Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Hybridipuimurissa irtipuintikoneiston ja erottelukoneiston säädöt voidaan tehdä erikseen − näin sujuivat viljelijän ensimmäiset puinnit Claas Trion -hybridipuimurilla

Nykyisessä puimurikaupassa vaikuttaa yleistyvän ilmiö, jossa asiakas haluaa ehdottomasti joko kohlin- tai sylinteripuimurin erilaisista syistä. Kävimme Tyrnävällä tutustumassa näiden kahden välimuotoon, uuteen kahdella puintikelalla ja yhdellä erottelusylinterillä varustettuun Claas Trion 700-sarjan hybridipuimuriin.
Kimmo Matinollilla on takana ensimmäinen syksy Claas Trion 720 -hybridipuimurilla. Kokemukset ovat olleet positiivisia, etenkin hybridipuimurin puintiteho on yllättänyt.
Kimmo Matinollilla on takana ensimmäinen syksy Claas Trion 720 -hybridipuimurilla. Kokemukset ovat olleet positiivisia, etenkin hybridipuimurin puintiteho on yllättänyt. Kuva: Tapio Vesterinen

Claas Trion 720

  • Yhdellä erottelusylinterillä ja kahdella puintikelalla varustettu hybridipuimuri
  • Cerio-leikkuupöydän leveys 7,7 metriä, viljasäiliö 12 m³
  • Cummins-moottorin teho 367 hv

Tyrnäväläiselle Kimmo Matinollille toimitettiin tämän syksyn puinneille uusi Claas Trion 720 -hybridipuimuri. Matinolli viljelee Tyrnävän Ängeslevän kylässä Tervon tilaa, toimintaa pyöritetään ViljaTervo Oy:n nimellä. Kimmo muuten suosittelee ohimennen maatilan osakeyhtiöittämisen kannattavuuden laskettamista kaikille.

Takana on ensimmäinen syksy hybridipuimurilla, viljelyksessä on ohraa ja kauraa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hyviä neuvoja puimurikauppoihin

”Hankkijan puimurispesialisti Samuli Rintalalla oli tällä kertaa suuri merkitys puimurin varustelun onnistumisessa. Istuimme puimurikauppojen osalta useamman kerran neuvottelupöytään paikallisen myyjän Mikko Ylitalon ja Rintalan kanssa. Samulin neuvojen ansiosta muun muassa leikkuupöydäksi valittiin riittävän leveä pöytä ja muutkin suositellut lisävarustehankinnat olivat onnistuneita”, Matinolli kertoo.

Hyödyllisiksi lisävarusteiksi Matinolli kertoo muun muassa roottorin variaattorin, joka mahdollistaa erottelusylinterin nopeudensäädön ohjaamosta poistumatta, kolakuljettimen päällä olevan ja pölyä radikaalisti vähentävän imurin sekä automaattiohjauksen ja Quantimeter-satomittarin.

Kimmon mukaan kolakuljettimen päällä oleva imuri vähentää kuivissa oloissa merkittävästi ohjaamon edessä leijailevaa pölyä, mikä parantaa näkyvyyttä ja pitää puimurin puhtaampana.
Kimmon mukaan kolakuljettimen päällä oleva imuri vähentää kuivissa oloissa merkittävästi ohjaamon edessä leijailevaa pölyä, mikä parantaa näkyvyyttä ja pitää puimurin puhtaampana. Kuva: Tapio Vesterinen

”Edellisessä puimurissa automaattiohjaus perustui ratinpyörittäjään sillä ajatuksella, että laitteiston voisi siirtää tarvittaessa traktoriin. Näin ei kuitenkaan käynyt, siksi uuteen puimuriin tilattiin kiinteä järjestelmä. Ratinpyörittäjä tekee ohjauksesta aina hieman jäykemmän pyöriteltävän. Trionissa automaattiohjauksen antenni on kätevästi sijoitettu säiliön kansien alle, näin se on suojassa säältä ja rosvoilta, eivätkä kannet muodosta missään tilanteessa katvetta signaalille”, Kimmo toteaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Lisäksi renkaita levitettiin 100 mm puolellaan 900:siksi, nelivetoa ei kuitenkaan valittu, sillä jos sitä tarvitaan, on olosuhde muutenkin liian märkä puintia ajatellen”, hän jatkaa.

Hybridillä kapasiteettia

Matinolli kertoo pohtineensa jälleen uuden kohlinpuimurin hankintaa, mutta Hankkijan asiantuntijoiden kannustuksesta hän päätyi kuitenkin hybridipuimuriin. ”Hybridiin vaihtaminen ei ole kaduttanut. Erottelusylinterillä kapasiteettia saatiin huomattavasti lisää, kun kohlinten erottelukyky ei muodostu pullonkaulaksi. Lisäbonuksena koneisto käynnistyy lähes huomaamatta, kun kohlimet eivät heiluta koko puimuria”, Kimmo kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Normaalina puintipäivänä saatiin puitua helposti 25−30 hehtaaria, tässäkin kapasiteettia rajoitti kuivuri ja välivarastot. Mittari näytti yleensä 3−6 hehtaaria tunnissa, parhaillaan jyviä meni läpi 45 tonnia tunnissa. Säiliö tyhjennettiin aina paikallaan”, hän jatkaa.

”Puimuriin tilattiin vakiopöytää leveämpi 7,7-metrinen Cerio-pöytä. Pöytä ei ole yhtään liian leveä, hyvässäkin ohrassa puimurilla saa ajaa tehokkaan koneiston ansiosta melko laukkaa. Vaikka moottoriteho muodostuu yleensä pullonkaulaksi hyvissä olosuhteissa, saattaisi puimuri toimia hyvin pykälää leveämmällä 9,3 metrin pöydällä meidän olosuhteissa”, Kimmo kertoo.

Matinolli on tyytyväinen siihen, että Hankkijan suosituksesta puimuriin valittiin vakiota leveämpi 7,7-metrinen pöytä. Leveän pöydän ansiosta puintikoneistosta saadaan kaikki irti, kun seuloille saadaan kunnolla tavaraa. Tarmon Teräs Oy:n valmistama pöytävaunu seuraa Kimmon mukaan puimuria jouhevasti myös ahtaissa peltoliittymissä.
Matinolli on tyytyväinen siihen, että Hankkijan suosituksesta puimuriin valittiin vakiota leveämpi 7,7-metrinen pöytä. Leveän pöydän ansiosta puintikoneistosta saadaan kaikki irti, kun seuloille saadaan kunnolla tavaraa. Tarmon Teräs Oy:n valmistama pöytävaunu seuraa Kimmon mukaan puimuria jouhevasti myös ahtaissa peltoliittymissä. Kuva: Tapio Vesterinen

”Hybridikoneen toiminnasta kosteissa olosuhteissa meille ei kertynyt kokemuksia, sillä tänä syksynä olosuhteet suosivat puinteja. Ohran puintikosteus oli 15−17 prosentin luokkaa. Mittari ei tainnut näyttää yli 20 prosentin kosteuksia lainkaan. En kuitenkaan heti jaksaisi uskoa ongelmiin roottorin kanssa, muutenkin irtipuinnin tulisi tapahtua puintikelalla”, Kimmo pohtii.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ruumentenlevitin ja silppuri ovat hyvin linjassa muun koneiston tehon kanssa. Oljet menevät yleensä aina silppurin läpi, sillä osa pelloista muokataan lautasmuokkaimella, näin pahnasta ei ole haittaa muokatessa.

Henkilökohtainen käyttäjäkoulutus

”Sain henkilökohtaisen käyttäjäopastuksen puimuriin Samuli Rintalalta. Rintala katsoi samalla puimurin säädöt kerralla kohdalleen. Spesialistin avulla sellaisetkin säädöt, joita itse ei tulisi välttämättä tullut ajatelleeksi tulivat kuntoon”, Matinolli kertoo.

Esimerkkinä tällaisesta säädöstä Kimmo mainitsee laonnostokelan rajoitinpulttien säätämisen siten, että kela puhdistaa terän helposti kuitenkin ilman riskiä osua terään.

”Uudessa puimurissa on aina omat kommervenkkinsä, minkä vuoksi oli erittäin hyödyllistä, että koulutuksen aikana pääsin puimaan omalla puimurilla ja jatkamaan puintia heti koulutuksen jälkeen, vaikka kokemusta Claasilla puinnista oli ennestäänkin”, hän jatkaa.

Siirtymässä kohlinpuimurista hybridipuimuriin ei ollut Matinollin mielestä vaikeuksia säätämisen suhteen. ”Kaikki säädöt on näppäriä tehdä, kun kone on varusteltu siten ettei ohjaamosta tarvitse poistua. Kun automaattiohjaus hoitaa ohjaamisen, kuljettajalle jää aikaa seurata puintikoneiston toimintaa ja myös kokeilla erilaisia hienosäätöjä”, Kimmo kertoo.

