
Vertailussa alle 10 vuotta vanhat käytetyt traktorit – nämä ovat nykytraktoreiden yleisimmät viat
Käytettyjen traktoreiden vertailu
- Vertailimme käytettyjä, vuonna 2017 julkaistuun traktorivertailuun osallistuneita traktorimalleja traktorin omistajille tekemämme kyselyn perusteella.
- Mukana tarkastelussa oli kahdeksan traktorimallia.
- Kyselyyn vastasi yli 400 eurooppalaista traktorinomistajaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että keskimäärin kaikki koneet saivat omistajiltaan arvosanan 7,4/10 tai suuremman. Jotkut koneista saivat hieman huonommat arviot luotettavuudesta tai käyttökuluista.
Tässä juttusarjassa kerromme, mistä käyttäjät pitävät tai eivät pidä omistamissaan traktoreissa ja mitkä ovat yleisimmät tekniset viat kussakin traktorissa.
Pyysimme viljelijöitä ja urakoitsijoita viidessä eri Euroopan maassa täyttämään kyselylomakkeen traktoristaan. Yhtenä kohtana lomakkeessa oli kysymys: kuinka todennäköisesti suosittelisit tätä traktoria kollegallesi?
Tämän kysymyksen vastausten mukaan tulos on vähintään 7,4 kympin asteikolla. Keskimäärin omistajat ovat siis olleet varsin tyytyväisiä näihin kahdeksaan tutkittuun traktorimalliin.
Tyytyväisimpiä olivat Claasin omistajat, jotka antoivat koneilleen keskimäärin arvosanan 8,8. Aivan kannoilla oli John Deere arvosanalla 8,7. Seuraavana seurasi Agco-kaksikko Fendt ja Valtra (molemmat 8,4). Pienen välimatkan päässä tulivat Kubota (7,7) ja Massey Ferguson arvosanalla 7,4, joka sekin on varsin hyvä tulos.

