Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Vanhan maneesin rakenteet kiertoon – kierrättäminen alentaa kustannuksia ja pienentää hiilijalanjälkeä

    Nurmijärvelle 1990-luvulla rakennettu ratsastushalli purettiin palasiksi. Rakenteet kuljetettiin naapurikunta Vihtiin, jossa ne pystytetään uudelleen.
    Puretun maneesin runkorakenteita tullaan hyödyntämään mm. uuden maneesirakennuksen runkona.
    Puretun maneesin runkorakenteita tullaan hyödyntämään mm. uuden maneesirakennuksen runkona. Kuva: Marko Taavila

    Vanhasta uutta

    • Rakennusmateriaalien kierrättäminen alentaa kustannuksia ja pienentää hiilijalanjälkeä.
    • Toteutus vaatii suunnittelulta tavanomaista laajempaa osaamista.
    • Rakennusvalvonnan suhtautumisessa on alueellisia eroja.

    Nurmijärvelle 1990-luvulla rakennettu harjakattoinen ratsastushalli edustaa vastaavaa kehämallia kuin Laukaassa kohtalokkain seurauksin helmikuussa 2013 sortunut maneesi. Nuoren tytön kuoleman ja neljän muun henkilön loukkaantumisen aiheuttaneen tapahtuman johdosta useita halleja asetettiin käyttökieltoon ja määrättiin rakennusvalvonnan tarkistettavaksi.

    Vihtiin siirrettävä maneesi pääsi pannasta, kun onnettomuustutkinnassa riskialttiiksi todettuja rakenteita vahvistettiin selvitysten edellyttämällä tavalla.

    Lisää kantavuutta

    Hallin kehää oli korjattu hitsaamalla tuentoja teräsputkista koostuvien ristikkokannakkeiden kulmaniveliin. Tällä saavutettu kantavuus jää kuitenkin vain arvoon 1,2 kN/m², mikä edellyttää vuorokauden aikana sataneen lumikuorman välitöntä poistoa, jotta rakennusta voidaan käyttää turvallisesti.

    ”Kehärakennetta vahvistetaan kestämään lumikuormaa 2,2 kN/m². Tämä perustuu nykyisiin määräyksiin, jotka ovat huomattavasti tiukempia kuin ennen”, toteaa Rakennusliike Tekson Oy:n työnjohtaja Janne Paulanto.

    Suunnittelun kautta määräysten mukaiseksi rakennukseksi

    Teräskehikoista ja -ristikoista luodaan mittauksiin perustuva 3D-mallinnos. Tämä viedään FEM-ohjelmaan (Finite Element Method), joka laskee kokonaisuuden uudelleen antaen rakenteille ja jäykistyksille suunnitelmat. Eurokoodit ja kansalliset vaatimukset täyttävä menetelmä on uudelleen käytettävien terästuotteiden suhteen selkeä ja luotettava.

    Nurmijärveltä kuljetetut rungon osat ja katon kannakkeet esikäsitellään vesipuhaltamalla puhtaiksi, jonka jälkeen ne suojamaalataan ja vahvistetaan laskelmien mukaisesti. Työ tehdään sisätiloissa säältä suojassa.

    Kantavuuden parantaminen vaikuttaa hallin painoon, joten perustuksista tehdään entistä järeämmät. Pystytappien varaan tehty alkuperäinen rakenne oli jo lähtökohtaisesti käyttökelvoton, sillä sokkeli pullahteli paikoin 10 senttimetriä ulospäin seinälinjoista.

    Kehikkojen diagonaalisauvoja on aikanaan vahvistettu molemmilta sivuiltaan hallitarkastuksessa ilmenneiden puutteiden takia.  Saavutettu kantavuus jää kuitenkin nykyvaatimuksesta, joihin vaikuttaa muun muassa raskaiden lumikuormien yleistyminen viime vuosina.
    Kehikkojen diagonaalisauvoja on aikanaan vahvistettu molemmilta sivuiltaan hallitarkastuksessa ilmenneiden puutteiden takia. Saavutettu kantavuus jää kuitenkin nykyvaatimuksesta, joihin vaikuttaa muun muassa raskaiden lumikuormien yleistyminen viime vuosina. Kuva: Marko Taavila

    Uudesta kivijalasta tulee entistä leveämpi ja korkeampi. Sen harkot sidotaan yhteen vaijereilla, jotka kulkevat ratsastuskentän alla laidalta toiselle.

    Vakaalle pohjalle

    Nurmijärveltä saapuva maneesin runko pystytetään olemassa olevan harjoituskentän päälle. Valmiiksi tasaisesta maa-alasta kuoritaan pintaa sen verran, että sokkelin kiinnitysvaijerit peittyvät ratsastamista pehmentävän hiekkatäytön alle. Kentän taso on jo lähtökohtaisesti ympäristöään korkeammalla ja pituussuunnassaan kallistettu. Alimmaisena rakennekerroksena on jätebetonista ja -tiilestä rouhittua Betoroc-mursketta.

