Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • GriTechin joystick-järjestelmä lisää ohjauksen ergonomiaa – vipuohjaus tarjoaa mukavuutta ja tehokkuutta sekä ehkäisee väsymystä

    GriTech on kehittänyt joystick-ohjausjärjestelmän, jonka avulla voidaan ohjata mitä tahansa konetta paitsi ohjauspyörällä myös joystickin avulla. Järjestelmä tarjoaa merkittävän ergonomisen edun tehtävissä, jotka vaativat toistuvaa ohjaamista.
    Kuva: MICHEL VELDERMAN

    GriTech-joystickohjaus

    • Hollantilainen GriTech on kehittänyt asennussarjan, jolla lähes mikä tahansa ohjauspyörällä ohjattava kone voidaan täydentää vipuohjauksella.
    • Asennussarjaan kuuluu keskusyksikön ja kaapeleiden lisäksi ohjausjoystick käsinojineen sekä uusi ohjauspyörä ja siihen sopiva kääntömoottori.
    • Konetta voidaan ohjata vipuohjauksella vain suljetulla alueella.

    Ratin pyörittäminen koko päivän ajan rasittaa kättä, käsivartta, olkapäätä ja muuta kehoa. Lyhyesti sanottuna se on kaikkea muuta kuin ergonomista. GriTech kehitti ja patentoi yleismallisen joystick-ohjausjärjestelmän, joka sopii erilaisiin ajoneuvoihin.

    Järjestelmä on suunnattu paitsi maatalouden kuormaustöihin, myös maanrakennus-, viherrakennus- ja tienrakennusalan koneisiin, jotka vaativat paljon ohjaamista.

    Joystick-ohjauksen avulla kuljettaja voi pysyä istuma-asennossa istuimen selkänojaa vasten. Hän ohjaa konetta liikuttamalla kättään vasemmalle tai oikealle. Käyttäjien mukaan tämä tarjoaa enemmän mukavuutta ja tehokkuutta sekä ehkäisee väsymystä.

    Suurempia pyöräkuormaimia on saatavilla tehtaalta joystick-ohjauksella. Traktorivalmistajista vain Fendt tarjoaa vipuohjausta, muut valmistajat tarjoavat ”ainoastaan” muuttuvan ohjausvälityksen lisävarusteena.

    Pikaohjauksen ansiosta ohjauspyörää tarvitsee kääntää vain esimerkiksi puoli kierrosta kääntääkseen pyörät kokonaan vasemmalle tai oikealle. Tämä varuste on yleensä tarjolla vain uusiin koneisiin.

    Kaikki valmistajat eivät edelleenkään tarjoa pikaohjausta lisävarusteena, saati sitten että se olisi saatavilla jälkiasenteisena olemassa oleviin koneisiin.

    Idean synty

    ”GriTech luotiin vastauksena kysyntään markkinoilla”, sanoo Koen van de Sande, keksijä ja hollantilaisen GriTechin perustaja. Hän huomasi omista kokemuksistaan, että monet konetyöt vaativat jatkuvaa ohjaamista. Van de Sanden mukaan kaikki nämä toistuvat ohjausliikkeet päivästä toiseen tuntuvat pitkässä juoksussa olkapäässä ja selässä.

    Aluksi hän pohti ohjausjärjestelmän toteuttamista hydrauliikalla, mutta idea hylättiin nopeasti. Sähkömoottori on yksinkertaisempi ja yleiskäyttöisempi. Ensimmäisissä konseptiversioissa istuimen takana oli teollisuusmallin tietokone, ja joystick kiinnitettiin kyynärnojaan nippusiteillä.

    Van de Sande on ollut jo kolmen vuoden ajan jälkiasennettavien järjestelmien pioneeri ja jatkanut työskentelyä järjestelmän edelleen kehittämiseksi.

    Ohjausmoottori

    GriTech-ohjausjärjestelmä koostuu kolmesta pääkomponentista: ohjausmoottorista, käsinojasta joystickeineen ja keskusyksiköstä. Ainoa ulkoinen vaatimus koneelta on 12 tai 24 voltin virransyöttö.

    Asennuksen yhteydessä alkuperäinen ohjauspyörä poistetaan ja se korvataan kääntömoottorin sisältävällä GriTechin toimittamalla ohjauspyörällä. Ajoneuvotyypistä riippuen GriTech toimittaa sopivan ura-akselin.

    Oikean käden hallintalaitteiden sijainti määrittelee pitkälti myös joystickin asennuskohdan. Molempien vipujen tulisi sijaita yhtä kaukana selkänojasta.
    Oikean käden hallintalaitteiden sijainti määrittelee pitkälti myös joystickin asennuskohdan. Molempien vipujen tulisi sijaita yhtä kaukana selkänojasta. Kuva: MICHEL VELDERMAN

    Lisäksi tarvitaan sarjaan kuuluva väyläjohto sähkömoottorille. Myös sähkömoottorin tukeminen ohjausakseliin on tärkeää. Muuten sähkömoottori alkaisi pyöriä ohjausakselin sijaan.

