankintahintaa noin 20 000 eurolla. Investointi kannatti, koska käyttöarvo nousi vähintään varusteiden hinnalla.
Tomi Saloranta hankki kultivaattorin ja äkeen veturiksi vuosimallia 1985 olevan John Deere 4450 -traktorin. Samalla traktori varustettiin uusilla, aikaisempaa suuremmilla renkailla ja automaattiohjauksella. Varustus kasvatti traktorin hankintahintaa noin 20 000 eurolla. Investointi kannatti, koska käyttöarvo nousi vähintään varusteiden hinnalla. Kuva: Uolevi Oristo
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tomi Saloranta löysi Hankkijalta John Deere 4450 -traktorin, jonka teho on 160 DIN hevosvoimaa ja paino noin 7 tonnia. Suomeen jo 1980-luvulla tuotu traktori on vuosimallia 1985 ja mittarissa oli reilut 8 000 tuntia.

Traktori on teknisesti hyvässä kunnossa ja sen ominaisuudet sopivat 15-portaisen Power Shift -vaihteiston ansiosta hyvin muokkaustöihin. Ajomukavuus ja melutaso ovat SG2-ohjaamon ansiosta kohtuullisella tasolla.

Traktorissa oli tämän teholuokan amerikkalaiselle traktorille hyvin tyypilliset alkuperäisrenkaat: edessä 16,9R26 ja takana 20.8R42. Renkaat olivat hankintahetkellä niin kuluneet, että ne piti vaihtaa uusiin. Tomi Saloranta päätti kasvattaa samalla rengaskokoa niin paljon, että traktoriin ei tarvitse hankkia paripyöriä muokkaustöitä varten. Leveistä renkaista ei ole haittaa, koska JD 4450-traktoria ei ole tarkoitus käyttää ”nurkkahommissa” tai kuljetustöissä.

Tomi päätti varustaa John Deerensä myös automaattiohjauksella parantaakseen muokkauksen tarkkuutta. Kultivaattorilla ei ole helppo ajaa tarkasti, koska se heittää multaa koneen työleveyttä suuremmalle alalle. Rikkakasvien torjunnan vuoksi on tärkeää, että ajokertojen väliin ei jää ajamatonta kaistaa, jossa rikkakasvit ja jäännösvilja vihertävät parin viikon kuluttua kultivoinnista! Toisaalta kuljettajan ei kannata ajaa varmuuden vuoksi päällekkäin edellisen ajokerran kanssa, koska se lisää tiivistymisen riskiä. Liian hienoksi muokattu savipelto liettyy helposti rankoissa syyssateissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Traktorin varustelu kannattaa:

  • Vanhan, mutta edelleen aktiivikäytössä olevan traktorin käyttöominaisuuksia voi parantaa uusilla varusteilla
  • Kuluneiden renkaiden tilalle voi vaihtaa aiempaa suuremmat ja nykyaikaiset renkaat
  • Automaattiohjaus säästää polttoainetta vähentämällä päällekkäisajoa
  • Hyvä ilmaistuin ja tehokkaat työvalot lisäävät käyttömukavuutta
Kolme metriä leveän Väderstad Cultus -kultivaattorin vetoon tarvitaan jäykillä mailla ja rinteissä yli 150 hv:n tehoinen ja 7 tonnia painava traktori. Ajonopeuden tulee olla yli 10, mieluiten 12 km/h, jotta kultivaattori sekoittaa oljen riittävän tehokkaasti pintamaahan.
Kolme metriä leveän Väderstad Cultus -kultivaattorin vetoon tarvitaan jäykillä mailla ja rinteissä yli 150 hv:n tehoinen ja 7 tonnia painava traktori. Ajonopeuden tulee olla yli 10, mieluiten 12 km/h, jotta kultivaattori sekoittaa oljen riittävän tehokkaasti pintamaahan. Kuva: Uolevi Oristo
BKT Agrimax Rt 657 -eturenkaan koko on 540/65R30. Pellolla voidaan käyttää sen pienintä 0,6 barin käyttöpainetta, koska etuakselipaino on nostolaitekiinnitteisen kultivaattorin vuoksi melko pieni.
BKT Agrimax Rt 657 -eturenkaan koko on 540/65R30. Pellolla voidaan käyttää sen pienintä 0,6 barin käyttöpainetta, koska etuakselipaino on nostolaitekiinnitteisen kultivaattorin vuoksi melko pieni. Kuva: Uolevi Oristo
Bkt Agri Maxforce -takarenkaiden koko on IF 900/50R42 ja alhaisin sallittu käyttöpaine 0,6 bar. Tomi käyttää 0,8 barin rengaspainetta, jotta takarenkaat eivät painu päisteissä liikaa.
Bkt Agri Maxforce -takarenkaiden koko on IF 900/50R42 ja alhaisin sallittu käyttöpaine 0,6 bar. Tomi käyttää 0,8 barin rengaspainetta, jotta takarenkaat eivät painu päisteissä liikaa. Kuva: Uolevi Oristo

Paripyörien sijasta leveämmät renkaat

Etupainoilla varustetun John Deere 4450 -traktorin ja Väderstad-kultivaattorin yhteispaino on noin 10 tonnia. Traktorin painosta kohdistuu valtaosa taka-akselille, minkä vuoksi takarenkaat on mitoitettava kantamaan peltopaineilla noin 8 tonnin kuorma. Etupainoilla varustetun John Deere 4450 -traktorin etuakselipaino on noin 3 tonnia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Takarenkaaksi valikoituvat leveät BKT Agriforce IF 900/50R42 -renkaat. IF-luokitus tarkoittaa, että renkaassa voidaan saman kantavuuden saavuttamiseksi käyttää 20 % pienempää ilmapainetta kuin vakiorenkaassa.

