
Segway esitteli uutuuksiaan Itävallassa – tarjolla oli sporttisia malleja vapaa-aikaan sekä perus- ja lavamönkijää hyötykäyttöön
Segway kutsui kansainvälistä lehdistöä tutustumaan mallistoonsa Itävallan Leobeniin toukokuun lopulla. Esillä olivat yhtiön viimeisimmät uutuudet: Super Villain, Snarler AT10, sekä Fugleman UT6.Segwayn mönkijäuutuudet
- Super Villain SX20T on rinnakkainistuttava 235 hv sporttimönkijä.
- Snarler AT10 asettuu tonniluokkaan, on korkeamaavarainen 97 hv perusmönkijä.
- Fugleman UT6 on rinnakkainistuttava, 235 hv hyötykäyttöön suunnattu lavamönkijä.
Segway on mönkijävalmistajana melko tuore tapaus; yhtiö perustettiin vuonna 1999, jolloin tuotekehityksen pääpaino oli kaksipyöräisissä tasapainoajoneuvoissa. Pääomistajalle sattuneen onnettomuuden jälkeen yhtiö myytiin kiinalaiselle Ninebot-yritykselle, joka muutti yhtiön strategista suuntaa ottamalla valikoimaan polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot. Polttomoottorimönkijöitä yhtiö on valmistanut vuodesta 2019 lähtien. Segwayn sähköajoneuvotausta on vaikuttanut tuotekehitykseen ja yhtiö on lähtenyt omille linjoilleen.
ABS-versioissa on nopeudenrajoitin, jolla nopeus voidaan rajoittaa 30–80 km/h välillä. Kuva: Seppo NykänenYhtiöllä on suuria suunnitelmia tuoda hybriditekniikka mönkijöihin, mutta toistaiseksi on esitelty vain Amerikan markkinoille suunnattu 330 hv Super Villain, jossa on 235 hv nelisylinterinen turbomoottori ja 100 hv sähkömoottori. Eurooppaan hybridiä voidaan odottaa aikaisintaan vuoden vaihteeseen mennessä.
Fugleman UT6 on uusi rinnakkain istuttava malli, ja meille tuotavissa malleissa on ohjaamo vakiovarusteena. Kuva: Seppo NykänenSegway Powersport valmistaa kolmentyyppisiä mönkijöitä. Perusmönkijät on nimetty Snarlereiksi, ja moottorin kokoon viittaa tyyppinimen numeroluku. Rinnakkainistuttavia malleja on kahta tyyppiä: hyötykäyttöön tarkoitetut Fuglemanit ja sporttiset Villainit. Suomeen myytävät mallit ovat kaikki traktoriksi rekisteröityjä.
Ensimmäiset Snarler AT5 -mönkijät tuotiin Suomeen vuonna 2021, ja rinnakkain istuttava Fugleman seuraavana vuonna.
Lehdistön kannalta esittelytilaisuuden kiinnostavimmat uutuudet olivat juuri Super Villain SX20T sekä Snarler AT10 ja Segway UT6 eli rinnakkain istuttava 600-malli keskiluokkaan. Markkinoiden kannalta Suomessa Super Villain ei tule olemaan varsinainen myyntimenestys, johtuen kovasta, yli 35 000 euron hinnasta.
Super Villainin sporttivaimentimessa on sisään- ja ulosjoustojen säädöt hitaalle ja nopealle varren liikkeelle. Kuva: Seppo NykänenTeknisesti se on kuitenkin mielenkiintoinen. Moottori on 235 hv turboahdettu nelisylinterinen, jonka vääntö on 280 Nm. Vaihteisto on 7-pykäläinen suorakytkentäautomaatti. Neliveto on erikseen kytkettävä, ja alustassa on huippuvaimentimet. Kuljettajalla ja matkustajalla on vakiona 6-pistevyöt. Huippunopeus on 150 km/h ja laite kiihtyy 0–100 km/h 6 sekunnissa.
Super Villain SXS 10 on sporttinen versio rinnakkain istuttavista. Jos hinta asettuu kohtuulliseen luokkaan, laiteella kilpaillaan nuorison mielenkiinnosta. Kuva: Seppo NykänenUusi rinnakkain istuttava
UT6 on uusi malli, jota ei vielä ole Suomen markkinoilla, mutta se tulee tämän vuoden aikana. Maahantuojan edustajan mukaan siihen ei ole ollut vielä saatavana kunnollista umpiohjaamoa. Tehtaalla on valmius aloittaa ohjaamomallien tuotanto alkukesästä, joten uutuus saataneen meillekin piakkoin. Totuus on, ettei Suomeen juuri kannata markkinoida avo-ohjaamollista rinnakkainistuttavaa mallia. UT6 on keskiluokan malli, jossa voimanlähteenä on sama 1-sylinterinen 567 cm³ nelitahtimoottori kuin AT6-mallissa. Voimaa on 44 hv ja vääntöä 50 Nm.
Ohjaamo on kaksipaikkainen ja mittariston muodostaa näyttöruutu, johon saa eri näkymiä. Ajokin toimintoja voi seurata myös mobiiliapplikaatiosta. Kunnollisella ohjaamolla varustettuna uusi UT6 tulee olemaan varteenotettava kilpailija Suomessa, jos hintataso saadaan pysymään kohtuullisena. Juttua kirjoitettaessa hintaa ei ollut vielä vahvistettu. Kuormaa voi lavalle lastata 682 kg, ja suurin hinattava massa on 700 kg.
Uutuusmalli AT10 W:ssä on korkea maavara, ja se on ulkomitoiltaan perusmönkijää isompi. Kuva: Seppo NykänenSnarler AT10 on kovan luokan uutuus, sillä tonniluokkaan lukeutuvan mallin Wide-versio on suurikokoinen mönkijä, erityisesti sen 38 cm maavara on korkea kilpailijoihin verrattuna. Moottori on 999 cm³, 2-sylinterinen nelitahtimoottori, voimaa on 97 hv ja vääntöä 98 Nm. Ulkoisilta mitoiltaan Wide-malli on 145 cm leveä.
Super Villainin ohjaamossa on iso keskinäyttö sekä ratin takana oleva nelivärinäyttö. Vaihteistoa voidaan käyttää automaattina tai vaihtaa ohjauspyörässä olevilla valitsimilla. Kuva: Seppo NykänenJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





