Puuelementistä rakennettu maneesi on hiljainen, lämmin ja ekologinen ratkaisu – myös rakennusvaihe sujui nopeasti

Tuusulan maalaismaisemassa kohoaa komeapiirteisenä Stall Pekkarisen ratsastushalli. Mittava rakennus edustaa Vieskan Elementin pakettimaneesien mallistoa.
Stall Pekkarisen päätoimialana on ratsastuskoulutoiminta. Tallissa on yleensä noin 15 hevosta, joista enemmistö aikuisia. Finnish Warmblood -kantakirjaan kasvatettavia suomalaisia puoliverihevosia on pilttuissa noin 5–6 yksilöä. Elementtirakenteinen maneesi on Vieskan Elementin toimittama.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vieskan Elementin puurakenteinen maneesi

  • Puuelementeistä rakennetut maneesit, jännevälin maksimi 24 metriä
  • Tilaaja vastaa perustuksista, kentän pohjatöistä ja pinnoitteesta sekä sähköistämisestä ja valaistuksesta, muu sisältyy toimituspakettiin
  • Asennus kestää n. 3–6 viikkoa

Kotipellon 8,6 hehtaarin maatila siirtyi vuonna 2018 Pekkarisen perheyrityksen omistukseen. Uuden isäntäväen toimesta entinen lypsynavetta muutettiin pihattomallin hevostalliksi ja peltoaloja ratsastuskentiksi sekä laitumiksi. Maneesin rakentaminen havaittiin hyvin nopeasti tarpeelliseksi.

”Ulkokentällä oltiin säiden armoilla ja sen kunnossapito vei etenkin talvisin aikaa lumenpoistoineen”, taustoittaa tilaa emännöivä ratsastuksen opettaja Eerika Pekkarinen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Entinen lypsynavetta on muunnettu uusiokäyttöön pihattomallin hevostalliksi.  Etummaisten rakennusten välistä näkyvä maneesi sopii ulkonäkönsä ja punaisen puupintansa ansiosta luontevasti ympäristöönsä ja tilan muuhun kiinteistökantaan.
Entinen lypsynavetta on muunnettu uusiokäyttöön pihattomallin hevostalliksi. Etummaisten rakennusten välistä näkyvä maneesi sopii ulkonäkönsä ja punaisen puupintansa ansiosta luontevasti ympäristöönsä ja tilan muuhun kiinteistökantaan. Kuva: Marko Taavila

Kokemuspohjainen ratkaisu

Nykyinen maneesi on jo kolmas vuonna 2002 aloitetussa ratsastuskoulutoiminnassa. Toisaalle rakennetut hallit ovat olleet Pekkaristen tarkoituksiin hieman ongelmallisia.

Kaarevassa pressuhallissa hevoset säikkyivät katolta liukuvia lumimassoja ja tuulessa lepattavaa päällistä. Teräsrunkoinen peltihallikin oli äänekäs ja pakkasella hyvin kylmä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Opettaessani muualla Suomessa havaitsin puuseinäiset maneesit hiljaisemmiksi ja lämpöisemmän oloisiksi.”

Hengittävää seinäpintaa ja pehmeää akustiikkaa

Nykyisessä maneesissa korostuvat puun hyvät ominaisuudet rakennusmateriaalina. Seinät imevät ja luovuttavat tasaisesti kosteutta, mikä vaikuttaa myönteisesti sisäilman laatuun. Voimakkaat äänet, joita herkkäkorvaiset hevoset saattavat säikkyä vaimenevat puupintoihin.

Elementtien asettuminen tiiviisti paikoilleen tekee liitoksista vedottomia. Lämpölaajeneminen ja mekaaninen rasitus vaikuttavat puuhun vähän verrattuna teräkseen tai betoniin. Pekkarinen mainitsee teräsrakenteissa salakavalasti etenevän korroosion, joka osoittautui osatekijäksi Laukaan vuoden 2013 kohtalokkaassa maneesisortumassa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Puusta vauriot ovat helpommin itse havaittavissa ja ehkä korjattavissakin jos tarpeen. Luotan kotimaiseen elementtivalmistajaan ja puutavaran laatuun.”

Ekologisuudeltaan puu on muihin rakennusmateriaaleihin nähden ylivertainen. Elementtien valmistus tuottaa huomattavasti vähemmän hiilidioksidia kuin mitä raaka-aineena käytettävään puuhun varastoituu.

