Ylläpitolaturit pitävät akun käyttökunnossa, vaikka kone olisi kuukausia käyttämättä — nykyautot voivat tarvita ylläpitolaturia vaikka niillä ajettaisiin päivittäin

Ylläpitolaturin toimintaideana on antaa akulle sen verran virtaa, että se säilyttää hyvän varaustilan, mutta samalla laturin pitää välttää vahingollista ylilatausta. Hyvä ylläpitolaturi sisältää ohjauselektroniikan, joka tarkkailee akun varaustilaa, ja jaksottaa latausta siten, että akun kemiallinen vanheneminen hidastuu.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ylläpitolataus on aina tarpeen, jos auto tai kone on käyttämättä yli kuukauden jaksoja eikä akkua ole irrotettu laitteen virtapiiristä päävirtakatkaisijalla tai muulla tavoin. Jos akku on käyttämättä useamman kuukauden ajan, sen vanheneminen nopeutuu merkittävästi siitä huolimatta, että se olisi irrotettuna.

Ratkaisu asiaan on akun lataaminen parin kolmen viikon välein tavallisella akkulaturilla tai mieluummin käyttämällä erityisesti tähän tarkoitettua ylläpitolaturia. Jälkimmäinen vaihtoehto ei vaadi jatkuvaa varaustilan tarkkailua – laite hoitaa sen automaattisesti.

Ylläpitolaturi voi olla välttämätön, vaikka käyttö olisi säännöllistä ja tiheään toistuvaa. Erityisesti dieselmoottorin käynnistys pakkasella kuluttaa runsaasti sähköä. Jos ajomatka tai muu käyttö jää hyvin lyhyeksi, ei akku ennätä latautua täyteen.

Nykyiset autot on usein suunniteltu toimimaan polttoainetalouden kannalta äärimmäisen tehokkaasti. Osa uusista autoista rajoittaa lataamista varsinkin kylmänä, jotta kulutus ja päästöarvot eivät ylittyisi. Ohjausjärjestelmä voi myös rajoittaa lataustehoa aina silloin, kun moottori on kuormittuneena esimerkiksi vauhdin lisäämisen takia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Autojen monet sähköiset toiminnot vaativat niin paljon virtaa, että pätkäajossa akku jää alilataukseen ja lopulta tuhoutuu sen seurauksena. Tämän voi yleensä estää ylläpitolaturin avulla.

Lisäksi ylläpitolaturin voi sanoa jopa säästävän polttoainetta. Lataaminen verkkovirralla on ilman muuta taloudellisempaa kuin auton polttoaineella.

Telwin T-Charge 12 Evo on pienikokoinen ylläpitolaturi kaikentyyppisille 2–70 Ah:n akuille mukaan lukien litiumioniakut. Laite toimii myös testerinä, ja se kertoo akun varaustilan, kapasiteetin ja laturin toiminnan. Laturin hinta on noin 70 euroa. Kun tarvitaan latausta suuremmille akuille tai 24 voltin järjestelmään, on yksi vaihtoehto Telvin T-Charge 20 Boost, joka lataa 12 V- tai 24 V -jännitteellä ja antaa latausvirtaa 8 A (12 V) tai 4 A (24 V). Laturi soveltuu 5–180 Ah lyijyakuille, geeliakuille ja AGM-akuille. Esimerkiksi Motoneteissa tämän laturin hinta on noin 100 euroa.
Telwin T-Charge 12 Evo on pienikokoinen ylläpitolaturi kaikentyyppisille 2–70 Ah:n akuille mukaan lukien litiumioniakut. Laite toimii myös testerinä, ja se kertoo akun varaustilan, kapasiteetin ja laturin toiminnan. Laturin hinta on noin 70 euroa. Kun tarvitaan latausta suuremmille akuille tai 24 voltin järjestelmään, on yksi vaihtoehto Telvin T-Charge 20 Boost, joka lataa 12 V- tai 24 V -jännitteellä ja antaa latausvirtaa 8 A (12 V) tai 4 A (24 V). Laturi soveltuu 5–180 Ah lyijyakuille, geeliakuille ja AGM-akuille. Esimerkiksi Motoneteissa tämän laturin hinta on noin 100 euroa. Kuva: Jussi Laukkanen
CRX321 soveltuu 6 V/12 V (5120 Ah) normaaleille lyijyakuille, suljetuille AGM-akuille, vapaa-ajan akuille ja geeliakuille. Jatkuva latausvirta 1 A/4 A. Laitteessa on automaattinen ja älykäs 8-vaiheinen lataus, ja erityinen ylläpitotila, jossa vakiojännite on 13,8 V ja virta 4 A. Tässä tilassa laitetta voi käyttää myös tehon tuottamiseen laitteille, joiden virrantarve on alle 4 A. Laturin hinta on IKH-verkkokaupassa 50 euroa.
CRX321 soveltuu 6 V/12 V (5120 Ah) normaaleille lyijyakuille, suljetuille AGM-akuille, vapaa-ajan akuille ja geeliakuille. Jatkuva latausvirta 1 A/4 A. Laitteessa on automaattinen ja älykäs 8-vaiheinen lataus, ja erityinen ylläpitotila, jossa vakiojännite on 13,8 V ja virta 4 A. Tässä tilassa laitetta voi käyttää myös tehon tuottamiseen laitteille, joiden virrantarve on alle 4 A. Laturin hinta on IKH-verkkokaupassa 50 euroa. Kuva: Jussi Laukkanen
Defan korjaamolaturi toimii sekä akkulaturina että virtalähteenä korjaustöissä. Akun irrottaminen esimerkiksi vaihtoa varten ei tyhjennä muisteja, mikäli korjattavaan autoon tai koneeseen syöttää virtaa laturista. Laturi antaa virtalähteenä toimiessaan vakion 13,7 volttia. Tehovaihtoehtoja on kaksi: 25 ja 35 A. Laturia voi käyttää kaikkien akkutyyppien kanssa.
Defan korjaamolaturi toimii sekä akkulaturina että virtalähteenä korjaustöissä. Akun irrottaminen esimerkiksi vaihtoa varten ei tyhjennä muisteja, mikäli korjattavaan autoon tai koneeseen syöttää virtaa laturista. Laturi antaa virtalähteenä toimiessaan vakion 13,7 volttia. Tehovaihtoehtoja on kaksi: 25 ja 35 A. Laturia voi käyttää kaikkien akkutyyppien kanssa. Kuva: Jussi Laukkanen