Kylvökoneen täytelaitekonseptin kehittäjä Jari Mäkinen: Logistiikka kuntoon

Kun keväällä on paljon kylvettävää, kylvökoneen täyttöön kuluvan ajan merkityksen huomaa yhä selvemmin. Kun Jari Mäkinen Ilmajoelta aikoinaan lähti suunnittelemaan omaa täyttövaunuansa, sen avulla minimoitiin työvoiman tarve ja ajankäyttö kylvökoneen tankkaamisessa. Kyseinen vaunu on ollut mallina KM-tuotteen vaunulle.
Mäkisen pellot ovat hajallaan 30 kilometrin säteellä, joten logistiikan pitää olla kunnossa. Tämä oli aikoinaan suunnittelun tavoite, jota hän hän lähti toteuttamaan rakentamalla kuorma-auton rungon päälle täyttövaunua. Idea uuden vaunun rakenteesta oli itänyt mielessä jo hetken. Aiemmin käytössä oli kolmiakselinen ilmajousitettu kuorma-auto ja puolitettu 30 kuution lava, joka piti tyhjennyksen aikana nostaa pystyyn. Tyhjennys oli Jussi-ruuvilla. Ongelmana oli saada lava pystyyn ja kuorma-auton pysyminen pystyssä. Kipillä nostettavasta lavasta haluttiin eroon ja täyttö nopeammaksi.
Hollannista hankittiin kuusi vuotta sitten käytetty viisiakselinen vaijerilava-alustalla ollut kuorma-auto. Vaijerilaitteet vaihtuivat koukkulaitteisiin, joilla liikutellaan nyt lietesäiliötä, maalavaa ja viljalavaa rakennellun täyttövaunun lisäksi.
Tilavuus jaettiin kolmeen osastoon, jolloin lohkosta ja levitetystä lietelannasta riippuen siementä otetaan kyytiin yksi tai kaksi osastoa. Tavaraa kuljettaa 219-millisessä putkessa ruuvit.
Täyttövaunun siementen tankkaaminen tehdään suoraan elevaattorilla kuivaamon siilosta. Kurottajalla nostetaan kuusi lannoitepussia kerralla ylös ja valutetaan lannoite säiliöön.
Koneen täytön sujuvuuteen haluttiin omaa konetta suunniteltaessa heti panostaa. Hydraulikäyttöiset ruuvit ja veitsisulkijat saadaan langattomasti kauko-ohjattua kylvökoneen päältä. Kun siemen vaihtuu lannoitteeksi, veitsisulkijalla pysäytetään ensin edellinen virta. Sitten annetaan ruuvien tyhjentyä ja lopulta avataan toisen osaston veitsisulkija ja täytetään toinen säiliö. 9-metrisen Horschin 5 m3 säiliöt ovat täynnä noin viidessä minuutissa.
Osaston luetuimmat
- Lietteen hajalevitys on pannassa monessa Euroopan maassa – hajalevitys saattaa pian olla liipasimella myös Suomessa
- Karko-perävaunussa on kolmiakselinen puskuvaunu lyhyellä lavalla – kantavuus riittää vaikka sepelin ajoon
- Onko rehupakkeri ratkaisu parempaan säilyvyyteen? Tuloksia Fliegl-rehupakkerin käytöstä
- Tractor of the Year -kilpailu alkoi Intiasta – Koneviesti tuttuun tapaan tuomaristossa
- Video: Lavan puskutyhjennys on kippausta turvallisempaa – katso, miten toimii Karkon kolmiakselinen puskuvaunu lyhyellä lavalla
- Runko-ohjatut Acremaster-traktorit nousivat suosioon Australian takamailla − merkillä on yhteistä historiaa myös Internationalin kanssa
- Kuinka paljon kannattaa myllätä itse?