Ajoneuvot

Ajokorttiluokan korottaminen C- ja C1E-luokkaan – takaisin autokouluun vuosien jälkeen

Ajokorttiluokan päivittäminen raskaalle kalustolle saattaa tulla ajankohtaiseksi vuosia B-kortin suorittamisen jälkeen. Koneviestin kesätoimittaja kävi suorittamassa autokoulussa C- ja C1E -ajokorttiluokat. Kerron jutussa kokemuksia matkan varrelta ja pyrin selventämään asioita, jotka tulivat minulle uutena ja yllätyksenä.
Tapio Vesterinen
C1-kortilla ajoneuvon suurin sallittu kokonaismassa on 7500 kg. Ilman ajopiirturia omassa työssä tarvittavien työkalujen ja -välineiden kuljettaminen on sallittua enintään 50 km päähän yrityksen toimipaikasta sijaitsevaan työkohteeseen. C1E-yhdistelmän kokonaismassa on 12 tonnia, mutta C1-autoilla vedetään Suomessa käytännössä vain työntöjarrullisia 3,5 t kokonaismassan perävaunuja.

Koneharrastus alkoi paisua sellaisiin mittoihin, että ajokorttiluokan korotus tuli ajankohtaiseksi – harrastekoneita kertyi, ja niiden kuljettamiseen tarvittavaa kalustoa tarvittiin lisää. Vaikka en heti kättelyssä suorittaisikaan ammattipätevyyttä (sen voi hoitaa myöhemmin tarvittaessa), olisi taskussa oleva kuorma-autokortti hyvä lisä myös työnhaussa. Itse asiassa juuri ammattipätevyysvaatimus oli alun perin syynä siihen, että aikoinaan tyydyin B-luokan ajokorttiin. Syksyllä 2009 voimaan tullut ammattipätevyys-säädös nimittäin olisi jo silloin nostanut kortin hintaa huomattavasti.

Pikku-E pohjalla

Elämä soljui eteenpäin B-kortin hankkimisen jälkeen ja BE-yhdistelmä riitti tarvittavien kuljetusten hoitamiseen. Eräässä työpaikassa sainkin ajaa lähes kaikki yrityksen BE-ajot, koska olin ainoa, jolla ko. kortti oli suoritettuna. BE-korttin yhteydessä ei myöskään tarvinnut tavarakuljetuksiin ammattipätevyyskoulutuksia.

B-korttia suorittavan kannattaakin mielestäni hakea samassa yhteydessä BE-ajokortin suorituslupa, sillä BE-kortin saaminen edellyttää vain teoria- ja ajokokeen suorittamista. Tutkintomaksuja tulee B-ajokortin kokonaishintaan vain noin 150 euron verran lisää. Opintojen osalta haasteena on, että oppimateriaalina on käytettävä lähes yksinomaan viranomaistekstejä.

Ajovarma auttaa alkuun

Ajovarma Oy on A-katsastus-konsernin omistama yritys, joka tarjoaa yksinoikeudella Liikenne ja Viestintävirasto Traficomille ajokorttipalveluita. Ajokorttiasiaa voi lähteäkin hoitamaan Ajovarman toimipisteessä, mutta monet autokoulut hoitavat opiskelijoiden puolesta tarvittavat paperityöt.

C-kortin voi periaatteessa suorittaa myös opetusluvalla, mutta ihan helppoa se ei ole: C-ajo-opettajaksi voi hakea, jos toimii samalla oppilaan oppisopimuskoulutuksen valvojana. Vuonna 2019 opetusluvalla suoritettiin vain yksi C-kortti. Ajo-opettajalta ei vaadita teoriakoetta tai ajokokeen suorittamista.

Nopeasti rattiin

C-kortin osalta ajotunnit on helpointa sovittaa kahdelle päivälle, joista jälkimmäisellä ajetaan Ajovarman pisteelle suorittamaan kuljettajantutkintoa. Vähimmäisoppitunnit ovat C-kortilla 12 tuntia teoriaa ja 10 tuntia ajo-opetusta. Jos pohjalla on C1-ajo-oikeus, ovat vastaavat luvut 3 tuntia teoriaa ja 3 tuntia ajoa.

C1E-ajotunnit sekä ajokoe on mahdollista suorittaa yhden päivän aikana, sillä ajokortin vähimmäisvaatimuksena on 3 ajotuntia ja 8 tuntia teoriaa. Pohjilla pitää kuitenkin olla vähintään C1-luokan ajo-oikeus, jossa minimitunnit ovat 9 tuntia teoriaa ja 5 ajotuntia.

Opetusajoneuvon opetuspolkimien ei tarvitse olla erikseen katsastettu, mikä pätee myös kuorma-autossa. Tutkinnon vastaanottaja toteaa polkimien asennuksen olevan hyväksytty ennen ajokoetta.

