Kolmikippaava yleisvaunu - Debon PW 2-2 -perävaunu

Maasto- ja pakettiautoilla vedettävien järeämpien jarrullisten perävaunujen mallistoissa ovat yleistyneet kippaustoiminnolliset perävaunut. Niitä voi käyttää erilaisiin kuljetuksiin, kappaletavaran lisäksi niillä siirtyvät erilaiset maa-ainekset sekä polttopuut. Koneviesti kokeili ranskalaisvalmistaja Debon Trailers:n kolmikaatokipillistä vaunua.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Lyhyet, kippitoiminnolliset perävaunu ovat lisänneet suosiotaan. Ne ovat monipuolisia kuljetusvälineitä, joilla liikkuvat klapit, maa-ainekset ja kappaletavara. Koneviesti kokeili ranskalaisen Debonin PW 2-2 -perävaunua erilaisissa kuljetuksissa.
Lyhyet, kippitoiminnolliset perävaunu ovat lisänneet suosiotaan. Ne ovat monipuolisia kuljetusvälineitä, joilla liikkuvat klapit, maa-ainekset ja kappaletavara. Koneviesti kokeili ranskalaisen Debonin PW 2-2 -perävaunua erilaisissa kuljetuksissa.
Kippauksen käyttönapit ovat käsikapulassa, joka on nippusiteillä kiinni vetoaisassa. Kippauskulma on reilu ja kuorma purkautuu varmasti. 
Ehdotettu kuvateksti/Kuvan kuvaus: Kippauksen käyttönapit ovat käsikapulassa, joka on sidottu kiinni vetoaisaan. Kippauskulma on reilu ja kuorma purkautuu varmasti
Kippauksen käyttönapit ovat käsikapulassa, joka on nippusiteillä kiinni vetoaisassa. Kippauskulma on reilu ja kuorma purkautuu varmasti. Ehdotettu kuvateksti/Kuvan kuvaus: Kippauksen käyttönapit ovat käsikapulassa, joka on sidottu kiinni vetoaisaan. Kippauskulma on reilu ja kuorma purkautuu varmasti
Takavalopalkki jää kipattaessa lavan takareunan alle suojaan. 75 Ah akun virta riittää kymmeniin kippauksiin ilman lisälatausta.
Takavalopalkki jää kipattaessa lavan takareunan alle suojaan. 75 Ah akun virta riittää kymmeniin kippauksiin ilman lisälatausta.
Verkkomalliset ja galvanoidut lisälaidat saa purettua pois muutamassa minuutissa. Pitkittäisissä sivulaidoissa on keskellä tuki, joka tukee laidan alaosan varsinaisiin alalaitoihin, eli sivulle kipattaessa on ensin avattava alalaita.
Verkkomalliset ja galvanoidut lisälaidat saa purettua pois muutamassa minuutissa. Pitkittäisissä sivulaidoissa on keskellä tuki, joka tukee laidan alaosan varsinaisiin alalaitoihin, eli sivulle kipattaessa on ensin avattava alalaita.
Laitasarjan nurkkatolpissa olisi hyvä olla jonkinlainen lukitus, jotta laidat pysyisivät kuormauksen aikana paremmin paikoillaan.
Laitasarjan nurkkatolpissa olisi hyvä olla jonkinlainen lukitus, jotta laidat pysyisivät kuormauksen aikana paremmin paikoillaan.
Kippauksen hydraulikoneikko on lavan alla. Avoimena se on helppo puhdistaa, mutta myös helposti likaantuva. Koneikko kaipaisi Suomen talven suolasumussa jonkilaisen suojakuomun.
Kippauksen hydraulikoneikko on lavan alla. Avoimena se on helppo puhdistaa, mutta myös helposti likaantuva. Koneikko kaipaisi Suomen talven suolasumussa jonkilaisen suojakuomun.
Akun lataamiseksi on rungon etupäässä suojatut latausnavat.
Akun lataamiseksi on rungon etupäässä suojatut latausnavat.
Kippisylinterin voimat ovat riittävät. Kuvan 1 500 kilon koeajokuorma nousi mukisematta ylös. Kahdeksan vaunun sisäpuolista sidontalenkkiä on sijoitettu reunapalkkeihin. Ne ovat vaihdettavissa, ja niitä voi lisätä jälkikäteen poraamalla uusia sijoituspaikkoja.
Kippisylinterin voimat ovat riittävät. Kuvan 1 500 kilon koeajokuorma nousi mukisematta ylös. Kahdeksan vaunun sisäpuolista sidontalenkkiä on sijoitettu reunapalkkeihin. Ne ovat vaihdettavissa, ja niitä voi lisätä jälkikäteen poraamalla uusia sijoituspaikkoja.
8 millin ainevahvuuden lenkit vaikuttivat käytännössä riittäväan vahvoilta, lenkit kestivät kovaakin sivuttaisvetoa ilman vääntymistä. Lavan pohja alkoi antaa aiemmin periksi.
8 millin ainevahvuuden lenkit vaikuttivat käytännössä riittäväan vahvoilta, lenkit kestivät kovaakin sivuttaisvetoa ilman vääntymistä. Lavan pohja alkoi antaa aiemmin periksi.
Alumiiniset ajosillat ovat jämerät ja kestävät minikaivurin tai pienkuormaimen lastauksen. Kippitoiminnolla saa lavan ja ajosiltojen välistä kulmaa loivemmaksi, mikä helpottaa lastausta. Ajosiltoihin on saatavissa lisäkappaleet, jotka lukitsevat sillat kiinni lavaan.
Alumiiniset ajosillat ovat jämerät ja kestävät minikaivurin tai pienkuormaimen lastauksen. Kippitoiminnolla saa lavan ja ajosiltojen välistä kulmaa loivemmaksi, mikä helpottaa lastausta. Ajosiltoihin on saatavissa lisäkappaleet, jotka lukitsevat sillat kiinni lavaan.
Lavan runko muodostuu neljästä pitkittäisestä U-palkista, sekä reunan taivutetusta profiilipalkista. U-palkit toimivat samalla ajosiltojen sijoituspaikkoina. Ainoat lavan ulkopuoliset sidontalenkit ovat lavan reunan alla.
Lavan runko muodostuu neljästä pitkittäisestä U-palkista, sekä reunan taivutetusta profiilipalkista. U-palkit toimivat samalla ajosiltojen sijoituspaikkoina. Ainoat lavan ulkopuoliset sidontalenkit ovat lavan reunan alla.
Klapeja säkkeinä toimittavalle sivukaatokippi tarjoaa mahdollisuuden toimittaa säkit ilman purkamista ja lisälaitojen käyttöä.
Klapeja säkkeinä toimittavalle sivukaatokippi tarjoaa mahdollisuuden toimittaa säkit ilman purkamista ja lisälaitojen käyttöä.
Ylhäältä nostokahvoista suppuun sidottut säkit liukuvat peltipohjaa pitkin somasti vaunun viereen ahtaassakin paikassa.
Ylhäältä nostokahvoista suppuun sidottut säkit liukuvat peltipohjaa pitkin somasti vaunun viereen ahtaassakin paikassa.
Peltinen pohja on etenkin talvella liukas. Sen vuoksi kitkaa on syytä lisätä kuormattavan kappaleen alle sijoitetuilla kumipaloilla tai kuten kuvassa trukkilavoilla. Ne myös suojelevat pohjalevyä kolhuilta. Sidontalenkit on sijoitettu lavan reunimmaisiin runkopalkkeihin.
Peltinen pohja on etenkin talvella liukas. Sen vuoksi kitkaa on syytä lisätä kuormattavan kappaleen alle sijoitetuilla kumipaloilla tai kuten kuvassa trukkilavoilla. Ne myös suojelevat pohjalevyä kolhuilta. Sidontalenkit on sijoitettu lavan reunimmaisiin runkopalkkeihin.
Jotta sivukippauksessa lavan kallistuskulma ei ylity, on kippaukselle sähköinen rajoitin. Rajoittimen sähkökytkin ja sen liitännät ovat turhan arassa paikassa takavalopalkin etupuolella. Lisäksi kytkimen rikkoutuminen on todennäköistä, jos lavalla oleva kuorma takertuu ja vetää lavaa perässään ylikallistukseen. Tällöin rajakytkin hajoaa varmasti, sillä muuta mekaanista rajoitinta ei ole. Jarruvaijerit kulkevat fiksusti akseleiden yläkautta, jotta eivät vaurioidu ja vesi pääsee valumaan pois.
Jotta sivukippauksessa lavan kallistuskulma ei ylity, on kippaukselle sähköinen rajoitin. Rajoittimen sähkökytkin ja sen liitännät ovat turhan arassa paikassa takavalopalkin etupuolella. Lisäksi kytkimen rikkoutuminen on todennäköistä, jos lavalla oleva kuorma takertuu ja vetää lavaa perässään ylikallistukseen. Tällöin rajakytkin hajoaa varmasti, sillä muuta mekaanista rajoitinta ei ole. Jarruvaijerit kulkevat fiksusti akseleiden yläkautta, jotta eivät vaurioidu ja vesi pääsee valumaan pois.
Vaunun matalin kohta on kippisylinterin alapää. Se on vain 13 sentin korkeudella maasta, mikä on muistettava epätasaisissa paikoissa liikuttaessa.
Vaunun matalin kohta on kippisylinterin alapää. Se on vain 13 sentin korkeudella maasta, mikä on muistettava epätasaisissa paikoissa liikuttaessa.

Debon Trailers tunnetaan Suomessa enemmän Cheval Liberté -hevoskuljetusperävaunuistaan. Yrityksen markkinointi ja suunnittelu hoidetaan Lignévillessä Ranskan itäosassa, varsinainen tuotanto tapahtuu Puolassa sijaitsevilla tehtailla. Vaunuja valmistuu vuodessa yli 5 000 kappaletta. Hevosvaunujen lisäksi valmistetaan myös kiinteäkorisia Debon Fourgon -umpiperävaunuja, sekä kipillisiä Debon-yleisperävaunuja.

Kooltaan sopiva erilaisille vetoautoille

Kokeilussa ollut vaunumalli oli kippaavien vaunujen perusmallien suurin, 2 600 kilon kokonaispainon kaksiakseliperävaunu. Se on maahantuojan ainoa vakiomalli Suomessa, tilauksesta vaunusta on saatavissa myös matalamman 1 700 kilon kokonaispainon versio, joka painonsa puolesta mahdollistaa vielä henkilöautoon liitettynä operoimisen ilman BE-korttia. PW 2-2:sta on myös järeämpiakselistoinen ja -renkainen Heavy-versio, jonka kokonaispaino on maksimissaan 3 500 kiloa (kantavuus vakiovarustuksella 2 650 kiloa). Ulkomitoiltaan kaikki versiot vastaavat toisiaan. Valmistajalla on myös kevyempiä, yksi- ja kaksiakselisia kippivaunuja, mutta ne eivät kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kevyimmillään PW 2-2:n omapaino on 695 kiloa, eli silloin kantavuudeksi jää 1 905 kiloa. Kokeilun vaunun omapainoksi punnittiin 780 kiloa, sillä varusteluun kuuluivat 60 sentin verkkokorokelaidat ja järeät alumiiniajosillat. Tyhjän testivaunun aisapainoksi punnittiin 130 kiloa.

Akselistot ja jarrumekanismit ovat Knott-merkkiset. Akselistot ovat perinteiset viisipulttiset kumijoustoakselistot, lisävarusteena on saatavana pyöräkohtaiset iskunvaimentimet. Testivaunu oli varustettu nastarenkailla, vakiorenkaat ovat kooltaan 165R-13C, eli vahvistetturunkoiset C-renkaat.

Kolmeen suuntaan purkava

PW 2-2 on aina kolmeen suuntaan kippaava. Se on varustettu sähköhydraulisella kippauskoneikolla, lisävarusteena on saatavissa myös käsikäyttöinen pumppu. Hydraulikoneikko on sijoitettu vaunun lavan alle, eturunkopalkin ja etummaisen akseliston väliin. U-muotoisessa kourussa ovat peräkkäin 12V/75 Ah akku, hydraulikoneikko ja öljysäiliö. Vaunun etupalkkiin on asennettu suojatulpin varustetut liittimet, joiden kautta akkua ladataan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaksijatkeinen kippisylinteri sijaitsee akselieden välissä. Sylinteri on nivelöity erillisellä nivelkappaleella poikittaisiin runkopalkkeihin, mikä sallii sylinterin kääntymisen myös sivusuunnassa. Kippauskulma on reilu kaikkiin suuntiin, sivusuunnassa kulma on rajoitettu sähköisellä kytkimellä. Kippaustoimintoa ohjataan aisan sisäpuolelle kiinnitetyllä painonappikatkaisijapanee-

lilla. Sen saa tarvittaessa irti kakaisemalla muutaman nippusiteen, mutta aisaan kiinnitettynä ohjauspaneeli pysyy paremmin suojassa.

Suorakaiteen muotoinen perusrunko koostuu neljästä korkeaprofiilisesta palkista, joihin aisat on kiinnitetty pulttiliitoksin. Lava on saranoitu runkoon neljällä pallomaisella saranatapilla, ja kippaussuunta valitaan irrottamalla kaksi tappia. Koska kippisylinteri on aivan lavan keskikohdalla, saranatappeihin kohdistuva rasitus on kohtuullinen. Lava tasaisesti kuormattuna kippisylinteri nostaa lavaa suoraan ylöspäin ja saranatapit hoitavat kaadon suuntauksen. Lavan takareuna on reilusti takavalot sisältävää rungon takapalkkia taaempana, näin taakse kippauksessa valot jäävät lavan reunan taakse suojaan.

