Maarakennus
Esittely Motoko

Innovatiivinen Motoko-kaivukone mahdollistaa useiden työvaiheiden yhdistämisen

Motoko edustaa maarakennuksessa täysin uudenlaista ajattelua. Keinuvilla teloilla ja koukkulavalaitteistoilla pyritään tehostamaan työskentelyä merkittävästi. Uutuudella on mahdollista tehdä useampi työvaihe yhdellä koneella.
Arto Turpeinen

Juhani Mantsisella on pitkä kokemus koneiden suunnittelusta ja uusien työmenetelmien kehittämisestä – onhan hän materiaalikäsittelykoneita valmistavan Mantsinen Group Oy:n perustajajäsen ja ollut avainroolissa yrityksen tuotteiden suunnittelussa.

Periaatteessa Motokossa onkin sama periaate kuin yrityksen materiaalikoneissa, eli kaivinkoneen käyttökohteiden jalostaminen. Kone on Mantsisen suunnittelema, mutta tuotteistamisesta on vastannut Ideakeksi Oy.

Laite edustaakin täysin uutta ajattelua. Kaivukoneessa ja siihen kiinteästi liitetyssä kuormatilassa on keskeltä keinuvat telat. Merkittävä piirre on myös kärryn koukkulavalaitteisto, mikä monipuolistaa Motokon käyttökohteita entisestään.

Ensimmäisessä valmistuneessa yksilössä peruskoneena toimii Doosan DX62R-3, mutta järjestelmän voi asentaa mihin tahansa merkkiin. Yhdistelmän tyhjäpaino on 10 500 kiloa. Idea-Keksi Oy on tuotesuojannut konseptin tela-alustaisten osalta kokoluokissa 1–40 tonnia ja pyöräalustaisissa 2–90 tonnia. Suojaus on Euroopan laajuinen.

Arto Turpeinen
Motoko on väyläohjattu, mikä mahdollistaa esim. päivityksen etäohjauksella. Toimintoja hallitaan omalta näyttöpaneelilta. Näyttöön heijastuu myös jälkiasenteisen peruutuskameran kuva.

Keinuteloilla etenemiskykyä

Vaikka keinuvatelaisia kaivukoneita on esitelty aiemminkin, niin Motoko poikkeaa näistä toteutustavaltaan. Peruskoneen ja kuormatilan telarunko niveltyy keskiosastaan, joten heilumavaraa on 10 asetta molempiin suuntiin. Samalla maavara on kasvanut yli 250 mm. Ideakeksin edustajien mukaan vastaavaa ratkaisua ei ole koskaan aiemmin toteutettu kaivukoneissa.

Peruskoneen telarunko on ajosuunnassa päästään panssarivaunumaisesti muotoiltuna kaareva, jolloin se väistää keinunnan avustuksella esteet perinteistä mallia selvästi paremmin. Tästä on hyötyä esim. ojien ylityksissä, koska tela ei tökkää vastapenkkaan. Muotoilun ansiosta telat eivät myöskään käännöksissä juurikaan murra pintaa.

Myös ohjaustapa on poikkeuksellinen. Motokoa hallitaan perinteisesti jalkapolkimilla, mutta käännöksissä pyörivät kokonaisuuden ristikkäiset telat. Eli esim. kaivukoneen vasen etutela ja kuormatilan oikeanpuoleinen tela.

Runkonivelessä on myös ohjaussylinterit, mutta niiden pääasiallinen tarkoitus on lukita nivel koneen pysähtyessä. Tarvittaessa niillä saadaan lisävoimaa käännöksiin, mutta testiajojen perusteella siihen ei yleensä ole tarvetta.

Vakaa kaivettava

Motokon kokonaispituus on 10,3 metriä ja leveys 210 cm. Kantopintaa on siis todella paljon, minkä ansiosta laite on testiajoissa osoittautunut erittäin vakaaksi kaivettavaksi. ”Etenkin rinnepaikoissa tavallinen kaivinkone keikkaa helposti sivulle. Motokolla työskenneltäessä näin ei tapahdu. Lavalle helposti nostettua suuriakin taakkoja”, Idea-Keksin Pekka Vanninmaja kertoo.

Runkonivelen kääntökulma on 42 astetta, lisäksi se kiertyy 10 asteen verran. Mantsinen on havainnut Motokon olevan koostaan huolimatta varsin ketterä.

”Tällä pystyy esimerkiksi tekemään talon nurkan ympäri 90 asteen käännöksen ilman vekslausta ja kaivamaan koko ajan seinänviereltä. Tästä on runsaasti hyötyä vaikkapa salaojaremonttia tehtäessä”.

