Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kuormitettu säde rengaspaineen määrittämisessä

Suurimman kuormitetun säteen alulla voidaan määrittää alin rengaspaine. Vanteeseen sovitetaan sopivan kokoinen lauta, jonka keskelle kiinnitetään naula. Naulaan ripustetaan kuormitetun säteen pituinen ketju. Kun ketju tavoittaa maahan painetta laskettaessa, on saavutettu alin sallittu rengaspaine kyseisellä rengaskuormalla.
Suurimman kuormitetun säteen alulla voidaan määrittää alin rengaspaine. Vanteeseen sovitetaan sopivan kokoinen lauta, jonka keskelle kiinnitetään naula. Naulaan ripustetaan kuormitetun säteen pituinen ketju. Kun ketju tavoittaa maahan painetta laskettaessa, on saavutettu alin sallittu rengaspaine kyseisellä rengaskuormalla. 

Kun renkaan ilmoitettu halkaisija jaetaan kahdella, saadaan renkaan kuormittamaton säde. Vähentämällä kuormittamattomasta säteestä kuormitettu säde saadaan renkaalle suurin sallittu painuma.

Esimerkiksi Nokia ESL 750/55R26,5 -renkaan halkaisija on 149,5 cm, ja kuormittamaton säde täten 74,75 cm. Rengaskäsikirjan mukaan kuormittamaton säde saa olla 67,0 cm. Rengas saa siis painua 7,7 cm.

Renkaan todellinen painuma voidaan määrittää esimerkiksi asettamalla vanteen keskelle sopiva lauta ja kiinnittämällä sen keskelle naula. Naulaan ripustetaan kuormittamattoman säteen pituinen ohut ketju. Renkaan ilmanpainetta lasketaan niin kauan, kunnes ketju tavoittaa maahan. Rengaskuorman tulisi tällöin olla suurin käyttöön tuleva rengaskuorma. Käytännössä tämän saaminen mukaan mittaukseen on hankalaa. Siksi rengaspaine tulee jättää jonkin verran suuremmaksi, ettei ketju tavoita maahan.

Jukka Rajala