Käytettävä kalusto

Kuorma-autokortin (C) ajotunnit ajoin autokoulun Volvon FL 6-koppikuorma-autolla, joka oli asianmukainen ja teknisesti hyvässä kunnossa. C1E:n osalta ajoin VW Crafterin kevyt-kuorma-autoalustaisella pakettiautolla, jossa oli perässä 260 cm leveä koppikärry. Kyseisen C1E-yhdistelmän kokonaispituus oli yli 13 metriä, joten pääkaupunkiseudulla sai olla kanttikivien kanssa tarkkana.

Autokoulun perävaunun kunnossa oli pientä huomautettavaa, sillä vetopää oli kulunut vaihtokuntoon ja rispaantunut muovipinnoitettu karkuvaijeri oli kiinni jarrupäässä vain yhdellä vaijerilukolla. Huomautettuani asiasta ajo-opettaja totesi kurssin olevan niin edullinen, että kalusto on sen mukaista. Vetoauto oli kyllä uudenkarhea ja asianmukainen.

Jussi Laukkanen
C-kortilla suurin sallittu ajoneuvon massa on 42 tonnia, pituus 13 metriä, leveys 2,6 metriä ja korkeus 4,4 metriä. Ajoneuvoon saa kytkeä jarruttoman perävaunun, jonka suurin kokonaismassa on 750 kiloa. Kuorma-autossa suurin sallittu henkilömäärä on 1+8 henkilöä.

Oppitunnit etänä

Teoriatunnit suoritin etäyhteyksiä hyödyntämällä, vaikkei pandemiarajoituksia tuohon aikaan ollutkaan. Autokoulut ovat ottaneet etäopetuksesta kopin jo vuosia sitten. Oppitunteja valvova viranomainen voi tehdä pistotarkastuksen oppitunnille (tarkistaen olivatko sanotut henkilöt oppitunnilla läsnä koko oppitunnin ajan), minkä vuoksi tietokoneen webbikameran oli oltava luentojen aikana päällä.

Oppilaan oli mahdollista nähdä muiden oppilaiden web-kamerakuvat sekä nimet. Yksityisyydensuojaa olisi voinut parantaa lisäämällä käytettyyn ohjelmistoon vaihtoehdon, jossa vain opettaja näkisi oppilaiden kasvot ja oikeat nimet. Yleisessä keskustelussa näkyisivät sitten nimimerkit. Muiden ihmisten näkeminen opiskelun aina toi teoriatunteihin toisaalta ihan oikean luokkahuoneen tuntua.

Opetuksen laatu harhaili

Teoriatuntien sisältö oli hyvinkin vaihtelevaa. Verkko-oppitunneilla oli paikalla usean eri autokoulun oppilaita, joten teoriatunnit on toteutettu hyvin kustannustehokkaasti. C-teorian osalta opettajat olivat vuosikymmeniä ammattiajoa ajaneita rutinoituneita kuljettajia, joilla oli kertoa useita käytännön esimerkkejä erilaisista ajo- ja vaaratilanteista.

C1E-teoriatunneille kohdalleni sattuneet opettajat käyttivät heti alkuun veruketta, etteivät olleet tutustuneet ennalta käyttämäänsä opetusmateriaaliin. Tiedot esitettiin todennäköisyyksinä ja neuvottiin tarkistamaan trafin sivuilta, koska opettaja ei ollut aivan varma asiastaan.

Raskaalle kalustolle ei ollut autokouluissa tarjota oppikirjoja tai täydentävää opiskelumateriaalia. Asiat opeteltiin monivalinta-harjoitustehtävillä, jotka muistuttavat varsinaista sähköisesti tehtävää teoriakoetta.

Käsittelykoe C1E

Käsittelykokeessa käytettävän perävaunun on oltava umpinainen niin, että ajo tapahtuu käytännössä vain sivupeilejä käyttämällä.

Käsittelykokeessa yhdistelmälle tehdään peruutus kumikeiloilla merkityn radan kulman ympäri. Yhdistelmän suuntaa saa välillä korjata ajamalla eteenpäin. Peruutuksen päätyttyä vetoauto ja perävaunu irroitetaan ja sen jälkeen kytketään uudelleen toisiinsa. Aikaa näiden tehtävien suorittamiseen on yhteensä 15 min.

Perävaunun käsittelyä ei opi kolmessa ajotunnissa, vaan sitä on hyvä harjoitella riittävästi etukäteen vaikka kevyemmällä kalustolla. C1E-ajokokeita suoritettiin vuonna 2019 788 kappaletta, joista 98 prosenttia oli hyväksyttyjä. Raskasta yhdistelmää lähtee siis erittäin harvoin ajamaan taitamaton kuljettaja. Kortit suoritetaan vain todelliseen tarpeeseen.

