
Demmlerin perävaunussa on kävelevä lattia ja pusku, joka lisää purkunopeutta
Demmlerin perävaunu oli Agritechnicassa uutuus, jossa yhdistyivät kävelevän lattian ja puskuvaunun hyvät puolet. Vaunua ohjataan Isobusin kautta.
Demmlerillä oli esillä uusi vaunu pohjapurulla ja puskutyhjennyksellä. Kyseisen vaunun tilavuus on hieman alle 60 kuutiometriä. Koko alusta on sinkitty, jolloin elinkaari on pitkä. Kuva: Seppo PenttiDemmler Andreas Fahrzeugbau on aiemminkin suunnitellut ja rakentanut erityislaatuisia perävaunuja maatalouden kuljetuksiin. Nyt uutuutena esiteltiin vaunu, jossa on perinteinen, mutta Demmlerille uusi, perinteinen kävelevä lattia yhdistettynä puskuominaisuuteen. Kävelevä lattia on neljään osaan jaettu, mikä tekee purkunopeudesta hitaan. Joihinkin tilanteisiin ominaisuus sopii hyvin, ja kävelevä lattia on varma, kun lasti pitää saada liikkeelle.
Kun esimerkiksi rehua kuljetettaessa kuorma on saatu liikkeelle, purkua voidaan nopeuttaa merkittävästi uudella vaijeritoimisella puskutoiminnolla. Taaksepäin liikkuvan etulaidan avulla vaunun pohja saadaan nopeasti tyhjäksi, sillä etulaita siivoaa lattialla olevat massat. Kävelevän lattian päälle jää herkästi hieman tavaraa. Kun etulaita pyyhkäisee lavan kerralla tyhjäksi massan ollessa liikkeessä, valmistajan mukaan purku nopeutuu noin 1,5 minuuttiin.
Kun etulaitaa liikutetaan vaijereilla purkamisessa, vaunussa ei ole käytössä tiivistysominaisuutta.
Perävaunun rakenteita on mietitty muutenkin tarkkaan. Esimerkiksi vetoaisa on kapea ja päältä harjalla, mikä parantaa yhdistelmän kääntyvyyttä ja estää irtotavaroiden kertymisen aisan päälle.
Vaunun omamassa on vähimmillä varusteilla noin 7 tonnia. Täysin varusteltuna massa on noin 10 tonnia, jolloin käytössä on mm. hydrauliikalla toimiva kate. Demmler on suunnitellut katteen mekaniikan itse, ja kate laskeutuu myös noin 25 senttimetriä alaspäin seinää pitkin.
Vaunun alle 710/50 30,5 on suurin rengaskoko, mikäli halutaan säilyttää kolmen metrin kokonaisleveys.
Vastaavanlaisilla ominaisuuksilla varustettuja perävaunuja ja lavoja voidaan rakentaa myös kuorma-autokalustolle.
Takalaidan käyttösylinterit ovat seinän sisäpuolella. Yhteistyökumppanina lattiassa on Hallco. Kuva: Seppo PenttiArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




