
MAN laajentaa nollapäästöisten autojen valikoimaansa vetypolttomoottorisella kuorma-autolla
MAN Truck & Bus tulee olemaan ensimmäinen eurooppalainen kuorma-autovalmistaja, joka tuo markkinoille vetykäyttöisellä polttomoottorilla varustettuja kuorma-autoja.
MAN hTGX tarjoaa vaihtoehtoisen nollapäästöisen vaihtoehdon raskaille erikoissovelluksille, kuten maansiirtoon, puutavaran kuljetuksiin ja säiliökuljetuksiin. Alkuun hTGX on tarjolla joko 6x2 tai 6x4 akselikokoonpanolla varustettuna. Kuva: ValmistajaAvaukseksi suunniteltu pieni sarja noin 200 yksikköä toimitetaan asiakkaille Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Islannissa ja valituissa ei-eurooppalaisissa maissa jo vuonna 2025. MAN hTGX nimellä kulkeva ajoneuvo tarjoaa vaihtoehtoisen päästöttömän vaihtoehdon erikoissovelluksiin, kuten raskaiden tavaroiden kuljetukseen, maansiirtoon, säiliökuljetuksiin tai puunkuljetukseen. hTGX toimii vaihtoehtona akkukäyttöisille kuorma-autoille alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfrastruktuuria, tai markkinoilla, joilla vetyä on jo saatavilla riittävästi. MAN luovuttaa ensimmäiset hTGX:t asiakkaille jo vuonna 2024 ja skaalaa sitä ylöspäin vuodesta 2025 lähtien.
Ajoneuvon H45 vetykäyttöinen polttomoottori perustuu D38-dieselmoottoriin, ja se valmistetaan Nürnbergin moottori- ja akkutehtaalla. Vetykäyttö sopii erityisen hyvin erikoiskuljetustehtäviin, jotka vaativat erityistä akselikonfiguraatiota tai joissa alustan rakentamisen tarve ei jätä tilaa akuille. MAN hTGX tarjoaa suuria hyötykuormia ja maksitoimintamatkaa 600 kilometriä aluksi tarjolla olevilla 6x2- ja 6x4-vetotavoilla. Käytettävä H45 vetykäyttöinen polttomoottori tuottaa 383 kW:n tehon sekä 2500 Nm väännön 900–1300 k/min kierrosnopeudella. Vedyn suorasuihkutus moottoriin varmistaa erityisen nopean tehovasteen. Vety paineistetaan 700 baariin (CG H2) jolloin 56 kg:n vetoisella säiliöllä varustettu ajoneuvo voidaan tankata alle 15 minuutissa. Alle 1 g CO2 päästöillä MAN hTGX täyttää "nollapäästöiselle ajoneuvolle" uudessa EU:n CO2-lainsäädännössä asetetut kriteerit.
H45-moottori perustuu D38 dieselmoottoriin. Tehoa siitä irtoaa 338 kW ja vääntöä 2 500 Nm. Kuva: Valmistaja"Uudet CO2-säädökset EU-tasolla luokittelevat vetykäyttöiset polttomoottorilla varustetut kuorma-autot nollapäästöisiksi ajoneuvoiksi. Tämä tarkoittaa, että tämänkaltaiset ajoneuvot tukevat täysin hiilidioksidipäästötavoitteidemme saavuttamista, mikä avaa myös oven tälle pienelle sarjalle, joka täydentää akkusähköautoja. Samanaikaisesti asiakkaamme hyötyvät maan mukaan esimerkiksi vastaavista tiemaksualennuksista. Tutkimme edelleen polttokennoteknologiaa akkuteknologian ja vedyntuotannon pohjalta. H2-polttoaineteknologia on myös valmisteluvaiheessa MANilla. Kuitenkin kuluu vielä useita vuosia ennen kuin teknologia on todella valmis markkinoille ja kilpailukykyinen,” MAN Truck & Busin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr. Frederik Zohm kertoo.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