    Ohjausmoottorin vääntövoima on noin 7 Nm. Kun sähkömoottori on asennettu alkuperäisen ohjauspyörän tilalle, siihen kiinnitetään GriTech-ohjauspyörä. Sarja vaatii oman ohjauspyöränsä, joka sopii moottoriin ja on mahdollisimman litteä.

    Ajoneuvosta riippuen ohjauspyörä nousee noin viisi senttimetriä alkuperäisen ohjauspyörän yläpuolelle.

    Ohjaussauva käsinojassa

    Käsinoja kiinnitetään kuljettajan istuimeen. Sitä voidaan säätää monella eri tavalla. Tällä hetkellä käsinojasta on olemassa kaksi eri pituutta.

    Oikealla olevien ohjainten sijainti määrää myös vasemmalla olevan joystickin sijainnin. Tämän tulisi olla samalla etäisyydellä selkänojasta katsottuna.

    Kyynärnojan päässä oleva joystick on asennettu kahteen kuulaniveleen. Tämä tarjoaa riittävästi säätömahdollisuuksia vivun oikeaan asentoon asettamiseksi.

    Ohjaussauvaohjauksen aktivoimiseksi työn aikana on täytettävä kolme ehtoa. Käsinoja on taitettava alas, mitä varten koneessa on rajakytkin.

    Kun ohjaussauvasta otetaan kiinni, ranne on automaattisesti anturin päällä (toinen ehto). Kolmas vaatimus on painaa joystickin päässä olevaa aktivointipainiketta. Jos kaikki kolme ehtoa täyttyvät, vihreä valo syttyy ja joystick-ohjaus on aktiivinen.

    Ranne asettuu tunnistinanturin päälle joystickiä käyttäessä. Toinen vivun päässä olevista painikkeista aktivoi vipuohjauksen käyttöön, toinen painike on vapaana.
    Ranne asettuu tunnistinanturin päälle joystickiä käyttäessä. Toinen vivun päässä olevista painikkeista aktivoi vipuohjauksen käyttöön, toinen painike on vapaana. Kuva: MICHEL VELDERMAN

    Heti kun kuljettaja vapauttaa ohjaussauvan ja tarttuu ohjauspyörään, anturi ei enää havaitse käsivartta ja konetta ohjataan perinteisesti ohjauspyörällä. Ohjaussauvaa ja ohjauspyörää voidaan siis käyttää keskenään vaihdellen.

    Ohjausyksikkö

    Kaapelit johtavat keskusyksikköön. Järjestelmässä kaikki eri komponentit liitetään ohjausyksikköön liittimillä, mikä tekee siitä helpon koota ja purkaa.

    Ohjausyksikössä on piirilevy, jossa on kaksi kiertonuppia. Näillä nupeilla voidaan säätää ohjauksen aggressiivisuutta ja viivettä. Aggressiivisuus tarkoittaa nopeutta, jolla ohjauspyörän kääntöliikkeen tulisi kiihtyä ja hidastua ohjaussauvaa kallistettaessa. Tämä riippuu kuljettajan vaatimuksista sekä siitä, kuinka monta ohjauspyörän kierrosta tarvitaan koneen ohjaamiseen kokonaan vasemmalta oikealle.

    Toinen nuppi asettaa viiveen eli ajan, jolloin ohjauspyörä saa reagoida joystickiin. Tasaisella alustalla lastatessa viive voi olla hyvin pieni. Epätasaisessa maastossa ajaessa taas ohjauksen ei haluta reagoivan jokaiseen pieneen heilahdukseen välittömästi.

    Keskusyksikössä on tätä tarkoitusta varten teetetty piirilevy, jossa on kaksi potentiometriä. Näillä säädetään ohjauksen aggressiivisuus ja viive.
    Keskusyksikössä on tätä tarkoitusta varten teetetty piirilevy, jossa on kaksi potentiometriä. Näillä säädetään ohjauksen aggressiivisuus ja viive. Kuva: MICHEL VELDERMAN

    Vain suljetulle alueelle

    Järjestelmän käyttö julkisilla teillä ei ole sallittua. Patentoitu GriTech-joystick-ohjaus on saatavilla Hollannissa hintaan 4 750 euroa. Paketti sisältää ohjausmoottorin, käsinojan joystickin kanssa, ohjausyksikön, johtosarjan, kiinnitysmateriaalit, käyttöohjeen ja yhden vuoden takuun.

    Järjestelmän voi helposti asentaa joku, jolla on vähän teknistä osaamista, mutta lisäksi GriTech tekee yhteistyötä useiden sikäläisten asennusyritysten kanssa, jotka voivat hoitaa asennuksen.

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje