Volvo aloittaa sähkökuorma-autojen myynnin 2019

Volvo ottaa ensimmäiset sähköajoneuvot käyttöön yhteistyössä muutaman referenssiasiakkaan kanssa tämän vuoden aikana. Myynti Euroopassa alkaa vuonna 2019.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähkökuorma-autot vähentävät melua ja pakokaasupäästöjä merkittävästi ja tuovat uusia mahdollisuuksia logistiikan hallintaan. Kuljetuksia voidaan ajaa sähkökalustolla entistä enemmän myös yöllä, jolloin kuorma-autojen määrää saadaan pudotettua ruuhkaisesta päiväliikenteestä.

”Kun kaupunkialueiden kuljetuksista voidaan huolehtia sähkökäyttöisillä ja nykyistä hiljaisemmilla kuorma-autoilla, on se vastaus monenlaisiin haasteisiin. Koska häiritseviä melu- ja pakokaasupäästöjä ei synny, toimituksia voidaan tehdä myös herkemmillä keskusta-alueilla. Kuljetuksia voidaan myös ajaa silloin, kun liikenne on rauhallisempaa – esimerkiksi myöhään illalla ja yöllä. Teiden kuormitus päivällä ruuhka-aikaan vähenee, jolloin sekä tieverkostoa että ajoneuvoja voidaan hyödyntää huomattavasti nykyistä tehokkaammin,” Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson kertoo.

Tukholman kaupungin ja Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun hiljattaisessa Off Peak City Distribution projektissa tutkittiin yöaikaan tapahtuvien tavarakuljetusten vaikutuksia Tukholman keskustassa. Koska kuorma-autoilla ei tarvinnut ajaa ruuhka-aikoina, kuljetustehtäviin kuluva aika pieneni kolmannekseen normaalista.

Sähköajoneuvoihin liittyvä teknologia ja osaaminen perustuvat hyötyajoneuvoratkaisuihin, joita käytetään jo nyt Volvon sähkölinja-autoissa, sekä ratkaisuihin, joita on käytetty Volvon hybridikuorma-autoissa jo vuodesta 2010 lähtien.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maailman terveysjärjestön (WHO:n) ja YK:n mukaan 60 prosenttia maailman väestöstä – noin viisi miljardia ihmistä – asuu kaupungeissa vuoteen 2030 mennessä. Tämä on hieman yli miljardi lisää kaupunkiväestön nykymäärään verrattuna. Kaupungistumisen nopea tahti kohdistaa valtavia vaatimuksia liikennejärjestelmiin, jotka eivät monin paikoin pysty täyttämään edes tämänhetkisiä tarpeita. Liikenneruuhkien ja niiden aiheuttamien liikenneongelmien nykykustannukset ovat arvioiden mukaan EU-alueella noin 100 miljardia euroa vuodessa.