Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Ponsse vahvistanut osuuttaan Ruotsissa

Ruotsalainen verkkosivusto skogsforum.se on koostanut Ruotsin rekisteröintitietojen perusteella kuormatraktoreiden markkinaosuuksia. Suomalainen Ponsse oli vuoden 2016 kovin nousija naapurimaassa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ruotsissa kuormatraktorit rekisteröidään ja rekisteröinneistä on saatavissa tarkat tiedot. Viimeisten vuosien kokonaismarkkinat ovat liikkuneet hieman alle 300 koneen tasolla. Vuoden 2016 markkinat saavuttivat pitkästä aikaa tasan 300 koneen määrän.

Kokoluokaltaan suurin osuus oli keskiraskailla, 13–15 tonnin kantavuuden koneilla, niitä rekisteröitiin lähes puolet koneista. Eniten osuuttaan nostivat raskaimmat, yli 16 tonnin kantavuuden mallit, niiden määrä lähes tuplaantui reiluun 80 koneeseen. Pienien, 8–12 tonnin kantavuuden koneiden määrä oli samalla reilun 80 koneen tasolla. Tässä Ruotsin markkinat eroavat Suomesta, jossa valtaosa koneista on keskikokoluokkaa, ääripäiden koneita myydään vähän.

Merkkikohtaisesti suurin nousija oli Ponsse, joka nosti osuuttaan vuoden 2015 8,7 % osuudesta jopa 18,3 % (55 kpl) osuuteen. Samalla Ponssesta tuli kolmanneksi eniten rekisteröity merkki. Ponssen markkinaosuuden nousun suurimmaksi syyksi mainitaan Ponssen ergonomiaa lisäävien ActiveFrame-mallien tulo myyntiin Ruotsissa. Niitä on tällä hetkellä Ruotsissa myydyistä Ponssen malleista 95 %. Suurin putoaja kokonaismäärässä oli markkinajohtaja John Deere, jonka osuus putosi 36,3 % (109 kpl) tasolle, edellisvuoden hurjasta 44,4 % osuudesta. Toisena oli 2016 Komatsu, 27,7 % (83 kpl) osuudella. Erittäin järeitä kuormatraktoreita valmistava Tigercat myi 5 konetta, edellisvuonna ei yhtään. Muutoin merkkien rekisteröintimäärät eivät juurikaan muuttuneet.

Ruotsin kuormatraktorikaupassa koneiden kuljettajien ergonomiaa lisäävät varusteet ovat vaikuttaneet eri merkkien myyntimääriin suuresti. Näin on käynyt John Deeren esiteltyä pyöriväohjaamoisen E-sarjan, sekä Komatsun tuotua malleihinsa ohjaamojousitusvaihtoehdon.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

(Lähde: www.skogsforum.se)