Käyttö helpottuu

Matinollin edellinen puimuri oli 2017-mallinen Tucano, jossa oli jo Cebis-terminaali ja melko nykyaikaiset hallintalaitteet. ”Uudessa koneessa käyttäjäystävällisyys on ottanut kuitenkin ison harppauksen parempaan suuntaan. Uusi Cebis-kosketusnäyttö on aiempaa helpompi käyttää ja lisävarusteena olevan satomittauksen ansiosta puimuri osaa ennustaa yllättävän tarkasti milloin säiliö tulee täyteen. Näin melkeinpä kokonaan vältytään siltä että säiliö tulisi täyteen keskellä sarkaa”, Kimmo kertoo.

”Uusi satomittari vaikuttaa selkeästi tarkemmalta kuin edellisessä Tucanossa. Satomittarin otin oikeastaan sen takia, että sen kanssa samassa paketissa tulee myös kosteusmittari, jolle meidän tilalla on enemmän käyttöä. Maalajit ovat pääasiassa karkeaa hietaa ja lohkot tasaisia, joten kasvusto on yleensä kautta linjan tasaista”, Kimmo selventää.

”Kokemukset Claasin puimurista ovat olleet meillä aina hyviä, Trionin, Tucanon ja sen edeltäjä Medionin aikana puinnit eivät ole kertaakaan keskeytyneet tekniseen vikaan. Muutamia anturivikoja on toki matkalle sattunut, mutta nekin on saatu nopeasti kuntoon toimivan huollon ansiosta”, Matinolli kiittelee.

Huoltojen kannalta asiat ovat myös hyvin mallillaan Matinollin mielestä. ”Tiuhimmin rasvattavat nipat voidellaan 50 tunnin välein ja ne on putkitettu ja koottu keskitetysti tukkeihin helppoihin paikkoihin. Tyhjennyksen ketjulla on öljytin ja viettopinta on helppo irrottaa tarvittaessa puhdistusta varten.”

Mersusta Cumminsiin

Hybridikoneen ainoaksi huonoksi puoleksi kohlinpuimuriin verrattuna Matinolli kertoo hetken mietinnän jälkeen puhdistettavuuden. ”Erottelusylinterissä on muutamia vaikeasti saavutettavia koloja, jotka on vaikea saada puhtaaksi ilman kunnon kalustoa. Syyssiivouksille olenkin yleensä vuokrannut vaunukompressorin, jonka tuotto on niin suuri että kasvijätteet saadaan puhallettua pois vaikeammistakin koloista.”

Claas Trion 720- ja 730-malleissa on yksi, halkaisijaltaan 570-millinen ja 4,2 metriä pitkä erottelusylinteri. Irtipuinti tapahtuu 600-millisellä puintikelalla ja 450 mm APS-esikiihdytinkelalla. Trion-mallistoon kuuluvat myös 500- ja 600-sarjan kohlinpuimurit sekä kahdella erottelusylinterillä varustettu Trion 750 -hybridimalli.
Claas Trion 720- ja 730-malleissa on yksi, halkaisijaltaan 570-millinen ja 4,2 metriä pitkä erottelusylinteri. Irtipuinti tapahtuu 600-millisellä puintikelalla ja 450 mm APS-esikiihdytinkelalla. Trion-mallistoon kuuluvat myös 500- ja 600-sarjan kohlinpuimurit sekä kahdella erottelusylinterillä varustettu Trion 750 -hybridimalli. Kuva: Valmistaja

Puimurin vaihdon myötä moottori vaihtui Mercedeksestä Cumminsiin. Käytössä eroja on Matinollin mukaan vaikea huomata muusta kun urean kulutuksesta, joka on uudessa puimurissa selvästi aiempaa suurempi. Osansa saattaa olla myös seuraavaan päästöluokkaan siirtymisessä ja sillä, että pakokaasujen puhdistus tehdään tässä moottorissa pelkästään urealla. Trionin polttoainetalous vaikutti Kimmon mukaan olevan kunnossa.

”Kaiken kaikkiaan olen uuteen puimuriin erittäin tyytyväinen. Hiljaisen ohjaamon ergonomia on kunnossa, säädöt helppo tehdä ja puintiteho on yllättänyt positiivisesti. Olen erittäin tyytyväinen myös saamaani käyttäjäkoulutukseen, jälkimarkkinointiin ja huoltoon, minkä vuoksi Claasiin jälleen päädyinkin”, Matinolli tiivistää.