Kaikki traktorit ovat samaa kokoluokkaa. Koneet ovat nelisylinterisiä, noin 150-hevosvoimaisia ja olivat tuotannossa vuoden 2016 molemmin puolin.
Pidempiaikaiset lukijat saattavat muistaa, että nämä nyt tutkitut traktorimallit osallistuivat vuonna 2016 tehtyyn traktorivertailuun, joka julkaistiin Koneviestissä keväällä 2017.
Tuolloin keskityimme ainoastaan portaattomalla voimansiirrolla varustettuihin malleihin, tässä tutkimuksessa huomioitiin myös muut vaihteistovaihtoehdot.
Vertailussamme oli tuolloin mukana myös McCormickin X7, mutta kyselyymme ei ikävä kyllä vastannut riittävästi McCormickin omistajia. Tästä syystä traktori jätettiin tämän tarkastelun ulkopuolelle.
Matalammat pisteet luotettavuudesta ja käyttökuluista
Noin 450 traktorin omistajaa Suomesta, Tanskasta, Norjasta, Hollannista ja Saksasta täyttivät kyselylomakkeemme. Lomakkeessa pyydettiin vastaamaan kolmeen olennaiseen kysymykseen.
Ensimmäinen näistä oli se, kuinka todennäköisesti vastaaja suosittelisi traktoria kollegalleen. Tämä niin sanottu NPS-luku (Net Promoter Score) on yleisesti käytetty tapa tutkia käyttäjien tyytyväisyyttä erilaisiin tuotteisiin ja palveluihin.
Toisena kysymyksenä oli se, kuinka tyytyväisiä käyttäjät ovat traktorin luotettavuuteen. Kolmas pääpointti oli kysymys omistamisen kustannuksista, johon kuuluvat paitsi korjaukset, myös huoltokulut ja arvonalenema.
Suurimmalle osalle traktoreista keskimääräinen arvosana luotettavuudesta jäi alhaisemmaksi kuin yleinen tyytyväisyysarvosana. Poikkeuksen tässä tekivät New Holland, Massey Ferguson ja Kubota.
Keskimäärin arvosana luotettavuudesta ja käyttövarmuudesta vaihteli Claasin 8,6:sta MF:n 6,8:aan. Käyttökuluista parhaan arvosanan taas sai Claas (8,2) ja huonoimman Kubota (6,2).
Omat kommervenkit
Näiden arvosanojen lisäksi kysyimme vastaajilta myös sitä, mistä he erityisesti pitävät ja eivät pidä traktoreissaan ja millaisia teknisiä ongelmia traktoreissa oli ollut. Kyselyn tulokset paljastivat selkeästi eri merkkien heikkoudet ja vahvuudet sekä yleisimmät esille tulleet ominaisuudet.
Esimerkiksi CNH-konsernin Case IH:ta ja New Hollandia kehuttiin lähes poikkeuksetta helposta käytettävyydestä, matalasta polttoaineen kulutuksesta ja pienestä kääntösäteestä.
Claasin omistajat pitivät hyvinä puolina tilavaa ohjaamoa ja helppokäyttöisyyttä. Fendtin omistajat kehuvat hyvin usein sujuvasti toimivaa voimansiirtoa, kun taas John Deere sai runsaasti kehuja ohjaamomukavuudestaan.
Kubotan omistajat pitävät niin ikään traktorin helppokäyttöisyydestä. Massey Ferguson sai kehuja ohjaamomukavuudestaan ja Valtra pienestä kääntöympyrästään.
Vastaajat olivat yhtä johdonmukaisia traktoreiden huonoja puolia arvioidessa. Esimerkiksi Case IH:n vastauksissa nousi negatiivisena selkeästi traktorin ilmastointijärjestelmä.
Claasin omistajat moittivat moottorin suorituskykyä tyhjäkäynnin tuntumassa. Moottorin suorituskykyä moittivat myös useat Fendt-kuljettajat. John Deeren heikkoutena pidettiin nostolaitteen nostokykyä, Kubotan miinukseksi mainittiin usein ohjaamon melutaso.
Massey Fergusonissa oltiin eniten tyytymättömiä nostolaitteiden hallintaan, New Hollandissa portaattoman voimansiirron tehohäviöihin ja Valtrassa voimansiirron aluevaihteisiin.
Moottoriongelmia
Kyselyn perusteella ei voida vetää johtopäätöksiä siitä, kuinka usein eri merkkejä kohtaavat tekniset ongelmat. Vastausten jakauma eri merkkien osalta noudatteli varsin hyvin traktoreiden markkinaosuuksia. Yleisimmät esille tulleet tekniset ongelmat sen sijaan voimme kertoa.
Päästötekniikkaa ja -laitteita pidetään nykyisin suurena mörkönä, joka aiheuttaa jatkuvasti harmia. Toinen epäluotettavana pidetty asia on elektroniikka. Kyselymme mukaan nämä aihealueet eivät kuitenkaan olleet yleisimmät harmien syyt.
Päästölaitteet, sisältäen ureajärjestelmät, pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilit ja hiukkassuodattimet aiheuttivat vain 16 % kaikista ongelmista. Näistäkin suurimmat ongelmat olivat antureissa tai tukkeutuneissa ureajärjestelmissä. Sähköviat taas muodostivat 11 % kaikista esille tulleista ongelmista.

Suurin osa teknisistä vioista koski tavalla tai toisella moottoreita (19 % kaikista raportoiduista vioista). Moottoriongelmatkaan eivät useimmiten olleet täystuhoja, vaan useimmiten ongelmia apulaitteissa, kuten turboissa, vesipumpuissa, polttoainelaitteissa, vuotavissa letkuissa, hihnoissa tai starttimoottoreissa.
18 % kaikista vioista koski voimansiirtoja. Voimansiirtoviatkin vaihtelivat solenoidiongelmista voimanoton kytkimiin ja nelivedon pakkavikoihin. Hyvin harvoin vika oli itse voimansiirron mekaanisella puolella.
12 % kaikista vioista oli raporttien mukaan akselistoissa. Laakerit, nivelet, jarrut ja tiivisteet osaavat kulua myös traktoreiden akseleissa merkistä riippumatta. 9 % vioista taas koski ohjaamoa, useimmiten ilmastointijärjestelmää tai näyttöjä.

Ongelmanestoa
Kun varmistimme raportoitujen vikojen paikkansapitävyyden keskustelemalla eri merkkien huoltoasiantuntijoiden kanssa, kuulimme muutamia hyviä vinkkejä, joilla niin sanottuja turhia ongelmia voidaan estää.
Helpoin tapa pitää kone kunnossa on tietenkin huolto-ohjelman noudattaminen. Myös traktorin puhtaana pitämisellä voidaan estää monia ongelmia. Kun komponentit eivät ole isänmaan peitossa, esimerkiksi vaihteisto jäähtyy paremmin. Mahdollisen viskokytkimen pitäminen puhtaana taas varmistaa, että moottori pysyy oikeassa toimintalämpötilassa raskaissakin töissä.

