
Pikakiinnikkeen käytön oppii nopeasti
Lanan puoleisessa päässä olevat koukut ajetaan ensin kiinni työlaitteen puolisessa pikakiinnikkeessä oleviin koloihin, johon hitsatut pyöröteräksen pätkät painuvat kiinnityskourien pohjiin, kun perutetaan traktoria. Kiinnityskoukut saa ottavampaan asentoon pidentämällä työntövartta ja kiinnityslevyä voi tarvittaessa kääntää hydrauliikalla. Kuva: Uolevi Oristo
Kiinnikkeen korkeat sivulevyt keskittävät työlaitteen oikealle kohdalleen. Kourat olivat melko suuret akseleihin nähden, minkä vuoksi oikeaa asentoa piti hakea. Kuva: Uolevi Oristo
Kiinnitys varmistetaan pitkällä tapilla, joka kulkee työlaitteessa olevien kiinnityssilmukoiden läpi. Ylimääräinen välys poistetaan kiertämällä lukituspulttia. Kuva: Uolevi OristoJykevä kehitti lanojen työlaitteen pikakiinnitysjärjestelmänsä jo toistakymmentä vuotta sitten.
Lanan puoleisessa päässä olevat koukut ajetaan ensin kiinni työlaitteen puoleisessa pikakiinnikkeessä oleviin koloihin, johon hitsatut pyöröteräksen pätkät painuvat kiinnityskourien pohjiin, kun traktoria perutetaan. Kiinnityskoukut saa ottavampaan asentoon pidentämällä työntövartta ja kiinnityslevyä voi tarvittaessa kääntää hydrauliikalla.
Terän kääntötappi on hitsattu levyyn. Työlaitteen kiinnityskappaleessa olevat akselinpätkät painuvat kääntyvään levyyn hitsattuihin kouriin, kun kiinnityskappaleet ovat toisiinsa nähden oikeassa asennossa. Lana on ajettava sivusuunnassa tarkasti oikealle kohdalle, jotta kiinnitys onnistuu helposti – lanan terää tai jankkuria ei siirrellä kangella.
Kiinnikkeen korkeat sivulevyt keskittävät ja lukitsevat työlaitteen oikealle kohdalleen. Kourat olivat melko suuret akseleihin nähden, minkä vuoksi oikeaa asentoa piti hakea. Kiinnityslevy jää helposti lannan rungon taakse katveeseen. Kiinnityskoukut saa ottavampaan asentoon jatkamalla hydraulisen työntövarren vartta.
Kiinnitys varmistetaan pitkällä tapilla, joka kulkee työlaitteessa olevien kiinnityssilmukoiden läpi ja pitää kiinnityskappaleen paikoillaan.
Ylimääräinen välys poistetaan kiertämällä etureunassa olevaa pulttia. Isoa lekaa ei kannata käyttää, koska se jättää jälkiä melko pehmeää materiaalia olevan kiinnityskappaleen sivuihin. Maltti on valttia!
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat