Fordin sähköpakettiautomallisto laajenee – E-Transit Custom markkinoille vuonna 2024

Ford on esitellyt toisen täyssähköisen pakettiautonsa. Seuraavana vuorossa on tonniluokan E-Transit Custom, jolle luvataan liki dieselin kuljetuskyky sekä nippu uusia varusteita ja ominaisuuksia.
Ford E-Transit Custom on täysin uusi malli ja se on yksi neljästä vuoteen 2024 mennessä esiteltävästä Fordin täyssähköisestä hyötyajoneuvosta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

E-Transit Custom on yksi neljästä uudesta Ford Pron täyssähköisestä hyötyajoneuvosta, jotka esitellään Euroopassa vuoteen 2024 mennessä. E-Transit Custom valmistetaan Ford Otosanin tehtaalla Kocaelissa, Turkissa. Tuotanto alkaa syksyllä 2023 ja asiakastoimituksiin päästään vuoden 2024 puolella.

E-Transit Customin runkoon kiinnitetyn akkupaketin kapasitetti on 74 kWh. Customin akussa tullaan käyttämään F-150 Lightningissa käytössä olevia 81,2 Ah pussikennoja. Tämä kennoteknologia tuottaa 12 prosenttia suuremman energiatiheyden kuin keväällä lanseeratussa E-Transitissa. Toimintamatkaa tälle luvataan enimmillään 380 kilometriä.

Customiin on saatavilla joko 100 tai 160 kW tehoinen sähkömoottori. Kummankin version suurin vääntömomentti on 415 Nm. Ajomoottori on asennettu suoraan ajoneuvon takalattiaan, minkä ansiosta erillistä apurunkoa ei tarvita. Lisäksi sitä on käännetty 90 astetta kuormatilan maksimoimiseksi, painon vähentämiseksi ja rakenteen yksinkertaistamiseksi.

E-Transit Customissa on 11 kW AC kolmivaihelaturi, jolloin akku latautuu täyteen noin seitsemässä tunnissa. E-Transit Custom tukee myös DC-pikalatausta 125 kW:iin asti, jolloin lataustason nosto 15-80 prosenttiin onnistuu 41 minuutissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

E-Transit Custom on ensimmäinen Ford-täyssähköauto, jossa on käytössä perinteistä lämpöpumppua tehokkaampi höyrysuihkulla varustettu lämpöpumpputekniikka ohjaamon lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen.

Uusia käytettävyysominaisuuksia

Fordin asiakaskeskeiseen suunnitteluun erikoistunut D-Ford -laboratorio on löytänyt ratkaisuja haastattelemalla tuhansia asiakkaita ja seuraamalla heidän työskentelyään.

Innovatiivinen uusi kallistettava ohjauspyörä on Mobile Office -valinnaisvarustepaketin osa, ja siitä saa ergonomisen alustan tableteille ja kannettaville tietokoneille. Ohjauspyörä on myös käännettävissä tasaiseksi pöydäksi, mikä tekee kirjoittamisesta ja lounastauoista mukavampaa. Paketti sisältää myös kirkkaamman LED- valaistuksen ohjaamoon ja turvallisen säilytystilan asiakirjoille ja laitteille.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Delivery Assist auttaa jakeluautonkuljettajan työtä. Järjestelmän ollessa käytössä se aktivoituu, kun kuljettaja pysäköi auton. E-Transit Custom sytyttää automaattisesti hätävilkut, sulkee avoimet ikkunat ja lukitsee ovet kuljettajan poistuessa autosta. Palatessaan kuljettaja pääsee sisään ja voi käynnistää auton ilman avainta. Varoitusvalot sammuvat ja ikkunat palaavat aiempaan asentoonsa.

E-Transit Customissa on uudet integroidut turvakamerat ja siihen on saatavilla Connected Security -järjestelmä, joka varoittaa omistajia ennakoivasti mahdollisista uhista. Ultraääni- ja kaltevuusanturit sekä oven ja konepellin valvonta on linkitetty ohjaamoon ja tavaratilaan sisäänrakennettuihin kameroihin. Jos murtoyritys havaitaan, ajoneuvo alkaa hälyttää, järjestelmä ilmoittaa omistajalle asiasta sovelluksen kautta ja avaa suoran videosyötteen.

E-Transit Customiin on saatavana ProPower Onboard, joka voi ohjaamon ja kuormatilan pistorasioiden kautta antaa jopa 2,3 kW tehon sähkötyökaluille, valoille ja muille laitteille auton ollessa sähköverkon ulkopuolella.

