Kuormitettu säde rengaspaineen määrittämisessä

Kun renkaan ilmoitettu halkaisija jaetaan kahdella, saadaan renkaan kuormittamaton säde. Vähentämällä kuormittamattomasta säteestä kuormitettu säde saadaan renkaalle suurin sallittu painuma.
Esimerkiksi Nokia ESL 750/55R26,5 -renkaan halkaisija on 149,5 cm, ja kuormittamaton säde täten 74,75 cm. Rengaskäsikirjan mukaan kuormittamaton säde saa olla 67,0 cm. Rengas saa siis painua 7,7 cm.
Renkaan todellinen painuma voidaan määrittää esimerkiksi asettamalla vanteen keskelle sopiva lauta ja kiinnittämällä sen keskelle naula. Naulaan ripustetaan kuormittamattoman säteen pituinen ohut ketju. Renkaan ilmanpainetta lasketaan niin kauan, kunnes ketju tavoittaa maahan. Rengaskuorman tulisi tällöin olla suurin käyttöön tuleva rengaskuorma. Käytännössä tämän saaminen mukaan mittaukseen on hankalaa. Siksi rengaspaine tulee jättää jonkin verran suuremmaksi, ettei ketju tavoita maahan.
Jukka Rajala
Osaston luetuimmat
- Meneguzzo-rikkaleikkurilla puinti helpommaksi ja siemenpankki pienemmäksi – valvattien mekaaninen torjunta onnistuu myös vanhemmalla traktorilla
- HE-VA-jankkuri rikkoo tiivistymiä syvältä toimien roudan korvikkeena – soveltuu täsmäkuohkeutukseen
- Suomi kuuluu ilmastomuutoksen voittajiin
- Konkurssi yllätti maidontuottajan — iso investointi on aina riski
- Video: Claas Xerion 12.590 on helpompi ajaa kuin tavallinen traktori – ohjaamoon on panostettu
- Traktorivertailussa valmistajien lippulaivamallit – 280-hevosvoimaiset, portaattomalla voimansiirrolla varustetut traktorit taipuvat moniin töihin
- Cross Slot -siipivantaalla suorakylvö onnistuu tarkasti haastavissakin olosuhteissa – laite on perinteistä kylvövannaskonetta kalliimpi