Maneesin runko ja seinäelementtien laudoitukset ovat jäykistettyjä koko matkaltaan vaakakoolauksilla. Tuulikuormilta suojaavaa rakennetta vahvistavat kulmissa vinotuennat. Ratsastaminen pitää ihmisen ja hevosen lämpöisenä kylmässä hallissa kaikkina vuodenaikoina. Elementit sekä avoin yläpohja voidaan kuitenkin eristää ja levyttää jälkeenpäin.
Maneesin runko ja seinäelementtien laudoitukset ovat jäykistettyjä koko matkaltaan vaakakoolauksilla. Tuulikuormilta suojaavaa rakennetta vahvistavat kulmissa vinotuennat. Ratsastaminen pitää ihmisen ja hevosen lämpöisenä kylmässä hallissa kaikkina vuodenaikoina. Elementit sekä avoin yläpohja voidaan kuitenkin eristää ja levyttää jälkeenpäin. Kuva: Marko Taavila

Puhurin kestäviä ratkaisuja

Maneesin pitkät ja korkeat sivut altistavat rakennuksen raskaille tuulikuormille. Sekä runko että seinälaudoitukset ovat tästä syystä jäykistetty koolauksilla. Kulmissa sekä ovien kohdalla vaaka- ja pystylinjoja vahvistavat vinotuet muodostavat seiniin kolmiokuvioita.

Tehtaalla pohja- ja pintamaalattu lautaverhoilu vaatii yhden kesän jälkeen täydentävän maalikerroksen, kuten yleisesti uusien puurakennusten kohdalla. Seuraavan kerran käsittely tulee ajankohtaiseksi 10–15 vuoden kuluttua.

Päädyn liukuoviparilla on yhteisleveyttä neljä metriä. Sivuille aukeneminen vapauttaa kulkuaukon kokonaan käytettäväksi. Vastaavalla toimintamekanismilla varustettu kaksimetrinen liukuovi sijaitsee toisella pitkällä seinustalla.
Päädyn liukuoviparilla on yhteisleveyttä neljä metriä. Sivuille aukeneminen vapauttaa kulkuaukon kokonaan käytettäväksi. Vastaavalla toimintamekanismilla varustettu kaksimetrinen liukuovi sijaitsee toisella pitkällä seinustalla.  Kuva: Marko Taavila
 Paloturvallisuusmääräykset edellyttävät hallirakennuksiin poistumisteitä 30 metrin välein. Reitit on varustettava alkusammuttimilla ja akkuvirralla toimivilla opastevalaisimilla. Maneesin sisälaitaa kiertävä vanerilevytys nousee sokkelin tasasta riittävän korkealle ja suojaa näin ratsukkoa ajautumasta kiinni seinärakenteisiin.
Paloturvallisuusmääräykset edellyttävät hallirakennuksiin poistumisteitä 30 metrin välein. Reitit on varustettava alkusammuttimilla ja akkuvirralla toimivilla opastevalaisimilla. Maneesin sisälaitaa kiertävä vanerilevytys nousee sokkelin tasasta riittävän korkealle ja suojaa näin ratsukkoa ajautumasta kiinni seinärakenteisiin. Kuva: Marko Taavila

Peltikattoa kannattavien harjaristikoiden jännevälit ovat peräti 22 metrin mittaisia. Niitä tukee jäykistelankutuksen kelluva salmiakkikuviointi avoimen välipohjan sisäkulmissa.

”Meidän maneeseissamme jännevälin maksimi on 24 metriä. Sisätila jää tietenkin aina seinien, suoja-aitojen tai muiden laitarakenteiden verran kapeammaksi”, selvittää Vieska Elementin myyntipäällikkö Jyrki Jutila.

Katon ja aluskatteen asennus sisältyvät toimituspakettiin. Vaihe jatkaa projektia saumattomasti, kun ammattiasentajat ja tarvittava nostokalusto ovat valmiina paikan päällä.

Kattoristikoiden alle jää vapaata tilaa viisi metriä. Korkeus sallii hevosen hyppäämisen ilman pelkoa ratsastajan pään kolhiutumisesta. Kotipellon maneesissa on pinta-alaa noin 932 neliömetriä. Päädyn ison ja sivuseinän pienen liukuoven kautta sujuu hallin huolto, hevosten kulku ja harjoitusvälineiden siirtely. Vastakkaisissa kulmissa on paloturvallisuusmääräysten mukaiset saranaovet poistumisteinä.

Jykevät perustukset

Kotipellossa perustustyöt aloitettiin maaperätutkimuksella ja paalutuksilla. Valetun anturan päälle rakennettiin sokkeli betoniharkoista, jotka raudoitettiin kiinni toisiinsa. Kylmäksi jäävän muurin vierustat salaojitettiin, routaeristettiin ja sorastettiin.

Vaihtoehtoisesti sokkeli olisi voitu valaa paikalleen. Kevytsoraharkot ovat joka tapauksessa tarkoitukseen liian heppoisia, sillä riittävän vakauden saavuttamiseksi alajuoksujen liitoksiin vaaditaan harjaterästartunnat.

Pölyämätön ja rullaamaton pinnoite

Ratsastuskentän pintamateriaaliksi valikoitui useista vaihtoehdoista hienojakoinen ja joustava fillerihiekka. Aines tiivistyy hevosen kavion alla pysyen kasassa nuoskalumen tavoin.