Pienempää ilmanvastusta

Tasainen lattia, hunajakennomainen säleikkö, tuulta suojaavat pyörät ja takavalojen muoto on kehitetty käyttämällä yli 800 erilaista aerodynaamista simulaatiota, minkä ansiosta mallin ilmanvastus on yli 10 prosenttia parempi nykyiseen Transit Customiin verrattuna.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuormatilan lattiaa on madallettu 100 mm verrattuna nykyiseen Transit Customiin, mikä helpottaa kuorman lastaamista ja ohjaamoon pääsyä. Akku on integroitu kuormatilan lattiaan kynnyslaipan yläpuolelle. Tämän ansiosta erillisiä törmäyksen suojarakenteita ei tarvita. Muut korin alla olevat komponentit on "kutistettu" akun ympärille optimaalisen tilan ja painotehokkuuden saavuttamiseksi.

E-Transit Customin kokonaiskorkeus on nyt alle kaksi metriä, mikä helpottaa pääsyä korkeuden mukaan rajoitetuille alueille. Lastausta helpottaa entisestään luokkansa suurin sivuoven aukko, joka on saatu aikaiseksi sijoittamalla B- ja C-pilarit uudelleen. Tämän ansiosta oven ylä- ja alakiskot on voitu sijoittaa optimaalisesti.

Runsaasti vaihtoehtoja

Pakettiautona E-Transit Customin kuormatilavuus on 5,8 - 9,0 m3, kantavuus enimmillään 1 100 kg ja kuorman enimmäispituus 3 450 mm. Vetomassa on suurimmillaan täydet kaksi tonnia. E-Transit Customin saa myös jatko-ohjaamo- ja Kombi-mallina, joihin on saatavana lyhyt tai pitkä akseliväli sekä matala tai korkea kattokorkeus. Tarjolle tulee myös L-muotoisella väliseinällä varustettu malli, jossa on kaksipaikkainen toinen rivi ja täyspitkä tavaratila komposiittilaipiolla. Tällöin mukaan mahtuu viisi henkilöä.

Kuten suuremmassa E-Transitissa, on E-Transit Custom -pakettiautoissa erillisjousitettu taka-akseli, joka tukee matalampaa lattiaa ja tarkentaa ohjausta ja parantaa käsiteltävyyttä ja pitoa. Etupyörät ja joustintuet on myös siirretty pidemmälle eteenpäin, minkä ansiosta etumatkustajien jalkatila ja tuet ovat paremmat kuin aiemmin. Lyhyemmän etuylityksen ansiosta pysäköinti ja ohjaus on lisäksi mukavampaa ja varmempaa.

Uuten Customiin tulee tarjolla nippu uusia käyttöä helpottavia ja monipuolistavia innovaatioita, kuten kallistuvan ohjauspyörä, joka toimii tablettitelineenä tai vaikka eväspöytänä.
Uuten Customiin tulee tarjolla nippu uusia käyttöä helpottavia ja monipuolistavia innovaatioita, kuten kallistuvan ohjauspyörä, joka toimii tablettitelineenä tai vaikka eväspöytänä. Kuva: Valmistaja
L-muotoisen väliseinän ansiosta autoon mahtuu viisi henkilöä ilman, että normaalista kuljetuspituudesta tarvitsi tinkiä.
L-muotoisen väliseinän ansiosta autoon mahtuu viisi henkilöä ilman, että normaalista kuljetuspituudesta tarvitsi tinkiä. Kuva: Valmistaja

Uusia ohjaamoratkaisuja

E-Transit Customissa on poistuvaan malliin verrattuna tilavampi ohjaamo ja enemmän säilytystilaa. Ohjauspylvääseen asennettu vaihteenvalitsin, sähköinen käsijarru ja uudenlainen ohjauspyörä helpottavat ohjaamoon pääsyä auton kummaltakin puolelta. Ford esittelee myös segmentin ensimmäisen kattoon asennetun turvatyynyn, jonka ansiosta säilytyslokeroiden tilavuutta on saatu kasvatettua. Lisäksi jälkiasennus laitteet voidaan asentaa joustavammin lähemmäs kuljettajaa AMPS-kiinnikkeiden avulla.

Jokaisessa E-Transit Customissa on 13 tuuman vaakasuuntainen kosketusnäyttö, joka on kallistettu kuljettajaa kohti käytön helpottamiseksi, sekä Fordin SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. Mallissa olevan uuden 5G-modeemin avulla yhteyden muodostaminen Ford Pro -palveluihin onnistuu erittäin nopeasti.

Uusi Driver Focus Mode -varuste käyttää antureita ilmavirran ohjaamiseksi vain varatuille istuimille. Älykäs tuulilasi, joka esiteltiin ensimmäisen kerran Ford Kugassa, tarkkailee lämpötilaa ja kosteutta ja tekee automaattisesti pieniä lämmön ja ilmavirran muutoksia pitääkseen tuulilasin selkeänä tehokkuuden ja käytön helpottamiseksi.