Huolto ja Työkalut
Jarrusatula

Jarrusatulan tiivisteiden vaihto ei ole kovin vaikea operaatio – näin kunnostat jarrusatulan itse

Jarrusatulan kunnostus ei ole vaikea toimenpide eikä se vie paljon aikaa. Kunnostus kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennakoiden, kun kosteus ei vielä ole ennättänyt tehdä peruuttamatonta vahinkoa.
Jussi Laukkanen
Satulan kunnostus edellyttää sen irrottamista autosta. Samalla on kiinnitettävä huomiota jarruletkuihin, -putkiin ja -levyihin. Jarrunesteen vaihto koko järjestelmään on suositeltavaa tässä yhteydessä. Työ päättyy jarrujärjestelmän ilmaamiseen.

Jarrusatulat vaativat pohjoisen talviolosuhteissa melko usein tapahtuvaa kunnostusta. Kosteus pääsee ennen pitkää jarrumäntien pölysuojien alle, joko suojakumin halkeamasta tai suojakumin ja metallin väliin syntyneen korroosion takia. Lopulta kosteus ja suolainen lika saavat aikaan männän juuttumisen ja sen jälkeen jarrupalat jäävät laahaamaan.

Korjaus kannattaa tehdä ennakoiden, kun korroosio ei vielä ole ennättänyt pilata mäntää tai satulassa olevaa porausta. Silloin selviää pelkkien tiivisteiden vaihdolla ja osien puhdistamisella. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnostus tulisi tehdyksi joka toisella tai kolmannella palasarjojen vaihtokerralla.

Kunnostus, joka kattaa tiivisteiden vaihdon ja osien puhdistuksen ei edellytä erikoislaatuisia työmenetelmiä ja siihen riittää melko tavalliset työkalut. Paineilmaa on hyvä olla saatavilla, samoin riittävän suurikokoinen ruuvipenkki.

Satulan kunnostus edellyttää sen irrottamista autosta. Samalla on kiinnitettävä huomiota jarruletkuihin, -putkiin ja -levyihin. Jarrunesteen vaihto koko järjestelmään on suositeltavaa tässä yhteydessä. Työ päättyy jarrujärjestelmän ilmaamiseen.

Puhtaus on jarruremontissa puoli ruokaa ja satulan ja mäntien huolellinen puhdistaminen kaikesta liasta ja ruosteesta on aivan yhtä tärkeää kuin uusien tiivisteiden asentaminen.

Jarruhoonauslaite ei ole yleensä välttämätön, mutta auttaa huonoon kuntoon menneen sylinteriporauksen elvyttämisessä. Jarrumännän asennuksessa siihen tarkoitettu jarrumäntätyökalu nopeuttaa työtä, mutta työ onnistuu toki soveltamalla puristamiseen vaikkapa vinkaa tai C-puristinta.

Mäntien puristaminen lienee muutenkin tuttua, sillä se on joka tapauksessa tehtävä aina, kun autoon asennetaan uudet jarrupalat. Tavallisestihan mäntien on oltava täysin pohjassa, jotta uudet palat mahtuvat satulaan.

Mallikohtaista erikoistyökalua jarrumännän sisään painamiseksi on suositeltavaa käyttää sellaisissa käsijarrurakenteissa, joissa mäntää sisäänpäin painettaessa sitä on samalla pyöritettävä.

Jarrusatulan korjauksessa tarvittavia työkaluja:

  • Kiintoavainsarja (joissain malleissa torx- tai xzn-sarja)
  • Teräsharja
  • Paineilmalaitteet
  • Jarrumäntäpuristin tai C-puristin
  • Tiivisteenirrotuskoukku
  • Silikonirasvaa kumitiivisteiden voiteluun
  • Vettä ja kuumuutta kestävä jarrusatularasva liikkuvien osien voiteluun

Pääseekö tuntipalkoille?

Tottuneelta korjaajalta menee yhden kaksimäntäisen jarrusatulan kunnostukseen ruuvipenkissä nopeimmillaan noin tunti. Satulan tiivistesarja maksaa viitisentoista euroa ja sen lisäksi tarvitaan pari euroa maksava uusi ilmausruuvi. Uusi jarrusatula maksaisi puolestaan 80–500 euroa.

Eniten aikaa kuluu yleensä satulan irrotukseen ja asennukseen ilmauksineen, mutta ajan menekki on sama, käytti kaupasta haettua uutta tai kotona itse korjattua satulaa.

Jarrusatularemontti on hieman suuritöisempi sellaisissa takajarruissa, joiden yhteyteen on rakennettu käsijarrumekanismi. Lisäksi on varauduttava vaihtamaan jarrusatularemontin yhteydessä liukutappisarjat, jos ne kuuluvat rakenteeseen.

Oheisessa kuvasarjassa käydään läpi suhteellisen tavanomainen jarrusatulan tiivisteenvaihto. Eri valmistajien satuloissa on eroja ja jotkin satulatyypit vaativat erityisiä toimenpiteitä mukaan lukien jo aiemmin mainitut käsijarrulliset takapyörien satulat.

Katso alla olevasta kuvasarjasta jarrusatulan tiivisteenvaihto vaihe vaiheelta:

Lue lisää