Automaattiohjauksen säätö kannattaa tehdä huolella, sillä jatkuva turha ohjaaminen lisää ohjauksen nivelten kulumista huomattavasti. Esimerkiksi rehuleikkurin kanssa on syytä muistaa käyttää riittävän suurta takapainoa, jotta kaikki veto ei kulje etupyörien kautta nelivedon kytkintä rasittaen. Ureajärjestelmän ongelmia voi välttää tankkaamalla aina tuoretta, hyvälaatuista ureaa ainoastaan puhtaista astioista.
Niinkin yksinkertainen asia kuin takin pitäminen poissa ilmastoinnin ilmanottoaukkojen edestä voi auttaa ilmanvaihto-ongelmiin. Nykykoneissa myös ohjelmistopäivityksistä huolehtiminen on tärkeää. Valmistajat suosittelevat ohjelmistojen säännöllistä päivittämistä, jotta näytöt ja järjestelmät toimivat myös pitkässä juoksussa odotetulla tavalla.
Hyvä huolenpito saattaa hyvinkin auttaa estämään isojen ongelmien syntymistä. Yhteydenotto huoltoon riittävän aikaisessa vaiheessa, kun joku alkaa kuulostaa tai tuntua oudolta, saattaa säästää tuhansia euroja, kun suurempi konerikko saadaan estettyä.

50 000 euron eroja
Kun vertailimme näitä traktoreita vuonna 2016, oli koneiden hinnoissa suuria eroja. Karkeasti ottaen nuo samat hintaerot ovat traktoreissa tänä päivänäkin. Kävimme tätä tarkastelua varten läpi lähes 800 myynnissä olevan traktorin hinnat.
Uutena esimerkiksi Kubotan ja Fendtin välillä oli noin 50 000 euron hintaero. Keskimäärin 4 500 käyttötunnin jälkeen myynnissä olevissa Kubotoissa ja Fendteissä eroa on noin 45 000 euroa. Kun käyttötunnit nousevat 8 500 tuntiin, on pyyntihinnoissa vielä 37 505 euron ero.
Hintatarkastelun perusteella voidaan laskea melko tarkka arvio traktorin arvonalenemasta käyttötuntia kohden. 5 000 tunnin kohdalla laskien arvonalenema per käyttötunti vaihtelee Claasin ja Case IH:n noin 8 eurosta Valtran ja Massey Fergusonin 12 euroon.
Kuvat Hollannista
Kokosimme kahdeksan traktoria Hollantiin kuvien ja videoiden ottamista varten. Kuvausyksilöitä ei testattu sen kummemmin.
Kuten mainitsimme, täm vertailu perustuu täysin viljelijöiden ja urakoitsijoiden vastauksiin ja kokemuksiin. Kiitämmekin kaikkia kyselyyn vastanneita arvokkaasta panoksesta!
Julkaisemme yksittäisistä traktorimalleista kootut havainnut myöhemmin tulevissa Koneviestin numeroissa.
Näin vertailu tehtiin
Perinteisesti traktorivertailussa kokoamme testikoneet yhteen paikkaan muutamaksi viikoksi ja testaamme niitä perusteellisesti itse. Tällä kertaa toteutustapa oli poikkeava. Pyysimme viljelijöitä ja urakoitsijoita Pohjois- ja Länsi-Euroopassa vastaamaan kyselyyn omista traktoreistaan.
Valitsimme kohderyhmäksi vuonna 2016 tuotannossa olleet noin 150-hevosvoimaiset nelisylinteriset traktorimallit. Näin käyttöprofiilin voidaan olettaa vastaavan suunnilleen toisiaan ja tulosten olevan siten vertailukelpoisia.
Yli 400 vastaajaa täytti kyselylomakkeemme. Kolmen avainluvun (NPS-luku ja arvosanat luotettavuudesta ja käyttökuluista) lisäksi kysyimme käyttäjiltä, millaisia teknisiä ongelmia heidän traktoreissaan oli ollut.
Teksti: Tapio Vesterinen (Koneviesti, Suomi), Per Magne Tøsse (Bedre Gardsdrift, Norja), John Christensen (Traktor Tech, Tanska), Tobias Bensing (Profi, Saksa) Bas van Hattum, Bob Karsten (Trekker, Hollanti). Kuvat: Marcus Pasveer
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
- Osaston luetuimmat