Tarvittava etuakselin kantavuus saavutettiin tavanomaisella rengastekniikalla, kun niiden koko on 540/65R30. BKT Agrimat RT 657 -renkaiden kantavuus on alimmalla suositetulla, 0,6 barin käyttöpaineella 1 755 kg/rengas, mikä riittää erittäin hyvin muokkaustöihin

Uudet renkaat eivät sopineet alkuperäisille vanteille. Etuvanteiden keskiöihin hitsattiin leveämmät vannekehät, mutta takavanteiden kehät kiinnitettiin pulttaamalla, koska traktorissa on valurautaiset keskiöt.

Rengaskoko kasvoi takana noin 5 % ja edessä hieman vähemmän. Etu- ja takarenkaiden nopeussuhde ei kuitenkaan muuttunut merkittävästi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

BKT:tä maahantuovan Gripen Wheels Oy:n edustaja kävi tilalla ottamassa uusien vanteiden teettämisessä tarvittavat mitat. Paikallisen rengasliikkeen myymän paketin hinnaksi muodostui noin 12 500 euroa (alv 0 %). Takarenkaiden ja vanteiden veroton hinta on noin 10 000 euroa.

Raideväli on kompromissi

Käytännössä kaikkien renkaiden kosketuspinnan leveys on hieman pienempi kuin kokomerkinnän ilmoittama leveys, koska ilmalla täytetyn renkaat joustavat sivut ovat aina hieman pallomaiset. BKT:n 900-millisten leveys on harjojen kohdalta noin 87 senttiä, joten traktorin kokonaisleveys on kosketuspinnan kohdalta mätattuna 300 cm. Käytännössä olisi hyvä, jos renkaiden ulkoleveys olisi kapeampi kuin koneen työleveys, jotta tallaantumista ei tapahdu mutkissa tms. Takaraideväliä voisikin säätää muutaman sentin verran kapeammaksi, koska renkaan ja ohjaamon välissä on melko reilusti tilaa ja JD 4450:n portaaton raidevälin säätö on edelleen käytössä.

Eturenkaiden sisäleveys on hieman leveämpi kuin alkuperäisillä renkailla, jotta ohjausvoiman tarve ei kasva kohtuuttomasti. Traktorin renkaiden ulkoreunasta mitattu kääntöympyrä kasvoi leveämpien eturenkaiden vuoksi jonkin verran.

Automaattiohjaus säästää rahaa ja ympäristöä, koska päällekkäisajo vähenee. Kultivaattorilla ajetaan tyypillisesti lenkkiä. Automatiikka ohjaa traktoria siten, että uusi ajolinja seuraa aiemmin muokatun pellon rajaa niin, että päällekkäisajoa aiheuttavia kiiloja ei synny – kuten tapahtuu helposti käytettäessä silmämääräisesti valittuja ajolinjoja.
Automaattiohjaus säästää rahaa ja ympäristöä, koska päällekkäisajo vähenee. Kultivaattorilla ajetaan tyypillisesti lenkkiä. Automatiikka ohjaa traktoria siten, että uusi ajolinja seuraa aiemmin muokatun pellon rajaa niin, että päällekkäisajoa aiheuttavia kiiloja ei synny – kuten tapahtuu helposti käytettäessä silmämääräisesti valittuja ajolinjoja. Kuva: Uolevi Oristo
Ohjauspyörän tilalle on asennettu John Deere Autotrac Universal 300 -kääntömoottori. Se on helppo siirtää vaikkapa leikkuupuimuriin tai toiseen traktoriin. Ensimmäisellä käyttökerralla ajomoottori kalibroi itsensä automaattisesti.
Ohjauspyörän tilalle on asennettu John Deere Autotrac Universal 300 -kääntömoottori. Se on helppo siirtää vaikkapa leikkuupuimuriin tai toiseen traktoriin. Ensimmäisellä käyttökerralla ajomoottori kalibroi itsensä automaattisesti. Kuva: Uolevi Oristo
John Deere 4420 Command Center -ohjainta voi käyttää automaatti- ohjauksen lisäksi ISOBUS-yhteensopivien työkoneiden ohjaukseen. Kosketusnäytön halkaisija on 8,4” / 21,3 cm. Ohjain on varustettu yhdellä videoulostulolla. Tiedon siirto onnistuu USB-tikulla tai langattomasti hankkimalla WLAN-adapteri.
John Deere 4420 Command Center -ohjainta voi käyttää automaatti- ohjauksen lisäksi ISOBUS-yhteensopivien työkoneiden ohjaukseen. Kosketusnäytön halkaisija on 8,4” / 21,3 cm. Ohjain on varustettu yhdellä videoulostulolla. Tiedon siirto onnistuu USB-tikulla tai langattomasti hankkimalla WLAN-adapteri. Kuva: Uolevi Oristo
John Deere StarFire 6000 -antenni voi seurata samaan aikaan kolmea eri satelliittia. Ilmaisella SF1-signaalilla päästään valmistajan mukaan +/- 15 sentin tarkkuuteen. Käytännössä ajo +/- 10 sentin tarkkuudella onnistuu useimmiten.
John Deere StarFire 6000 -antenni voi seurata samaan aikaan kolmea eri satelliittia. Ilmaisella SF1-signaalilla päästään valmistajan mukaan +/- 15 sentin tarkkuuteen. Käytännössä ajo +/- 10 sentin tarkkuudella onnistuu useimmiten. Kuva: Uolevi Oristo

