Peugeotilta sarjavalmisteinen polttokennopakettiauto

Peugeot tuo vielä tämän vuoden puolella markkinoille polttokennotekniikalla varustetun e-Expert tonniluokan pakettiauton. Tomintamatkaksi luvataan parhaimmillaan yli 400 km yhdellä tankkauksella.
Peugeot tuo markkinoille jo tämän vuoden lopulla polttokennotekniikkaan pohjautuvan pakettiauton. Suomeen näitä ei ole vielä odotettavissa, koska tankkausinfraa ei vielä ole olemassa.
Peugeot tuo markkinoille jo tämän vuoden lopulla polttokennotekniikkaan pohjautuvan pakettiauton. Suomeen näitä ei ole vielä odotettavissa, koska tankkausinfraa ei vielä ole olemassa. Kuva: Valmistaja
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Vetysäiliöt ovat tavaratilan lattian alla, joten kuormatilan koko on verrannollinen sähkö- ja dieselmallien kanssa. Akku on myös ladattavissa sähköverkosta.
Vetysäiliöt ovat tavaratilan lattian alla, joten kuormatilan koko on verrannollinen sähkö- ja dieselmallien kanssa. Akku on myös ladattavissa sähköverkosta. Kuva: Valmistaja

Peugeot e-Expert polttokenno -versio tuottaa polttokennon avulla vedystä energiaa auton sähkömoottoreille. Uusi Peugeot e-Expert Polttokennoauto pohjautuu innovatiiviselle ”mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric” -järjestelmälle, jonka STELLANTIS on kehittänyt. Järjestelmän keskiössä on vedystä sähköä tuottava polttokenno sekä ladattava 10,5 kWh tehoinen lithium-ion korkeajänniteakku, joka syöttää virtaa sähkömoottorille ajon aikana. Järjestelmä käsittää myös latausliitännän, joten akku on ladattavissa myös sähköverkosta. Noin 400 kilometrin toimintamatkaan tarvittavan vetymäärän tankkaukseen kuluu noin kolme minuuttia.

Autoa on saatavilla kahdella korikoolla, joiden kuormausominaisuudet ovat samat kuin vastaavilla diesel- ja sähköversioilla. Hyötykuormaa voidaan lastata parhaimmillaan 1 100 kg vetomassan ollessa 1 000 kg.

Uusi Peugeot e-Expert polttokennoauto tulee ensin tarjolle ammattiasiakkaille Ranskassa ja Saksassa vuoden 2021 lopulla. Auto valmistetaan Ranskassa Valenciennes’n tehtailla, josta se siirtyy Saksan Rüsselsheimissa sijaitsevaan Stellantisin vetyteknologiaan erikoistuneeseen yksikköön.

Lue lisää