    Maneesin runko pystytetään kunnostamisen ja jäykistämisen jälkeen hyväkuntoisen ratsastuskentän päälle.  Alusta on tasapohjaisena ja vakaana käytännössä rakennusvalmis. Tästä huolimatta sen sivuille tulee salaojitukset ja tavanomaiset routasuojaukset.
    Maneesin runko pystytetään kunnostamisen ja jäykistämisen jälkeen hyväkuntoisen ratsastuskentän päälle. Alusta on tasapohjaisena ja vakaana käytännössä rakennusvalmis. Tästä huolimatta sen sivuille tulee salaojitukset ja tavanomaiset routasuojaukset. Kuva: Marko Taavila

    ”Rakennusvalvonta hyväksyisi todennäköisesti pohjan sellaisenaan, mutta rakennuksen reunoille asennetaan silti salaojaputkitukset ja routasuojaukset”, sanoo työn tilaaja Sami Grönthal.

    Maneesi tulee LFR Team Oy:n käyttöön. Yritys vuokraa hevosten omistajille tallipaikkoja ja mahdollistaa heille ratsastusharrastuksen tiluksillaan.

    ”Tällä hetkellä pilttuissa on 15 hevosta, joista kaksi omaa ratsuamme”, Grönthal kertoo.

    Hän mainitsee maneesin olleen jo kauan ajatuksissa, mutta investoinnin suuruus on jarrutellut hankkeeseen ryhtymistä. Mahdollisuus hyödyntää käytettyjä rakennustarvikkeita toi valoa kustannuslaskelmiin. Vastaavan kokoiseen uuteen maneesiin verrattuna hankintahinta jää 40–50 prosenttia alhaisemmaksi. Rakennusalan yrittäjänä Sami Grönthal pystyisi pienentämään loppusummaa omalla työllään, mutta tällä hetkellä hän ehtii keskittyä vain asiakkaittensa toimeksiantoihin.

    Janne Paulannon mukaan projekti kestää kokonaisuudessaan noin puoli vuotta. Varsinaiseen purkamiseen ja rakentamiseen menee parisen kuukautta tehokasta työaikaa, muu kuluu suunnitteluun ja lupa-asioiden hoitamiseen.

    Hän kiittelee Vihdin rakennusvalvonnan yleistä suhtautumista rakenteiden kierrättämiseen. Lupa-asiat ja lopputarkastukset sujuvat ilman ylimääräistä kitkaa.

    Viereen varastohalli

    Ratsastuskenttien välittömässä läheisyydessä on meneillään toinenkin työmaa. Siihen valmistuu ulkorakennus, jossa maneesin teräsrunko tullaan pintakäsittelemään ennen pystytystä.

    Anturamuottivaiheeseen edennyt halli korvaa huonoon kuntoon päässeen vanhan puuladon. Rakentamisessa käytetään niin ikään kierrätettyjä tarvikkeita, kuten liimapuisia harjapalkkeja.

    ”Ne ovat kotoisin puretusta S-Marketista ja täysin moitteettomassa kunnossa”, Janne Paulanto vakuuttaa.

    Massiiviset kattopalkit ovat jo tontilla suojassa pressujen alla.

    Vaihtoehtoisia ratkaisuja seiniksi ja katoksi

    Maneesin jyrkkäprofiiliset kattopellit ovat niin ikään käytettävissä. Niiden sijasta kate voidaan tehdä uretaanieristetyistä elementeistä, jotka on tuotu tontille valmiiksi Kotkan sataman purkutyömaalta.

    Nurmijärveltä tuodut korkeaprofiiliset kattopellit ja Kotkan satamasta puretut uretaanieristetyt sandwich-elementit odottavat siisteissä nipuissa. Molemmilla tulee olemaan käyttöä, sillä maneesin viereen rakennetaan kierrätetystä tavarasta varastohallia.
    Nurmijärveltä tuodut korkeaprofiiliset kattopellit ja Kotkan satamasta puretut uretaanieristetyt sandwich-elementit odottavat siisteissä nipuissa. Molemmilla tulee olemaan käyttöä, sillä maneesin viereen rakennetaan kierrätetystä tavarasta varastohallia.  Kuva: Marko Taavila

    ”Lopullinen päätös on vielä tekemättä, mutta ne sopisivat hyvin, mikäli ulkovaippakin päätetään eristää”, Janne Paulanto pohtii.

    Vanhasta seinien lautaverhoilusta luovutaan suosiolla. Se pystytään korvaaman uudella samanlaisella ja villoittamaan asianmukaisesti höyrynsulkuineen ja tuulensuojalevytyksineen. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää sandwich-elementtejä, joilla sisätila saadaan eristettyä talven pakkasilta ja kesän paahteilta.

    Valinnat vaikuttavat lisäksi tilan akustiikkaan ja sitä kautta hevosten käyttäytymiseen. Ne saattavat reagoida voimakkaasti koviin ääniin, joita esimerkiksi katolta putoavat lumikuormat tai tuulenpuuskat aiheuttavat. Kolahduksilla ja kaiulla on merkitystä, mutta puheen kuuluvuudella vähän, sillä LFR Teamin maneesissa ratsastetaan omatoimisesti ilman kouluttajia.