Automaattiohjaus

Tomi Saloranta päätyi John Deeren jälkiasenteiseen automaattiohjauspakettiin, johon kuuluu katolle asennettava antenni, ohjausmoottori, ohjain ja mallikohtainen johtosarja. Paketin hinta asennustöineen oli noin 9 400 verotonta euroa.

Automaattiohjauksen asensi Wihurin edustaja. ”Automaattiohjauksen käyttöönotto oli melko helppoa”, kertoo Tomi Saloranta. Wihuri järjestää myös automaattiohjauksen ja ISOBUS-järjestelmän käyttäjille kursseja, joilla voi kohentaa osaamistaan.

Saloranta käyttää ilmaisia GPS-signaaleja, joilla päästään muokkaustöissä riittävään tarkkuuteen. Järjestelmän käytettävissä olevien satelliittien määrä näkyyn näytöllä, esimerkiksi 10.3.2022 satelliitteja oli 19, joista kaksi ei kuitenkaan ollut käytettävissä. ”Mielenkiintoista nähdä, kuinka monta satelliittia on käytettävissä alkavan kasvukauden aikana”, aprikoi Tomi.

Käytännössä signaalin tarkkuus riittää hyvin, kun ajetaan jatkuvasti työn aikana. Pidemmän tauon jälkeen A- ja B-pisteitä ei tarvitse määrittää uudestaan, sillä linja voidaan keskittää uudestaan ajamalla silmämääräisesti edellisen ajokerran mukaan.

Automaattiohjaus on myös kalibroitava huolellisesti, mikä onnistuu parhaiten mittaamalla ulomman piikin jäljen ja edellisen ajokerran reunimmaisen piikin jättämän jäljen etäisyys toisistaan. Käytännössä etäisyys vaihtelee, minkä vuoksi mittauksia on tehtävä todella monta, jotta saadaan luotettava keskiarvo.

Tomi Salorannan tilalla kasvatetaan pääasiassa syysviljoja, koska mahdollisimman suuri osa pelloista halutaan pitää kasvipeitteisinä. Tilalla käytetään kevytmuokkausta ja kynnetään vain poikkeusoloissa. Talvella Tomi Saloranta tekee lumitöitä ja polanteiden poistoa ja syksyllä rahtipuintia.
Tomi Salorannan tilalla kasvatetaan pääasiassa syysviljoja, koska mahdollisimman suuri osa pelloista halutaan pitää kasvipeitteisinä. Tilalla käytetään kevytmuokkausta ja kynnetään vain poikkeusoloissa. Talvella Tomi Saloranta tekee lumitöitä ja polanteiden poistoa ja syksyllä rahtipuintia. Kuva: Uolevi Oristo

Helposti siirrettäviin varusteisiin kannattaa investoida

Tomi Saloranta on tyytyväinen hankintaansa, vaikka traktorin varustuksen nykyaikaistamiseen on kulunut rahaa yhtä paljon kuin itse traktorin hankintaan. Traktori on toiminut hyvin, renkaat ja automaattiohjaus ovat parantaneet sen käyttöominaisuuksia merkittävästi. Käyttömukavuutta voi vielä parantaa kohtuuhinnalla uusimalla ohjaamon verhoilua ja vaihtamalla istuin nykyaikaisempaan.

Automaattiohjaus keventää ja tehostaa kuljettajan työtä varsinkin hämärässä ja pimeällä. Tehokas työpäivä pitenee, kun valoisan ja kuivan ajan voi käyttää puintiin ja ajaa kultivaattoria hämärän tultua.

Kohta nelikymppinen, mutta vain noin 9 000 tuntia ajettu 1980-luvun ”jenkki” on niin lujaa tekoa, että kohtuuhintaisia käyttötunteja on vielä runsaasti edessä. Mikäli traktori rikkoutuisi korjauskelvottomaksi, niin renkaat ja jälkiasenteinen automaattiohjaus on helppo siirtää tarvittaessa myös toiseen traktoriin.

Lue lisää