Jäykkä ja vahva lavarunko

Lavan sisämitta on 175x300, pituuden puolesta tarkasti katkottu kolmimetrinen polttopuu sopii laitojen sisäpuolelle. Lavarakenne on suunniteltu kolmikaatokippaustoiminnon vuoksi hyvin vääntöjäykäksi. Lavan runko muodostuu neljästä pitkittäisestä U-palkista, sekä lavan reunan leveistä taivutetuista reunapalkeista. Sisemmät runkopalkit muodostavat ajosiltojen säilytystilan. Reunapalkkien välissä lavan keskiosan pohjana on 21 millinen filmikalvolla pinnoitettu vaneri, jonka päällä on vielä galvanoitu teräslevy. Teräslevyn liukkaus parantaa lavan tyhjenemistä, järeä vaneri taasen antaa ohuelle levylle taustatukea. Kappaletavaran kuljetuksessa on kuitenkin syytä käyttää jonkinlaisia kumisia kitkapaloja kuljetettavan kappaleen alla, jotta jarrutuksissa koko massa ei olisi vain sidontaliinojen varassa – teräslevy on erittäin liukas, etenkin talviaikaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Laidat ovat alumiiniprofiilia, korkeus on 30 tai 35 senttiä. laidat lukittuvat jämeriin nurkkatolppiin tukevilla lavalukoilla. Etulaita on kiinteästi kiinni pystytuissa, muut laidat ovat avattavia. Testivaunussa oli lisävarusteena 60 sentin verkkolaidat, joilla kuormakooksi muodostuu 4,75 kuutiota. Eli vaunuun sopii reilut kolme 1,5 kuution klapisäkillistä, eikä kantavuus vielä ylity (yhden kesänkuivuneen 1,5 m3 koivuklapisäkin painoksi punnittiin 500 kg). Myös kuivahtanutta polttopuurankaa voi lastata lähes laitojen korkeudelle asti.

Lavan sisäpuolella on kahdeksan sidontalenkkiä, malliltaan piiloon painuvia U-lenkkejä. Kiinnityslenkit saa vaihdettua yksinkertaisesti mutterit avaamalla. Lavan ulkopuolella on lavan alapinnassa sidontalenkit esimerkiksi pressun sitomista varten, koukkuja on kolme molemmilla sivuilla. Kokeilussa todettiin, että lenkkejä olisi hyvä olla myös vaunun etu- ja takaosassa. Nyt pressun etureunaa ei saa sidottua tukevasti, ilman sidontanarun pujottamista runkopalkkien kautta.

Vaunuun on saatavissa myös taakse kuormausajan tukijalkavarustus, jos vaunulla on tarkoitus siirtää maksimikantavuuden painoisia koneita.

Hyvä vedettävä

Kokeilussa vaunua vedettiin kolmella erilaisella nelivetoisella lava-autolla. Kaikkien autojen perässä vaunu tuli kuormattuna ja 2 200 kilon kokonaispainoisena vakaasti, huolimatta vain 13-tuuman rengaskoosta. Osasyy vakauteen on jo tyhjän vaunun antama reilu 120–150 kilon aisapaino, joka painottaa sopivasti vetoautoa. Myös kohtuullinen, 75 sentin akseliväli vähentää epätasaisuuksissa vaunun vaikutusta vetoauton perän pystysuuntaiseen pompotukseen.

Ajossa on yksi varottava asia, eli kippisylinteri. Koska iskunpituus on reilu ja sylinteri on pystyasennossa, sen alapään alle jää vain 13–15 senttiä maavaraa. Tämä on muistettava möykkyisellä mökkitiellä, roudan nostattama maakivi tai muu epätasaisuus vaurioittaa herkästi sylinteriä ja sen kiinnikkeitä.

Lyhyt vaunu riittää monelle

Lyhyt kippivaunu on monipuolinen kuljetusväline. Se soveltuu useimpiin maatilan tai omakotiasujan kuljetuksiin. Lyhyenä se on ahtaissa paikoissa ketterä ja maantiellä pitkiä vaunuja vakaampi vedettävä. Etulaidan poistamalla pystyy turvallisesti kuljettamaan myös 4,5 metristä puutavaraa, mikä riittää monelle rakentajalle. Myös erilaisten maa-ainesten kuljetus ja purku onnistuu kolmikaatokipin ansiosta. Vaunun järeys ja ajosiltojen käyttö mahdollistavat pienimpien kaivukoneiden ja pienkuormainten kuljetuksen.

Debon PW 2-2 -perävaunua myy Devente/Cheval-Liberté Finland Oy Rajamäeltä. Perusvaunun verollinen hinta on rekisteröitynä 5 190 euroa. Testivaunun varustuksen verkkolaidat maksavat lisää 590 euroa, ajosillat 540 euroa. Järeämmän Heavy-version perushinta on 6 590 euroa. Yritys tarjoaa vaunuihin myös rahoitusta.