Esittelykoneessa oli paikallaan kumitelat, mutta rautatelat käyvät suoraan paikalleen ilman erillisiä muutostöitä. Doosanin ajomoottorit ovat alkuperäiset. Myös ajonopeus vastaa peruskoneen ominaisuuksia, mutta vetovoima on nelivedon ansiosta kaksinkertainen.

Kuormatilalla monipuolisuutta

Kuormatila on varustettu Hiabin Multilift-koukkulavalla. Kantavuus on 5000 kiloa. Esittelykoneessa oli paikallaan liian suuri vaihtolava, sillä pienempää ei ollut jutuntekohetkellä saatavilla. Jatkossa laidat tulet olemaan puolen metrin korkuiset.

Lavan lisäksi kuormatilaan voidaan hyödyntää esimerkiksi säiliöiden kuljettamisessa tai käyttää pankkolavana, mikä saattaisi kiinnostaa esim. energiapuunkorjaajia. Kantavuus sallii myös suurten kaapelikelalaitteiden kuljettamisen. Takaosaan on asennettu myös vetokita ja liittimet, joita voidaan hyödyntää vaikkapa hydraulisessa takalaidassa tai ulkopuolisten työkalujen käyttämisessä.

Doosanin ylävaunuun ei ole tehty suurempia muutoksia. Varsinaiset Motokon lisäosat ovat kuitenkin väyläohjattuja, esimerkiksi käyttöönottoasennuksen ja mahdolliset päivitykset voi hoitaa etäyhteydellä. Toimintoja hallitaan erillisen kosketusnäytön kautta, joka toimii myös jälkiasennetun peruutuskameran näyttönä. Vaihtolavan liikuttelu on puolestaan sijoitettu ohjaussauvojen rulliin.

Moniin kohteisiin

Idea-Keksi Oy:n hallituksen jäsen Veli-Pekka Hartikainen kertoo etenkin yhden urakoitsijaryhmän olleen erittäin kiinnostunut uutuudesta.

”Linjarakentajat ovat olleet Motokosta todella kiinnostuneita. Kaapeliurakoilla saattaa olla saattaa olla samalla työmaalla kolmekin konetta. Tällä kaapelinlevitys ja ojan kaivuu luonnistuvat samanaikaisesti. Aika monessa kohteessa Motoko korvaa vähintään yhden lisäkoneen”.

Motoko on suunniteltu siten, että lavan täyttämisen lisäksi kuormatilan voi myös tyhjentää peruskoneen kauhalla. Esimerkiksi salaojaremontissa sepelin voisi kauhoa suoraan lavalta sokkelin varteen. Käyttökohteita on siis todella runsaasti. Mantsisen mukaan koneeseen tutustuneet tuovatkin jatkuvasti esille uusia mahdollisia sovelluksia ja käyttötarkoituksia.

Positiivinen vastaanotto

Esittelyversio on ensimmäinen valmistunut kone. Kyseessä ei ole protoversio, vaan pikkuriikkisiä viilauksia vailla oleva valmis tuote. Kokoonpanosta huolehti Hannun-Kone Oy, mutta esim. telarungot ovat Konekorjaamo Riikosen valmistamat.

Idea-Keksin tarkoituksena ei ole aloittaa valmistusta itse, vaan myydä tuoteoikeudet ulkopuoliselle valmistajalle. Konsepti on kiinnostava, joten toivotaan sopivan yhteistyötahon löytyvän. Mantsinen ei aio innovoinnin osalta levätä laakereillaan, sillä seuraavaksi suunnittelupöydällä on Motokon pyöräalustainen versio.

Ajatuksissa on myös noin 1000 kilon kokoluokkaan sijoittuva laite. Ovesta sisään mahtuva Motoko voisi hoitaa esim. sisätilojen purkutyöt ja kuljettaa jätteen itsenäisesti ulkotiloihin.

Motoko esiteltiin yleisölle ensimmäistä kertaa Hannun Koneen konepäivillä syyskuussa ja se herätti runsaasti kiinnostusta. ”Vastaanotto oli erittäin positiivinen. Kaikilla oli päällimmäisenä: miksei tätä ole tehty aiemmin? Olen kaikille sanonut, että nyt se on tehty”, Mantsinen myhäilee.

Koneviesti kävi haastattelemassa Motokon kehittäjää Juhani Mantsista. Katso Lisämateriaali-osiosta video Motokon menosta maastossa!

Lue lisää