
Pelastuslaitos on siirtynyt raivauskalustossa akkutyökoneiden käyttöön – uusi autotekniikka tuo lisää haasteita onnettomuustilanteissa








Aikaisemmin nämä varusteet toimivat siten, että hydraulipaine tuotettiin erillisellä polttomoottorikäyttöisellä hydrauliikkayksiköllä ja voima erillisille työvälineille tuotiin hydrauliletkujen avulla.
Nyt akkutyökalut tekevät tuloaan tällekin alueelle. Sinänsä raivaustyökalujen toimintatapa ei ole muuttunut, vaan ne toimivat samalla tavalla ja hydrauliikan avulla kuin ennenkin. Suurin ero on, että työkalukohtainen akkukäyttöinen pumppu tuottaa tarvittavan paineen hydrauliikalle, eikä erillistä hydrauliikkayksikköä enää tarvita. Raivausta suorittavien pelastustyöntekijöiden kannalta muutos on hyvä, sillä akkukäyttöiset työkalut ovat aiempaa kätevämpiä käyttää ja kuljettaa, mikä nopeuttaa raivaustyötä.
Uusi autotekniikka tuo haasteita
Raivauskaluston kehityksessä työtehosta ei ole tarvinnut tinkiä, vaan akkutyökalut vastaavat teholtaan aiempia versioita. Tämä onkin tarpeen, sillä nopeasti kehittyvä autotekniikka on muuttanut monelta osin raivaustyötä. Siinä missä ennen urakkana oli saada loukkaantunut ulos peltikorisesta normiautosta, on nyt vastassa erikoisterästä, hiilikuitua, komposiittimateriaaleja ja erilaisia räjähdysalttiita turvavarusteita (esim. turvatyynyt ja turvavyönkiristimet).
Keski-Uudenmaan Pelastuslaitoksen palomestari Arto Latvalan mukaan raivaustyökalut ovat teholtaan yhä ajan tasalla – esimerkiksi akkukäyttöinen leikkuri on tähän mennessä selvinnyt kaikista uudessa autokalustossa vastaan tulleista materiaaleista. Käytännössä on kuitenkin havaittu, että työkalut joutuvat nykykaluston osalta tekemään selvästi enemmän työtä kuin vanhemman autokaluston kanssa.
Tieto on valttia raivaustyössäkin
Raivaustyössä huomioon otettavia asioita on nykyään paljon enemmän kuin aikaisemmin. Esimerkiksi hiilikuitu tuottaa leikkauksen tai levittimen käytössä paljon pölyä, jolta sekä pelastettava että pelastaja on suojattava.
Onnettomuuspaikalle saavuttaessa on tärkeää tietää, mikä on onnettomuuteen joutunut kalusto. Pelastuslaitoksella on käytössään tietokanta, josta selviää eri automerkkien ja -mallien erityistiedot, joilla voi olla raivauksen kannalta merkitystä. Tärkeää on mm. tietää missä kohtaa koria on käytetty vahvistettuja materiaaleja ja missä kohtaa sijaitsevat erilaiset turvajärjestelmät, kuten turvavyönkiristimet.
Vielä tärkeämpää esitietojen saaminen on, jos kyseessä on sähköauto, hybridi tai vaikkapa kaasuauto. Pelastustyön kannalta on oleellista tietää, missä sijaitsee sähköjärjestelmän akku ja virtakaapelit tai vaikkapa kaasusäiliöt.
Onnettomuuden tapahduttua tilanne ei välttämättä ole vakaa, sillä nykyautojen osalta riskinä on muukin kuin vuotava polttoaine. Vaikka autojen sähkö- ja kaasujärjestelmät on rakennettu ja suojattu huolellisesti, on jo pelkästään hybridiauton akkuun varastoitunut iso määrä energiaa, joka pitää saada hallitusti purettua. Suomessa sähköautojen onnettomuudet ovat vielä harvinaisia, mutta muissa maissa, joissa sähköautokanta on suurempi, ongelmatkin ovat jo yleisempiä.
Joissain tapauksissa onnettomuuteen joutunut sähköauto on jouduttu jopa upottamaan jokeen, jotta vikaantunut akku on saatu purettua ja auton käsittely turvallisemmaksi.
Pelastuslaitoksen henkilökunta on hyvin selvillä uuden tekniikan tuomista haasteista ja kouluttautuminen on jatkuva prosessi. Ala on myös hyvin verkostoitunut ja tieto raivausmenetelmien kehityksestä maailmalla saadaan nopeasti otettua käyttöön kenttätyössä.
Raivauksen ammattilaiset työssä
Onnettomuuspaikan raivausta tekevät pelastajat ovat alansa ammattilaisia, joilta raivaustyö sujuu rutiinilla mutta riskit huomioiden. Ja raivattavaa kyllä riittää: esimerkiksi Keski-Uudenmaan pelastuslaitos, jonka toimialueeseen kuuluvat pääkaupunkiseudun kehyskunnat säteellä Vantaa–Hyvinkää–Mäntsälä, hoitaa vuodessa noin 1 200 liikenneonnettomuutta. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että samalla alueella tapahtuu vuosittain vain noin satakunta rakennuspaloa. Koko maan tasolla onnettomuuksien lukumäärä on noin 14 000.
Pelastamisessa käytettävään kalustoon pääsee tutustumaan tarkemmin joko palolaitosten avointen ovien päivinä, tai erilaisissa tapahtumissa, joissa pelastuslaitokset esittelevät toimintaansa.
Osaston luetuimmat
- Kylvössä tapahtunut virhe aiheutti kylvökoneen laakeriremontin – se johti ajatukseen vaihtaa kestovoitelu nippavoiteluun
- Puukäyttöinen kamiina on tehokas lämmitysmuoto konehalliin – tarvittavat luvat kannattaa tarkistaa oman kunnan viranomaisilta
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa
- Älä säädä turhaan moottorisahaa
- Ajoleikkurin terän teroitus
- Ajettavan ruohonleikkurin keväthuolto säästää myöhemmiltä murheilta — näillä toimenpiteillä saat ajoleikkurin kuntoon alkukesän nurmille
- Sähkötekniikan perustaa – sähkötermit tutuiksi