    Paljon hyödynnettävissä

    Maneesin kaikki osat perustuksia lukuun ottamatta on tuotu työmaan laidalle. Mukana on jopa entisen omistajan itse rakentama sähkömoottorikäyttöinen ovimekanismi.

    Kiinteistötekniikasta talteen otetaan äänentoistolaitteisto ja valaisimia. Vanhat lamput vaihdetaan kuitenkin ledeihin, joille asennettaneen ohjausjärjestelmä.

    Naapurikunnassa puretun maneesin osia varastoidaan työmaan laidalla. Huomattavan paljon kelpaa pintakäsittelyn jälkeen tai jopa sellaisenaan käytettäväksi uudelleen. Tarvikkeistoa täydentää Teksonin muista kohteista tuomat elementit ja liimapuupalkit.
    Naapurikunnassa puretun maneesin osia varastoidaan työmaan laidalla. Huomattavan paljon kelpaa pintakäsittelyn jälkeen tai jopa sellaisenaan käytettäväksi uudelleen. Tarvikkeistoa täydentää Teksonin muista kohteista tuomat elementit ja liimapuupalkit. Kuva: Marko Taavila

    ”Kyseeseen tulee yksinkertainen systeemi, joilla valaisimia voidaan hallita ryhmissä vallitsevien valaistusolosuhteiden mukaan”, Sami Grönthal kertoo.

    Luonnonvaloa tullaan saamaan seinien ylälaitaa kiertävistä ikkunoista.

    Muita hyödynnettäviä osia ovat sisäseinien suojalevytykset. Puiset elementit ovat säilyneet hyväkuntoisina ja vaivattomasti uudelleen asennettavissa estämään hiekan leviämistä teräskehien ja anturoiden kiinnittymiskohdille.

    Kehikon kokoaminen tulee sujumaan suhteellisen nopeasti, sillä kappaleet kiinnitetään toisiinsa pulttiliitoksilla. Sisäkorkeus nousee seinien kohdalla neljään metriin ja kentän keskellä kuuteen. Ratsastusalalla on leveyttä 22 ja pituutta 40 metriä. Jykevien perustusten takia vastaavat ulkomitat ovat 26 ja 44 metriä. Runko tullaan kunnan rakennustarkastajan toimesta katsastamaan, kun se on pystytetty.

    Kielletystä kelvollisiksi

    Laukaan maneesionnettomuus vauhditti laajarunkoisten rakennusten tarkastuksia koko maassa.

    Onnettomuustutkintakeskuksen 1. huhtikuuta 2013 antamassa tiedotteessa ilmoitettiin Liedossa ja Järvenpäässä romahtaneiden rakennusten olleen samanlaisia teräsrakenteiltaan kuin Laukaassa sortunut ratsastushalli. Näihin lukeutuvien kohteiden omistajia kehotettiin välittömästi teettämään tarkastukset jo ennen tähän velvoittavaa lakia, joka astui voimaan huhtikuussa 2015.

    Alueelliset rakennusvalvonnat olivat niin ikään aloitteellisia rakennusten omistajien suuntaan turvallisuusselvitysten osalta. Niiden valmistumisen ajaksi useita laajarunkoisia halleja asetettiin käyttökieltoon.

    Asia kosketti lukumäärällisesti useita satoja konehalleja, varastokatoksia ja maneeseja sekä painottui kahden, sittemmin markkinoilta poistuneen toimittajan tuotteisiin. Erityisesti kolminivelkehät, joissa ylä- ja alapaarteet yhdistyvät toisiinsa diagonaalisauvoilla, osoittautuivat kriittisiksi rakenteiksi.

    Niiden kokoamisessa, hitsaamisessa ja asentamisessa havaittiin puutteita, samoin kuin suunnittelun ja toteutuksen välisessä tiedonkulussa.

    Kohteista valtaosa vapautui käyttöön tarkastusten ja mahdollisten vahvistamisten jälkeen. Jäljelle on kuitenkin edelleen tapauksia, joita yhdistää laiminlyönneistä, muuttuneista kuormituskestävyysvaatimuksista tai suunnitteluohjeista johtuvat turvallisuusriskit. Näiden osalta Janne Paulanto näkee potentiaalia kunnostuksille tai rakenteiden kierrättämiselle uudelleen käyttöön.

    Tekson operoi yhtä aikaa Vihdin maneesiprojektin kanssa teknisen tukkuliikkeen Ahlsellin logistiikkakeskuksella Hyvinkäällä, jossa puretaan kaksi 5500 m²:n varastohallia alkutekijöihinsä. Tämän jälkeen kaikki käytettävissä oleva kunnostetaan ja hallit pystytetään uudelleen sekä varustetaan tarvittavilla lisätuennoilla.

    Toimenpiteen kiistattomana etuna on rakenteiden kokonaisvaltainen tarkastus ja päivittäminen. Taloudellisesti tämä tulee tilaajalla edullisemmaksi kuin hallien purkaminen ja täysin uusien rakentaminen. Käyttökelpoisen hyödyntäminen palvelee yleisiä tavoitteita pienentää hiilijalanjälkeä, minkä merkitys korostuu teräsrakenteiden kohdalla.