Aina on opittavaa

Saatoin korttiprojektin aluksi sortua hieman ajatukseen, että ”eihän näitä kortilla ajeta”. Autokouluopettajan kommentit liian huolettomasta perävaunun aisan yli hyppelemisestä ja työkäsineiden käyttämättömyydestä olivat kuitenkin hyviä muistutuksia, että turvallisuus ja oikea varustus ovat osa hyvän kuljettajan ominaisuuksia. Oli siis hyvä, että sain tehdä ajo-opettajalle muutaman mallisuorituksen ennen varsinaista käsittelykoetta. Varmaksi kuljettajaksi ei opi kuin ajamalla ja hyvällä opastuksella.

Julius Pietarinen
Voimassa olevan lakimuutoksen mukaan vanhat ajokortit ovat voimassa korkeintaan 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.

Ei aivan ilmaista lystiä

Maksoin C + C1E kortistani kaikkiaan 2218 euroa. Laskin mukaan muun muassa lääkärikulut ja vaaditun passikuvan ottamisen, kuluista on tarkempi taulukko ohessa. En laskenut kustannuksiin ajo-opetuspaikalle siirtymisen matkakuluja.

Suoritin C-kortin yhdessä autokoulussa ja C1E-kortin toisessa. Vaihdoin koulutuspaikkaa lähinnä noin sata euroa halvemman C1E-kurssin ja asiakaspalvelukokemuksen takia.

Ilmoittautuessani C-kurssille, tuntui vastaanotto olevan hieman nihkeä. Autokoulun haluttomuus antaa opetusta johtui todennäköisesti kurssin vaatimasta erikoisjärjestelyistä. Autokoulu ei itse omistanut kuorma-autoa, joten kalustoa vuokrattiin tilanteen mukaan muilta autokouluilta.

Läpäise kokeet 1. kerralla

Hylätty ajokoe aiheuttaa hurjan lisälaskun, sillä noin 100 euron tutkintomaksun lisäksi oppilaan on maksettava autokoululle kuorma-auton käytöstä ajokokeessa 120–180 euroa, ja tutkinnon vastaanottajan määräämistä lisäajotunnista noin 90 euroa per tunti. Laissa on määrätty minimiajotunnit, mutta joskus voi olla syytä ottaa muutama lisätunti ennen ajokokeeseen menoa. Lisätunnit voivat tulla lopulta halvemmaksi, kuin minimitunneilla tehty yritys.

Ammattipätevyys ja voimassaolo

Kuormaliikenteessä vaaditun ammattipätevyyden suorittaminen on edellytys tavaraliikenteessä toimivalle kuljettajalle. Suurin ammattikuskeja kouluttava taho on Suomessa Puolustusvoimat. Tätä kautta kortin suorittaminen on kuljettajalle erittäin edullista. Tästä huolimatta kotimaisten ammattikuljettajien saatavuus on kuljetusyrittäjien mukaan huonontunut.

Maatalouden ajoihin ilman ammattipätevyyttä oleva kuorma-autokortti on hyvin käyttökelpoinen lisä, sillä omien maataloustuotteiden vähäinen kuljetus ja kaluston siirtäminen kuorma-autolla on varauksin sallittua.

Kuorma-auto-kortti kuuluu 2. luokkaan, eli kyseessä on raskaan kaluston kortti, joka pitää nykyisen lainsäädännön mukaan uusia 5 vuoden välein. Uusiminen on käytännössä terveystarkastuksessa käynti yli 45-vuotiaille ja tätä nuoremmilla pelkästään uuden ajokorttihakemuksen laittaminen ajovarmalle.

Aikanaan suorittamassani BE-ajokortissa oli vanhenemispäivä 2060-luvulla. Voimassa olevan lakimuutoksen mukaan vanhat ajokortit ovat kuitenkin voimassa korkeintaan 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.

Hyvä fiilis jäi päällimmäiseksi

Itselläni tulee tuskin koskaan päivitettyä omaa kuorma-autokorttia ammattitasolle suuren hinnan ja sen vaatimien toistuvien kurssitusten vuoksi. Naapurin iäkästä klapiyrittäjää tulen vastaisuudessakin avustamaan kuljetuksissa. Kuorma-autoa en tosin kyseisellä keikalla saa käyttää, vaan köröttelen edelleenkin vanhalla traktorilla.

Uuden ajokortin saaminen oli sen verran palkitsevaa, että kaikesta negatiivisesta huolimatta itselle jäi päällimmäiseksi kovin positiivinen mieli.

Traficomin ajokortti-info.fi -sivustolla on kattavasti tietoa kaikkeen ajokortin hankkimisen vaatimuksiin liittyvistä asioista.

Lue lisää