”Kenttää pitää kostuttaa ja suolata toimivuuden ylläpitämiseksi. Käytännössä melko harvoin, sillä kuivattavaa auringonpaistetta pääsee vain vähän sisälle”, Eerika Pekkarinen kertoo.

Filleripinnoitteella on paksuutta vain seitsemän senttimetriä. Kavioura haravoidaan ratsastustuntien jälkeen käsin ja pohjaa tiivistetään nelivetoisen lava-auton peräkoukkuun kiinnitettävällä jyrällä sekä tasoitetaan tarvittaessa traktorin korkeussäädettävällä lanalla. Fillerin alla on hieman yli 10 senttimetrin kiilakerroksena 0–16 mm kalliomursketta. Kantavana kerroksena on käytetty 0–45 mm betoroc -betonimursketta.

”Asiakas vastaa perustuksista, kentän pohjatöistä ja pinnoitteesta sekä sähköistämisestä ja valaistuksesta. Kaikki muu sisältyy toimituspakettiimme”, Jyrki Jutila luettelee.

Vikkelästi vesikäyttöön ja käyttökuntoon

Vieska Elementin viiden hengen asennusryhmä rakentaa maneesin valmiiksi 3–6 viikossa. Työ etenee arkisin ilman välipäivä ja siihen kuluva aika on sidoksissa kohteen kokoon.

Erikoisosaaminen korostuu raskaiden seinien ja isojen kattoristikoiden korkeissa nostoissa.

”Autonosturit, kurottajat, kuunkulkijat ja saksilavat vuokrataan alan palveluntarjoajilta. He tuovat kaluston työmaalle ja vievät projektin päätteeksi pois, mikä vapauttaa meidät koneiden kuljettamiselta, huolloilta ja muilta omistamisen velvoitteilta”, Jyrki Jutila perustelee.

Stall Pekkarisen maneesi-investointia varjosti koronapandemian myötä ennätykselliseen nousuun ampaissut puutavaran hinta. Asiakkaan kannalta huoli oli turha, sillä Vieska Elementti pysyi sovitussa hinnassa materiaalikustannusten rajusta kasvusta huolimatta.

”Tilanne oli toki yleisesti haastava keväällä ja kesällä 2021. Talven tulo laskee aina hintoja, tosin näin poikkeuksellisen hintapiikin kohdalla tasoittuminen ottaa tavanomaista enemmän aikaa”, Jutila arvelee.

Asianmukainen maneesi on parantanut ratsastuskoulun toimintaedellytyksiä ja asiakaspalvelua. Säätilojen takia perutut harjoitusvuorot ja niistä hevosiin kertyvä ylienergisyys ovat jääneet historiaan. Halliin asennettujen energiatehokkaiden ledien tasainen valaistus edistää turvallisuutta ja mahdollistaa suoritusten videoinnit halutuista kuvakulmista. Luonnonvaloa pääsee sisätiloihin niukasti maneesin yläreunaa kiertävän läpinäkyvän katelinjan kautta. Ilma vaihtuu painovoimaisesti katon poistokanavien ja päätyjen kulmikkaiden ritilöiden kautta. Virtausta voidaan tehostaa avaamalla päädyn ja toisen sivuseinän liukuovia. Hallissa voi harjoitella kaikkina vuodenaikoina, sillä kuivat ja tuulettomat olosuhteet riittävät pitämään asiakkaat lämpöisenä.

Hallin yläreunaa kiertävä valokatelinja päästää sisälle niukasti luonnonvaloa. Suora auringonpaiste kuivattaisi kentän pinnoitetta ja saattaisi sokaista sekä ratsastajaa että ratsua. Sisäilma vaihtuu päätyseinien harjaan ulottuvan kantikkaan ristikon kautta. Etualan valkoiset pylväät kuuluvat rakenteilla olevaan hevosten aitaukseen ja kulkureittiin maneesille.
Hallin yläreunaa kiertävä valokatelinja päästää sisälle niukasti luonnonvaloa. Suora auringonpaiste kuivattaisi kentän pinnoitetta ja saattaisi sokaista sekä ratsastajaa että ratsua. Sisäilma vaihtuu päätyseinien harjaan ulottuvan kantikkaan ristikon kautta. Etualan valkoiset pylväät kuuluvat rakenteilla olevaan hevosten aitaukseen ja kulkureittiin maneesille. Kuva: Marko Taavila

Haluttaessa maneesin seinät ovat eristettävissä ja verhoiltavissa sisäpuoleltaan. Rakenteen muutos vaatii lisäksi höyrynsulun sekä kipsisen tai vanerisen tuulensuojalevytyksen. Yläpohja on yhtä lailla levytettävissä umpinaiseksi ja välikatto eristettävissä.

”Maneesien lisäksi valikoimassamme on muun tyyppisiä kylmiä tai valmiiksi lämpöeristettyjä puuelementtihalleja. Vakiomallien ohella valmistamme mittatilauksesta tuotanto-, varasto- ja huoltorakennuksia maatalouteen ja muille toimialoille”, Jyrki Jutila luettelee.