
Muokattavaa auraustehoa ModulMix-lumiauralla – taka-auraa voi hyödyntää myös polanteen poistossa





ModulMix on Vuomet Oy:n ja Polanneterä Oy:n omistajien Ahti Mitrusen ja Reijo Vuoksenrannan yhteisyritys, joka on tuonut markkinoille uudentyyppisen, laajasti räätälöitävissä olevan lumiauran. Miehillä on ollut yhteistyötä jo aiemmin, sillä merkittävä osa Polanneterän tuotteista valmistetaan Vuometin tiloissa Petäjävedellä. Toiminnan laajentuessa käyntiin on pyöräytetty myös 900 neliömetrin kokoinen kokoonpanotilojen laajennus.
Muokattava aura
ModulMixin lumiaura on periaatteessa tavallinen kaappariaura. Traktorin lisäksi aura soveltuu myös pyöräkuormaimiin. Laite kuitenkin poikkeaa muista markkinoilla olevista tuotteista muokattavuutensa ansiosta – sama aura on mahdollista kiinnittää peruskoneen eteen tai taakse.
Kiinteitä ja leveneviä malleja on mahdollista levittää jatkopaloilla haluttuun leveyteen. Esim. 2,5 metrisen kiinteän mallin saa tarvittaessa laajennettua puoli metriä leveämmäksi. Hydraulisesti leviäviä on tarjolla kahta eri mallia – työleveydet ovat 2,5–4,2 metriä ja 3,0–4,8 metriä.
Laajan muokattavuuden mahdollistaa pulttirakenne – tästä on hyötyä esimerkiksi toimenkuvan tai tarpeen muuttuessa. Lisäksi ModulMixin aurat ovat yhteensopivia Vuometin aurarunkojen kanssa, eli moduuliauran saa tarvittaessa kääntyväksi malliksi yhdistämällä sen Vuometin runkoon. Siivet poistamalla tuloksena on perinteinen puskulevy.
ModulMixin auroja on toimivuuden varmistamiseksi testattu kolmisen vuotta. Vuoksenranta mainitsee, että valmistuksessa ei ole oiottu laadun suhteen.
”Rautaa on käytetty kohdissa, joissa se on oikeasti tarpeen. Samalla painoa on saatu pudotettua. Tällä menetelmällä auran valmistus on toki vaikeampaa, mutta pakko se on näin tehdä, että saadaan hyvää jälkeä”.
Puree myös polanteeseen
ModulMixin monipuolisuus mahdollistaa usean työvaiheen hoitamisen kerta-ajolla. Polanneterä Oy on patentoinut nelipistekiinnityksen, jonka avulla taka-auraa voi hyödyntää myös polanteen poistossa. ”Mikäli peruskoneen paino ei riitä, niin nostolaitteen työntövarrella saadaan painatukseen huomattavasti lisätehoa”, Mitrunen mainitsee.
Käytännössä tämä on toteutettu useilla eri työntövarren kiinnityspisteillä, jolla momenttiin voidaan vaikuttaa merkittävästi. Auraan on luonnollisesti saatavana monenlaisia helposti vaihdettavia teriä eri käyttökohteisiin.
Vuoksenranta kertoo, että osa urakoitsijoista on ollut epäileväinen pulttikiinnitteisen rakenteen suhteen. ”Pulttiliitoksia on hieman vierastettu, mutta se tarjoaa kuitenkin useita etuja. Onhan siltojakin rakennettu iät ajat niiteillä”.
Mikäli auraa ei ole tarvetta muokata, niin pulttiliitosperustainen rakenne kuitenkin auttaa myös muissa tapauksissa. ”Sivusiipien tarkoitus on ainoastaan ohjata lunta, joten niiden ei tarvitse olla kovin vankkoja. Jos ne kuitenkin sattuvat törmäyksen myötä vääntymään, niin pulttikiinnitteisinä ne on helppo irrottaa ja oikaista. Alaosan kumiterä on osoittautunut erittäin hyväksi, hahlojen myötä terää voi myös säätää kulumisen myötä”, Mitrunen kertoo.
Uusia ominaisuuksia tulossa
Valmistajan mukaan kysyntä on ollut huomattavan hyvää, vaikka ModulMixin aurat lanseerattiin varsinaisesti vasta hiljattain, eikä varsinaista markkinointia ole ollut. Myös käyttäjäpalaute on ollut erittäin positiivista.
Lisäksi ModulMix on panostanut runsaasti internetsivustoonsa, jossa eri vaihtoehdot voi lisätä ostoskoriin hintatietojen päivittyessä reaaliajassa. 3D-mallinnuksella toteutetulla sivulla varusteiden vaikutusta auran ulkonäköön voi pyöritellä haluamallaan tavalla. Etukiinnitteisenä kiinteän kaappariauran hinnat alkavat 5 205 eurosta ja hydraulisesti leviävien 7 477 eurosta + alv 24 %.
Moduulirakenne mahdollistaa runsaasti uusia kehityskohteita. Lähimpänä myyntiversiota ovat hydrauliset sivusiivet – myös monenlaisia muita täysin uudentyyppisiä ratkaisuja esim. polanteenpoistoon on jo testivaiheessa. Näistä kuulemme varmasti myöhemmin lisää.
Lisätietoja: www.modulmix.fi.
Osaston luetuimmat
- Neljä robottiruohonleikkuria testissä – nykyiset robottiruohonleikkurit selviävät myös suurempien ja haasteellisempien pihojen ruohonleikkuusta10.1.2019
- Fordilta markkinoille tonniluokan sähköpakettiauto9.5.
- Ajoleikkureiden voimansiirto16.6.2016
- Volvo Laplander C202 on hyötyajoneuvojen aatelia – auto on kehittynyt puolustusvoimain ajoneuvosta harrasteautoksi18.7.2019
- Volvo Trucks tuo autoihinsa uusia turvallisuutta, ajettavuutta ja käsiteltävyyttä parantavia ominaisuuksia16.6.
- Husqvarna Automower 430X -robottiruohonleikkuri: Automaattileikkuri10.1.2019
- Testissä 7 erilaista ajoleikkuria – nämä seikat ratkaisevat ajettavan ruohonleikkurin valinnassa16.6.2016 Tilaajalle