
Maxus tuo Suomeen kaksi avolavaa – täyssähköisen sekä dieselmallin
Avolava-autojen tarjonta kasvaa kahdella uudella mallilla, kun kiinalaisvalmistaja SAIC Motorin täyssähköinen Maxus eTERRON 9 ja dieselkäyttöinen T60 Max saapuvat Suomeen.
Maxus eTERRON 9 -sähköpickup on 5,5 metriä pitkä, sen kantavuus on 620 kg ja vetokyky 3,5 tonnia. Kuva: Timo RintakoskiUutuuksista ensin saataville tulee täyssähköinen eTERRON 9, jonka myynti on alkanut ja ensimmäisiä asiakasautoja odotellaan Suomeen elo-syyskuun taitteessa. Dieselkäyttöisen T60 Max seuraa perässä syksyn 2025 kuluessa.
Maxus eTERRON 9 -sähköpickup
Auton ajoakun kokonaisenergiasisältö on 102 kWh, ja sillä saavutetaan 430 kilometrin (WLTP) toimintamatka. Ajoneuvo tukee pikalatausta 115 kW:n teholla, jolloin akku voidaan ladata 20 %:sta 80 %:iin noin 42 minuutissa. Maxus eTERRON 9:ssä on kaksi kestomagnetoitua sähkömoottoria: 125 kW etuakselilla ja 200 kW taka-akselilla. Suurin yhdistetty vääntömomentti on 700 Nm. Näillä saavutetaan kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 sekunnissa. Ajoneuvon akku voi syöttää virtaa ulkoisille laitteille (V2L), jolloin ajoneuvosta tulee tehokas "virtapankki". Autossa on useita 2,2 kW pistorasioita etuosassa ja lavalla. Tämän lisäksi löytyy ulkoinen 6,6 kW liitäntä. Maxus eTERRON 9 -sähköpickup on 5,5 metriä pitkä, sen kantavuus on 620 kg ja vetokyky 3,5 tonnia.
Autossa on säädettävä ilmajousitus, jossa on mm. nopeuden mukaan automaattisesti säätyvä ilmajousitus. Ajokorkeutta voi säätää manuaalisesti omien tarpeiden mukaisesti. Lisäksi järjestelmä käsittää Easy Load -toiminnon. Vakiovarusteisiin kuuluu All Terrain System -mastoajojärjestelmä, josta löytyy kuusi esiasetettua ajotilaa. Kuljettaja voi lisäksi tallentaa suosikkinsa säätämällä ohjauksen asetuksia, moottorin tehoa, ajonvakautusta, energian talteenottoa ja ilmajousituksen korkeutta. Yhteensä on tarjolla yli 400 yhdistelmää. Vakiona mukana on myös 236 litran vedenpitävä etutavaratila (frunk).
Kuljettajalla on 8-suuntaisesti säädettävä istuin. Kojetaulussa on kaksi langatonta latauspaikkaa, 12,3” kokoiset digimittaristo ja kosketusnäyttö Infotainment-järjestelmällä sisälten muun muassa Apple CarPlayn ja Android Auton. Maxus eTerron 9 on ensimmäinen sähköinen pick-up omassa segmentissään, joka on saavuttanut 5 tähteä Euro NCAP -testeissä.
Varustetasoja on kaksi ja hinnat alkavat 79 046 eurosta (sis. alv). Takuu on viisi vuotta / 160 000 kilometriä akkutakuun olleessa kahdeksan vuotta / 200 000 kilometriä.
Myös dieselmalli T60 Max Suomeen
T60 Maxin keulalle on sijoitettu Maxuksen tehokkain dieselmoottori. Tehoa Boschin ruiskutusjärjestelmällä varustettu bi-turbo antaa 158.5 kW vääntömomentin ollessa 500 Nm. Moottori täyttää EURO 6e -päästönormin. Neliveto ja ZF:n 8-nopeuksinen, momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto sekä alennusvaihtesto huolehtivat voimansiirrosta.
Tikapuurungolle rakennettu auto on 5 295 mm pitkä. Pinnoitettu lava on noin 1,5 metriä pitkä ja leveä. Takalaudassa on nostoavustin. Kantavuutta löytyy 1 050 kg suurimman vetomassa ollessa 3 500 kg.
Musta sisustus, sähkösäätöiset keinonahkaistuimet, lämmitettävä ohjauspyörä ja automaattinen ilmastointi ovat vakiona. Kojelaudan kaksi 12,3 tuuman näyttöä sekä Apple CarPlay, Android Auto ja langaton lataus ovat niin ikään perusvarusteita.
Maxus T60 Max on saatavilla sekä 2-paikkaisena että 5-paikkaisena versiona. Kaksipaikkaisen hinta on 55 901 euroa ja viisipaikkaisen 72 447 euroa.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


