Konehallin vanhojen nosto-ovien vaihtaminen taitto-oviin osoittautui hyväksi ratkaisuksi – halliin saatiin lämpöä ja tilaa

Konehallin energiatehokkuutta on mahdollista parantaa uusimalla ovet. Hankasalmen Kuormaus ja Kuljetus Oy päätyi taitto-oviin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pro Door -ovet:

  • Ovet tehdään mittatilaustyönä
  • Ovien vaihdon myötä Hankasalmen Kuormaus ja Kuljetus Oy:n hallin lämpötila nousi useita asteita
  • Nosto-oviin tarvitaan tarkastus neljän vuoden välein, taitto-oviin ei

Urakoinnin kokonaiskustannukset ja kate muodostuvat monista pienistä virroista. Pelkästään konehallin energiakustannukset tuovat oman lisänsä kulurakenteeseen. Etenkin vanhoissa konehalleissa ilmavuotoja voi syntyä esimerkiksi suurista ovista.

Hankasalmen Kuormaus ja Kuljetus Oy urakoi mm. tienhoidossa ja maanrakennuksessa. Yritys hankki noin vuosi sitten vuonna 1983 rakennetun vanhan konehallin, jonka vanhat ovet osoittautuivat turhan hatariksi kovilla pakkasilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Kyselimme tarjouksia entisen mallisista nosto-ovista, mutta asia ei oikein edennyt mihinkään. Paikalle kuitenkin sattui melkoisen noheva myyntimies, joten päädyimme Pro Door -taitto-oviin. Tämä ratkaisu on sitten osoittautunut ehdottomasti paremmaksi ratkaisuksi meille”, kertoo yrityksen Erkki Huuskonen.

Vanha nosto-ovi jätettiin uusien ovien asennuksen ajaksi paikalleen odottamaan purkamistaan.
Vanha nosto-ovi jätettiin uusien ovien asennuksen ajaksi paikalleen odottamaan purkamistaan. Kuva: Arto Turpeinen

Mittatilaustyötä

Pro Door -tuotemerkillä varustetut ovet valmistaa laukaalainen Stecos Oy. Jokainen oviaukko mitataan erikseen ja valmistetaan mittatilaustyönä. Aukkojen koko voi vaihdella jopa samoissa kohteissa. Ovissa on itsekantava runko, pinnassa teräspellit ja eristeenä polystyreeniä. Laidat on vahvistettu alumiinilistoilla. Tarpeen mukaan oviin voidaan asentaa myös ikkunat ja kulkuovet.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ovien asentaminen kestää kohteesta ja kiinnityspinnoista riippuen noin 3–4 tuntia. Karkeasti ottaen ovi painaa 10 kiloa per neliömetri ilman ikkunoita. Avaamista keventävät noususaranat.

Värilläkin väliä

Pro Door -ovien väri on valittavissa RR-perusvärikartan mukaisesti – suosituimmaksi on kuitenkin osoittautunut tumman harmaa. Hankasalmen Kuormaus- ja kuljetus valitsi sisäpinnan väriksi valkoisen, josta on ilmennyt yllättäviä hyötyjä.

”Näin vanhan hallin yleisilme on varsin tunkkainen, mutta valkoinen sisäpinta on tuonut tänne runsaasti lisää valoa. Tämä korostuu etenkin pimeän aikaan. Vaikka hallissa on hitsattu kauhojakin ja tehty muuta remonttia, niin pinta on pysynyt yllättävän puhtaana. Tarvittaessa ovet on myös helppo pestä”, Huuskonen mainitsee.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Pro Door -ovien väri on mahdollista valita RR-värikartan mukaisesti. Valkea sisäpinta on tuonut runsaasti lisää valoa halliin.
Pro Door -ovien väri on mahdollista valita RR-värikartan mukaisesti. Valkea sisäpinta on tuonut runsaasti lisää valoa halliin. Kuva: Arto Turpeinen

Värilläkin väliä

Pro Door -ovien väri on valittavissa RR-perusvärikartan mukaisesti – suosituimmaksi on kuitenkin osoittautunut tumman harmaa. Hankasalmen Kuormaus- ja kuljetus valitsi sisäpinnan väriksi valkoisen, josta on ilmennyt yllättäviä hyötyjä.

”Näin vanhan hallin yleisilme on varsin tunkkainen, mutta valkoinen sisäpinta on tuonut tänne runsaasti lisää valoa. Tämä korostuu etenkin pimeän aikaan. Vaikka hallissa on hitsattu kauhojakin ja tehty muuta remonttia, niin pinta on pysynyt yllättävän puhtaana. Tarvittaessa ovet on myös helppo pestä”, Huuskonen mainitsee.

