Bergmannin Royal-noukinvaunuihin uusia ominaisuuksia

Bergmann Royal noukinvaunut esiteltiin 1990-luvun puolivälissä. Royalin lähtökohta on ollut kahden roottorin järjestelmä, joista toinen katkoo satoa ja toinen sulloo kuormaa. Malliston vaunuihin on esitelty päivitettyjä ominaisuuksia.
Royal-vaunu voidaan varustaa purkumatolla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Agritechnica 2019:ssä esitelty annostelutelojen ja poikittaiskuljetinhihnan yhdistelmä tuoreen ruohon rehun jakoon ruokintapöydälle on ollut käytössä Royal S -malleissa. Vastaava purkulaite on tarjolla Royaliin, jolloin purku voidaan tehdä kuljettimella tai avaamalla koko peräluukku.

Lisävarusteena vaunuun on saatavilla leveä ohjausrulla noukkimen taakse. Ohjausrulla on tarkoitettu käytettäviksi etenkin silloin, jos maaperän kantavuus on alhainen. Leveä ohjausrulla tukee noukkimen korkeudensäätöä, koska kantopintaa on enemmän. Noukkimelle päätyy täten puhtaampaa rehua ja noukin kuluu vähemmän. Nurmi myös vaurioituu vähemmän, kun noukin ei riko nurmen pintaa.

Noukkimen tukirulla asennetaan noukkimen taakse. Rehun laatu pysyy parempana, kun noukin kulkee oikealla korkeudella.
Noukkimen tukirulla asennetaan noukkimen taakse. Rehun laatu pysyy parempana, kun noukin kulkee oikealla korkeudella. Kuva: Valmistaja

Optimoitu täyttö

Jotta kuormatila täyttyisi optimaalisesti etuseinän ja täyttökannen väliin, on nyt vakiona asennettu pyöristetty jatke.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Etuseinän pyöristetty jatke ohjaa rehua optimaalisemmin.
Etuseinän pyöristetty jatke ohjaa rehua optimaalisemmin.  Kuva: Valmistaja

Puristinroottori syöttää leikatun viherrehun etuseinää pitkin ylöspäin tavaratilaan. Pyöristetty etuseinän jatke varmistaa tasaisen siirtymisen täyttökuvulle, jolloin ruoho liukuu helpommin tavaratilaan.

Täyttöaukon jousitus on uusittu, jolloin käyttömelu on vähentynyt. Täyttökupu on kiinnitetty etuseinän jatkeeseen useilla saranapisteillä. Täyttökansi on nyt jousikuormitettu takaa ja ripustettu roikkumaan kumilevyillä. Valinnaista automaattista latausjärjestelmää ohjataan täyttökannen kautta.

Täyttöaukon jousitus on uusittu hiljaiseksi.
Täyttöaukon jousitus on uusittu hiljaiseksi. Kuva: Valmistaja

Takaluukun avautumisleveys on säädettävä

ROYAL-sarjassa on uusi, suora takaluukku, jossa on automaattinen lukitus ja vapautus.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nopeaa purkamista varten purkurullilla varustettujen ROYAL S -mallien takaluukku voidaan nyt myös avata kokonaan. Rehun tasaisen ja tasaisen jakautumisen mahdollistamiseksi laakasiilossa takaluukku voidaan myös avata vain osittain.

ROYAL K -mallien takaluukku on vakiona samalla korkeudella kuin kuormausvaunun sivuseinät.

Takaluukku on uusi ja sen avautumisleveys on säädettävä
Takaluukku on uusi ja sen avautumisleveys on säädettävä Kuva: Valmistaja

Datan siirtoa

Vuodesta 2020 lähtien Bergmannin järjestelmät ovat olleet yhteensopivia Agrirouterin kanssa, joka on neutraali, yleinen verkkopohjainen alusta tiedonvaihtoon erimerkkisten koneiden ja maatalousohjelmistojen välillä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaikki Bergmann-kuormausvaunut ovat vakiona ISOBUS-varustettuja, ja niissä on CCI 800, CCI 1200 tai muu ISOBUS- ja Agrirouter -yhteensopiva päätelaite GPS- ja työtietojen siirtämistä varten.