
Citroenilta ja Peugeotilta tonniluokan sähköpakettiautot



Sekä e-Jumpy että e-Expert on rakennettu Groupe PSA:n EMP2-alustalle. Autot ovat siis mitoituksiltaan ja tekniikaltaan yhteneväisiä. Korivaihtoehtoja on kolme; XS on 4,6 metriä, M 4,95 metriä ja suurin XL on 5,3 metriä pitkä. Korkeutta on noin 1,9 metriä, jolloin autoilla on saavutettavissa lähes kaikki pysäköintitilat. Kantavuudet vaihtelevat mallista riippuen 1000–1275 kg välillä. Lastaustilavuus on sama polttomoottoriversioiden kanssa, alkaen XS version ilman Moduworkia 4,6 m3 aina XL-versioon Moduworkin kanssa 6,6 m3 saakka. Moduworkilla saadaan laitimmaisen matkustajan istuimen alta käyttöön 1,16 m pitkä lisälastaustila. Perävaunumassa on kaikissa versioissa 1000 kg.
Kaksi akkuversiota
Autot tulevat myyntiin kahdella akkuversiolla. 18 moduulista koostuvan 50 kWh akkupaketin WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on 230 kilometriä kun taas suuremman, 27 moduulista koostuvan 75 kWh tehoisella akulla toimintamatkaa on 330 kilometriä. 75 kWh akkua on saatavilla M ja XL-koriversioihin. Sähkömoottori antaa 100 kW:n tehon ja 260 Nm vääntömomentin. Huippunopeus on kaikilla kolmella (Eco, Normal, Power) ajoasetuksella 130 km/h.
Akkujen lataamiseen on kolme vaihtoehtoa. Type-2 -kaapelilla joko 10A tai 16A pistokkeeseen. Wallbox latauspisteestä 16A-kolmivaihepistokkeesta 11 kW:n teholla 0-100 % tasolle alle kahdeksassa tunnissa. Julkisesta pikalatauspisteestä 50 kWh akku latautuu 80 % tasolle 30 minuutissa ja 85 kWh akku 45 minuutissa.
Auton käyttäjä voi hallita latausta etänä älypuhelimensa tai tabletin avulla. Käyttäjä voi ohjata viivästettyä latauksen aloitusta, etäohjata matkustamon lämmitystä sekä nähdä lataustilanteen ja jäljellä olevan toimintamatkan.
Marraskuussa Suomeen
Korona-kriisi on lykännyt alkuperäisiä aikatauluja noin kahdella kuukaudella. Molempien merkkien Suomen lanseeraus tapahtuu arvioiden mukaan marraskuussa.
”Tehtaat ovat olleet kiinni koronaepidemian takia ja se on tietysti lykännyt myös sähköautojen tuotannon aloitusta. Asiakastoimitukset alkavat mahdollisimman pian lanseerauksen jälkeen, toivottavasti vielä 2020 puolella. On kuitenkin syytä varautua siihen, että asiakastoimitukset venyvät tammikuulle 2021. Citroënin ja Peugeotin kohdalla autojen saatavuuden pitäisi olla yhtenevä”, Citroenia ja Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n hyötyajoneuvojen tuotepäällikkö Tomi Kari kertoo.
Tuotanto alkaa isommilla 75 kWh versioilla. 50 kWh versioiden ja sitä kautta XS koripituuden tuotannon aloitus osuu tämän hetken tiedon mukaan vuoden 2021 alkupuolelle.
”Odotuksissa on, että XL koripituus ottaa suuren osuuden volyymista kuten polttomoottorisissa versioissa on tapahtunut. Samoin oletamme että 75 kWh akkukapasiteetti kiinnostaa pienempää enemmän asiakkaita,” Kari arvioi.
Peugeot e-Expertin ennakkomyynti on jo alkanut ja ennakkotilaajan autoverolliset hinnat alkavat 47 979,24 € (e-Expert M 75 kWh) / 49 374,90 € (e-Expert XL 75 kWh). Citroen e-Jumpyn hinnat julkaistaan kesäkuun alkuun mennessä.
Osaston luetuimmat
- Sampo Rosenlew on valmistanut jo tuhat metsäkonetta – tuhannes kone lähtee työskentelemään Saksan jyrkkiin rinteisiin30.1.
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III6.10.2022
- Muutoksia vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintatuen hakuaikoihin – painotus raskaassa liikenteessä ja pakettiautoissa16.12.2022
- Karsitun energiapuurangan kysyntä on nostanut alkuvuoden 2022 aikana keskimääräistä kuutiohintaa, mikä näkyy Luken tilastoissa.11.5.2022
- Doosanin uusi nimi selville – jatkossa tuotemerkki tunnetaan nimellä Develon18.1.
- Metsätehon tilastointi kertoo teollisuuspuun korjuukustannusten noususta vuonna 202123.8.2022
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee19.1.