Enemmän lämpöä

Ovet asennettiin viime talvena kovien pakkasten aikaan. Halli hankittiin vasta reilu vuosi sitten, joten pidemmältä ajalta ei ole käytössä tietoa ovien vaikutusta energiankulutukseen, mutta käytännön havaintoja on jo kertynyt. Hallin peruslämpö on noussut 4–5 astetta, sillä vanhat ovet päästivät lämpöä karkuun myös ilmavuotoina.

Yrityksen Toni Laitinen konkretisoi asiaa käytännön esimerkillä.

”Kahvittelemme aika usein tässä oven läheisyydessä. Aiemmin patteria oli pidettävä päällä, mutta nyt sen voi käytännössä sammuttaa. Lähinnä sitä käytetään rukkasten kuivattamiseen.”

Noususaranat helpottavat oven avaamista, eikä alaosan kumi laahaa maassa. Pro Door:in edustajien mukaan oven saa avattua yhdellä sormella.
Noususaranat helpottavat oven avaamista, eikä alaosan kumi laahaa maassa. Pro Door:in edustajien mukaan oven saa avattua yhdellä sormella. Kuva: Arto Turpeinen
Ilmavuotojen minimoimiseksi myös pihan ja lattian muodoilla on merkitystä. Jos pinnat ovat suorat, niin ilmavuotoa ei juurikaan esiinny.
Ilmavuotojen minimoimiseksi myös pihan ja lattian muodoilla on merkitystä. Jos pinnat ovat suorat, niin ilmavuotoa ei juurikaan esiinny. Kuva: Arto Turpeinen

Lisää tilaa ja keveyttä

Tienhoidossa lähtöjä saattaa tulla yllättäviin vuorokauden aikoihin ja kalusto olisi hyvä säilyttää lämpimässä. Hallin ovia joudutaankin aukomaan usein, mikä puolestaan viilentää tiloja. Laitisen mukaan pakkasella autoa sisään ajettaessa kuljettajat joutuivat jatkuvasti vahtimaan, milloin ovi oli tarpeeksi korkealla, jotta auton saisi sisälle mahdollisimman nopeasti. Kolhun riski oli siis ilmeinen. Lisäksi yli 2,9 metriä korkeisiin sähkökäyttöisiin yrityskäytössä oleviin nosto-oviin täytyy huolto vähintään kerran vuodessa ja tarkastus neljän vuoden välein.

Taitto-ovien vahvuudeksi voidaan lukea myös käytettävyys. Ovet ovat erittäin helpot ja nopeat käyttää.

”Nosto-oveen verrattuna 4x5 metriä kokoisen oven saa avattua yhdellä sormella. Käytettävyydessä onkin suuri ero – tämä toimii ilman sähkötoimintojakin. Lisäksi tässä on erittäin vähän kuluvia osia. Käytännössä meillä ei ole huoltoliiketoimintaa”, Kertoo Pro Door:in Heikki Löppönen.

Merkittäväksi asiaksi on todettu myös tilan lisääntyminen. Kaluston koko on kasvanut, joten lähes 40 vuotta vanha halli ei välttämättä täytä nykyajan tarpeita. Hankasalmen Kuormaus ja Kuljetus Oy:n tapauksessa ulkopintaan asennetut taitto-ovet toivat lisätilaa lähes 80 cm.

Pro Door:in myyjä Jukka Hiiri kertoo 4x4 metrisen oven nyrkkihinnaksi noin 2 200 euroa + alv 24 %. Hintaan ei kuulu asennus, mutta osa asiakkaista asentaa ovet myös itse.

”Olen myynyt näitä ovia reilun vuoden, enkä ole myynyt tänä aikana ainoatakaan varaosaa. Rikkopaikkoja on nosto-oviin verrattuna huomattavasti vähemmän”, Hiiri lopettaa.

Taitto-ovet ovat erittäin keveät käyttää. Ovat on mahdollista asentaa joko ulos- tai sisäpuolelle avautuviksi. Asennus kestää 3–4 tuntia.
Taitto-ovet ovat erittäin keveät käyttää. Ovat on mahdollista asentaa joko ulos- tai sisäpuolelle avautuviksi. Asennus kestää 3–4 tuntia. Kuva: Arto Turpeinen
Pro Door:in Heikki Löppönen ja Jukka Hiiri sekä Kuormaus ja Kuljetuksen Toni Laitinen ja Erkki Huuskonen ovat uusiin oviin erittäin tyytyväisiä.
Pro Door:in Heikki Löppönen ja Jukka Hiiri sekä Kuormaus ja Kuljetuksen Toni Laitinen ja Erkki Huuskonen ovat uusiin oviin erittäin tyytyväisiä. Kuva: Arto Turpeinen